Kevätkauden 2021-2022 alustavat otteluohjelmat julkaistu

Nyt kun pelipaikkoihin kohdistuvat koronarajoitukset ovat hieman hellittämässä otettaan aukioloaikojen osalta, on tullut aika julkaista Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan runkosarjakauden 2021-2022 jälkimmäisen puoliskon eli kevätkauden alustavat otteluohjelmat. Tällä tietoa koronarajoitukset lievenevät ystävänpäivänä, joten mestaruussarjassa ja 1. divisioonassa siirrytään runkosarjan kevätkauteen tiistaina 15.02.2022 ja 2. divisioonassa viikkoa myöhemmin.

Runkosarjan kevätkauden pelisysteemiin ei ole tehty muutoksia vaan kevätkausi on tarkoitus pelata täysin normaalisti alusta loppuun asti. Tätä puoltaa se seikka, että jos Suomen koronatautitilanne kehittyy suotuisaan suuntaan helmikuun ajan, ovat loputkin pelipaikkoihin kohdistuvat koronarajoitukset poistumassa maaliskuun alussa. Toivottavasti näin käy, sillä tiistaina 08.02.2022 julkaistujen kevätkauden alustavien otteluohjelmien mukaan kevätkaudella riittäisi pelattavaa aina toukokuulle saakka.

Kevätkaudella joukkueilla ottelutahti on pääsääntöisesti enintään yksi runkosarjaottelu viikossa, mutta mestaruussarjan ja 1. divisioonan joukkueilla on kahden ottelun viikkoja joukkueesta ja siihen kohdistuvista ottelutoiveista riippuen. Nykyisellään pelipaikkojen asettamat raamit, joiden rajoissa otteluohjelmia on mahdollista tehdä, vaikuttavat ottelutahtiin ja myös siihen, pelaako oma joukkue enemmän tiistai- kuin torstaiotteluita vai päinvastoin. Kaikki pelipaikat eivät ole avoinna tiistaisin, mikä asettaa omat haasteensa ja vaatimuksensa otteluohjelmien laadintaan. Tähän vielä päälle kaikki joukkueiden toivomukset, niin lopputulos on nyt Pirkanmaan Pool ry:n Internet-sivustolla nähtävissä olevien otteluohjelmien mukainen. Aivan kaikkia toivomuksia ei voida toteuttaa.

Mainitaan tässä ottelutahtiin ja -ajankohtiin liittyen vielä sen verran, että tällä kertaa kevätkauden otteluita on aikataulutettu myös koululaisten talviloman ajalle, tuonne helmi-maaliskuun vaihteeseen. Koronasta johtuen kevätkausi alkaa noin kuukautta tavanomaista myöhemmin, joten talvilomalla pelaamisella nopeutetaan sarjan läpivientiä näinä poikkeuksellisina aikoina. Lisäksi yksityisiin pelipaikkoihin on kaksi ottelua sijoitettu kiirastorstaille, jottei joukkueille jää tarpeettomia väliviikkoja tai synny lisätarvetta pelata useita otteluita viikossa, mutta sen enempää kenenkään pääsiäisen viettoa liigaotteluilla ei häiritä.

Mestaruussarjan ja 1. divisioonan suuremmasta joukkuemäärästä johtuen siellä on enemmän pelattavaa kuin A- ja B-lohkoon jaetussa 2. divisioonassa, jolloin kevätkauden pelaaminen vie kauemmin. Jos isompia muutoksia ei tule ja kevätkauden ottelut saadaan pelattua kutakuinkin otteluohjelmien mukaisina ajankohtina, 2. divisioonassa joitakin väliviikkoja sisältävä kevätkausi valmistuu torstaina 05.05.2022. Mestaruussarjaa ja 1. divisioonaa pelataan muutama viikko pitempään, joten niissä kevätkausi ja samalla koko runkosarjakausi on tarkoitus saada pakettiin tiistaina 17.05.2022. Tällöin jäisi vielä hyvin aikaa järjestää liigafinaalit ja sarjapaikkakarsinnat.

Nyt julkaistut kevätkauden 2021-2022 otteluohjelmat ovat alustavia ja ne saattavat sisältää virheitä. Pyydämmekin ottamaan yhteyttä Internet-vastaava Mika Saloseen viimeistään perjantaina 11.02.2022, mikäli virheitä esiintyy. Internet-sivuilla oleviin otteluohjelmiin tehdään korjauksia tarvittaessa.

Ottelut kevätkaudella 2021-2022