Päätös VBK 2:n 03.12.2021 tekemään protestiin

Läsnä:
Markus Laurila, Heikki Laikkamaa, Tero Kaivonen, Olli Ylimäki ja Mika Salonen

Asia:
Torstaina 02.12.2021 Valkeakoskella pelatun 2. divisioonan B-lohkon runkosarjaottelun VBK 2 - Vastavirta Pool tapahtumien johdosta tehty protesti, jonka kotijoukkue VBK 2 toimitti Pirkanmaan Pool ry:n hallitukselle perjantaina 03.12.2021.

Taustaa:
Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 2021-2022 runkosarjaottelussa VBK 2 - Vastavirta Pool pelaajien James Kelohonka ja Mili Salmi pelatessa vastakkain kotijoukkue koki vastustajien edustajan käyttäneen sopimatonta, vastapelaajaan kohdistunutta ilmaisua. Tämän jälkeen ainakin yksi pelaaja koki olonsa turvattomaksi ja epämieluisaksi. Tapahtuneen koettiin vaikuttaneen ottelun loppuun kotijoukkueelle epäsuotuisalla tavalla.

VBK 2 -joukkueen tekemää protestia käsitellessään Pirkanmaan Pool ry:n hallitus pyysi ja sai luettavakseen sekä koti- että vierasjoukkueen selvityksen liigaottelun tapahtumista. Vierasjoukkueen pelaajan tokaisu, "heitto", oli tarkoitettu huumoriksi. Kyseessä oli kuulemma omassa porukassa käytetty, ilmeisen vakiintunut ilmaisu, jolla viitataan suoritettavaan tehtävään tai tehtävän suorittamiseen - tässä tapauksessa pelaajan voittamiseen - eikä vastustajaan kohdistuvaan fyysiseen tekoon, niin kuin se oli tulkittu.

Pirkanmaan Pool ry:n hallitus on protestia käsitellessään huomioinut sen, että molemmat joukkueet ovat olleet yhtä mieltä siitä, etteivät väkivalta tai sillä uhkaaminen millään tavalla kuulu - eivätkä ne saakaan kuulua - Pirkanmaan Pool-liigaan. Vastustajajoukkueen yhteyshenkilö Mili Salmi esittääkin vastineessa nöyrimmät pahoittelut sanavalinnasta VBK 2:n joukkueelle ja erityisesti vastapelaaja James Kelohongalle.

Päätös:
Pirkanmaan Pool ry:n hallitus katsoo Mili Salmen käyttämän sanallisen ilmaisun olleen sopimaton pelitilanteessa, vaikkakin sitä voidaan oman porukan keskuudessa pitää humoristisena "heittona". Kuitenkin entuudestaan tuntemattomien ja vieraiden keskuudessa se voidaan kokea uhkaavana.

Tapahtuneen johdosta Pirkanmaan Pool ry:n hallitus antaa Vastavirta Poolin Mili Salmelle huomautuksen. Lisäksi James Kelohongan ja Mili Salmen välisen pelin tulos 4-3 muutetaan muotoon 4-0. Ottelun muiden peliparien pelitulokset pysyvät ennallaan.

2. divisioonan B-lohko 02.12.2021: VBK 2 - Vastavirta Pool

Kelohonka James - Salmi Mili 4-0