Pirkanmaan Pool -liigatiedote 6/2022

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kausi loppusuoralla

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan liigakaudella 2021-2022 runkosarja on kaikkien iloksi saatu pelattua loppuun koronan keskeyttämättä sitä. Sarjassa joukkueita oli 50 ja niissä pelaajia 457. Tämän kauden liigamestari on vielä hakusessa, sillä kausi huipentuu liigafinaaleihin, sarjapaikkakarsintoihin ja jumbofinaaleihin lauantaina 18.06.2022.

Yhteenveto runkosarjakaudesta sekä finalistit, nousijat ja karsijat

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigassa 2021-2022 mestaruussarjan runkosarja oli Playboysin ja Theam Biljardiasennuksen ylivoimaista näytöstä. Playboys voitti lopulta runkosarjan. Useammankin ottelun kolmella pelannut Theam Biljardiasennus jäi siitä vain kolme pistettä. Kakkosesta kolmoseen, BKS Staroihin, rakoa olikin sitten jo 20 pistettä. Jo mainittujen lisäksi itsensä liigafinaaleihin pelasivat runkosarjan 4. BCA 1, 5. Galaxie Losers, 6. Piljardikerho, 7. BC/X ja 8. PPN. Seuraaville sijoille sijoittuivat järjestyksessä NB-Team, BKS Sankarit, Multsun Pantterit ja PPP 3. Divarikarsintaan ovat oikeutettuja 13. Small Boys ja 14. PPP 1. Kovasti uudistunut Pooligans jätettiin viimeiseksi ja se putoaa 1. divisioonaan.

1. divisioonan runkosarjan kärkikolmikko VBK 1, Bar Backyard Pool ja FD Semafori nousee mestaruussarjaan, joten kaudella 2022-2023 korkeinta sarjatasoa pelattaneen jälleen myös Valkeakoskella ja Ylöjärvellä. Neljäntenä Pool Fiction ja viidentenä Bäckkäri 1 pääsevät karsimaan noususta mestaruussarjaan. 1. divisioonan keskikastin järjestys oli lopulta seuraava: 6. Team Milla Magiat, 7. Ratsumestari 1, 8. Suoraman Pub, 9. TVB Blues, 10. BCA 2, 11. BKS Sisukkaat ja 12. Poolrollers, joka vältti karsinnat lähes täpärimmällä mahdollisella tavalla viimeisessä ottelussaan. 2. divisioonaan putoamista vastaan karsivat 13. PC-Tasanne ja 14. APR 1. Underdogs oli 15. ja putoaa siksi suoraan 2. divisioonaan.

2. divisioonan lohkoista toisessa, A-lohkossa, kärkikolmikon muodostivat APR 2, BKS Superit ja Team Kädettömät. Koko kolmikko nousee 1. divisioonaan kaudeksi 2022-2023. Nousukarsintaan pääsee lohkonelonen Ratsumestari 2. A-lohkossa viides oli Tampereen A-Kilta, kuudes KööGB, seitsemäs BC Penthouse ja kahdeksas PPP 4. Yhdeksäs ja kymmenes, Pete Pool ja Pispalan Köö, saavat osallistua 2. divisioonan jumbofinaaleihin.

2. divisioonan B-lohkosta sarjaporrasta ylemmäs kaudeksi 2022-2023 nousevat joukkueet sijoilta 1.-3. eli VBK 2, Musta Ysi ja Reilukerho. Nousua 1. divisioonaan pääsee yrittämään neljänneksi tullut Poolers. B-lohkossa viidenneksi pelasi Pikku Pete Pool, kuudenneksi pääsi Mestari, seitsemänneksi sijoittui Jamon enkelit ja kahdeksas oli BowlPool21. Kaksi heikointa, Vastavirta Pool ja PB Diesel, saavat niin halutessaan osallistua jumbofinaaleihin.

Pirkanmaan Pool-liigan runkosarjassa 2021-2022 palkittavat

Mestaruussarjan runkosarja:
1. Playboys, Tampere
2. Theam Biljardiasennus, Tampere

1. divisioonan runkosarja:
1. VBK 1, Valkeakoski
2. Bar Backyard Pool, Ylöjärvi
3. FD Semafori, Tampere

2. divisioonan runkosarja, A-lohko:
1. APR 2, Tampere
2. BKS Superit, Tampere
3. Team Kädettömät, Lempäälä

2. divisioonan runkosarja, B-lohko:
1. VBK 2, Valkeakoski
2. Musta Ysi, Tampere
3. Reilukerho, Tampere

Mestaruussarjan rankinglista:
1. Övermark Eevertti, Playboys
2. Kiiski Kimmo, Theam Biljardiasennus
3. Saariaho Sami, BKS Starat

1. divisioonan rankinglista:
1. Myllykangas Pasi, Suoraman Pub
2. Lahtinen Joonas, Bar Backyard Pool
3. Kellokoski Juha, Bäckkäri 1

2. divisioonan rankinglista, A-lohko:
1. Savolainen Joni, Team Kädettömät
2. Rasa Mika, APR 2
3. Järvinen Matti, KööGB

2. divisioonan rankinglista, B-lohko:
1. Hellevaara Markku, VBK 2
2. Länsiharju Elmeri, Musta Ysi
3. Mikkolainen Markku, Reilukerho

Liigakauden finaalit, sarjapaikkakarsinnat ja jumbofinaalit 18.06.2022

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan mestaruussarjan liigafinaalit, sarjapaikkakarsinnat ja 2. divisioonan jumbofinaalit järjestetään Galaxie Centerissä lauantaina 18.06.2022. Tiedotteen ohessa on kutsu ja lista joukkueiden edustuskelpoisista pelaajista (vähintään 6 ottelua ja 2. divisioonan jumbofinalisteilla vähintään 4 ottelua).

Mestaruussarjan liigafinaaleissa mestaruudesta pelaa runkosarjan kärkikahdeksikko. Avauskierroksella klo 10:00 alkavat ottelut Playboys - PPN, Galaxie Losers - BCA 1, BKS Starat - Piljardikerho sekä BC/X - Theam Biljardiasennus. Ottelut ovat kaaviossa tuossa järjestyksessä. Voittajat jatkavat semifinaaleihin, häviäjät putoavat. Semifinaalien voittajat menevät loppu- ja häviäjät pronssiotteluun. Pelimuoto on 10-pallo. Runkosarjasta tuttu kotietusääntö ei ole käytössä. Tasapelejäkään ei ole vaan pelein 2-2 päättyvässä ottelussa, jossa erätkin menevät tasan, voittaja ratkaistaan spottipallokilpailulla. Neljä palkitaan.

Niin ikään klo 10:00 alkaen paikoista mestaruussarjaan karsivat mestaruussarjan runkosarjan 13. ja 14. (Small Boys ja PPP 1) sekä 1. divisioonan runkosarjan 4. ja 5. (Pool Fiction ja Bäckkäri 1). Joukkueet pelaavat 10-palloa systeemillä kaikki kaikkia vastaan. Kahdelle parhaalle on luvassa sarjapaikka mestaruussarjaan liigakaudeksi 2022-2023. Karsinnoissa ei tunneta tasapelejä vaan tasapeliin 2-2 päättyvässä ottelussa, jossa joukkueilla on erävoittojakin yhtä monta, ottelun voittaja saadaan selville spottipallokisalla.

Karsinta 1. divisioonaan pelataan sekin neljällä joukkueella ja aloitetaan klo 10:00. Säilymistä kyseisellä sarjatasolla tavoittelevat 1. divisioonan runkosarjan 13. ja 14. joukkue eli PC-Tasanne ja APR 1. Nousua 1. divisioonaan tavoittelevat 2. divisioonan runkosarjan lohkoneloset, A-lohkon Ratsumestari 2 ja B-lohkon Poolers. Pelataan 9-palloa kaikki kaikkia vastaan. Karsinnan kahdelle parhaalle joukkueelle tarjoutuu mahdollisuus osallistua 1. divisioonaan kaudella 2022-2023. Karsinnoissa ei ole tasapelejä, joten mikäli ottelu päättyy sekä tasapeliin että tasaeriin, ottelun voittaja selviää spottipallokilpailulla.

2. divisioonan jumbofinaaleihin klo 10:00 alkaen ovat osallistumisoikeutettuja A-lohkon 9. Pete Pool ja 10. Pispalan Köö sekä B-lohkon 9. Vastavirta Pool ja 10. PB Diesel. Tuo nelikko pelaa 9-palloa neljään voittoon ja kaikki kaikkia vastaan. Tasapelejä ei ole. Paras palkitaan.

Pirkanmaan Pool ry:n kunniajäseniksi Reijo Tykkyläinen ja Harri Käpylä

Lauantaina 18.06.2022 Tampereen Galaxie Centerissä palkitaan muitakin kuin runkosarja- ja finaalipalkintojen saajia. Nimittäin Pirkanmaan Pool ry:n hallitus on kesäkuussa 2022 päättänyt, että yhdistyksen kunniajäseniksi kutsutaan eli nimetään 500 runkosarjaottelua ensimmäisinä pelanneet Reijo Tykkyläinen (Pispalan Köö) ja Harri Käpylä (BCA 1). Tarkemmat taustat ja perustelut voi lukea Pirkanmaan Pool ry:n nettisivuilta.

Kausipalkinnot Pekka Ahoselle, Arttu Rönkkö Artamalle ja Jussi Rajalalle

Liiga- ja kunniajäsenten palkintojen lisäksi Galaxie Centerissä luovutetaan lauantaina 18.06.2022 yhden välikauden jälkeen perinteiset Pirkanmaan Poolin kausipalkinnot.
Pitkän polun tallaaja 2021-2022 on Pekka Ahonen (FD Semafori), Pirkanmaan Pool-liigan tulokas kaudella 2021-2022 on 8-vuotiaana debytoinut Arttu Rönkkö Artama (Poolers) ja liigakauden 2021-2022 arvokkain pelaaja on Jussi Rajala (PPP 3). Onnittelut palkittaville!

Myös Pirkanmaan Pool ry:n edustajille SM-mitaleita kaudella 2021-2022

Pirkanmaan Poolin jäsenet ovat menestyneet eri biljardimuodoissa, jos katsotaan Suomen Biljardiliiton eri ikäluokkia, sarjoja ja kilpailuita. Jo pelkästään Mixed Doubles eli sekaparien 9-pallon pari-SM oli jättimenestys: Pirkanmaan Poolin jäsenille peräti neljä SM-mitalia!

Nostetaan esiin Sakari Alanen (PmP), joka Kalle Poussan (PPP) kera voitti MN54/MN64-seniorien 9-pallon pari-SM:stä hopeaa. Mainitaan lisäksi Tommi Wellingin (PmP) MN44-sarjan 10-pallon SM-pronssi. Tässä olivat ne Suomen mestaruuskisojen mitalit, jotka Pirkanmaan Pool ry:n (PmP) lisenssillä pelanneet voittivat kauden 2021-2022 kuluessa.

Edustuskelpoiset finaaleissa ja karsinnoissa 18.06.2022

APR 1