Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoiminta ja koronavirus

(Viimeksi muokattu: 27.04.2022)

Joulukuussa 2019 Kiinassa todettiin keuhkokuumetapauksia, joiden aiheuttajaksi ilmeni koronavirus COVID-19. Sittemmin koronatapauksia on todettu maailmanlaajuisesti. Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronaviruksen maailmanlaajuiseksi pandemiaksi keskiviikkona 11.03.2020. Pandemialla tarkoitetaan yli maanosien leviävää epidemiaa.

Myös Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoiminnassa on suhtauduttava asiaan vakavasti, jotta toiminnassa mukana olevien terveys ei vaarantuisi tarpeettomasti ja koronavirus ei leviäisi.

Tästä johtuen Pirkanmaan Pool ry:n toimintaa, Pirkanmaan Pool-liigaa ja Pirkanmaan mestaruuskilpailuita yms. suunniteltuja biljarditapahtumia koskien on päätetty alla olevaa.

Jotta kaikki Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoimintaan ja koronavirukseen liittyvä tieto löytyisi mahdollisimman kattavasti yhdestä ja samasta paikasta, tätä tiedotetta tullaan päivittämään ja laajentamaan tarpeen vaatiessa.

Pirkanmaan Pool ry:n hallituksen tietoon tullut joitakin koronatapauksia

Tiistaina 26.04.2022 liigaottelun aikaan Biljardiklubi Siimaseuralla ollut henkilö on seuraavana päivänä saanut positiivisen koronatestituloksen. Muut tarkkailkoot vointiaan.

Torstaina 21.04.2022 runkosarjaottelussa BCA 2 - FD Semafori pelannut on myöhemmin saman viikon lauantaina tehnyt positiivisen koronan kotitestin. Kanssapelaajien on syytä tarkkailla omaa vointiaan.

Tiistaina 12.04.2022 Ravintola Peyton Placessa pelatuissa liigaotteluissa pelannut pelaaja on seuraavana päivänä tehnyt positiivisen koronatestin, joten pelaajia kehotetaan tarkkailemaan vointiaan.

Lauantaina 09.04.2022 Tampereen Galaxie Centerissä pelatussa Pirkanmaan 9-pallon parimestaruuskilpailuissa pelanneella pelaajalla on sunnuntaina 10.04.2022 todettu koronatartunta. Kaikkia pelaajia kehotetaan tarkkailemaan vointiaan.

Pirkanmaan Pool-liigan runkosarjan kevätkausi käyntiin 15.02.2022

Joulukuussa 2021 Suomessa otettiin käyttöön ns. hätäjarrumekanismi, mikä tarkoitti laajoja koronarajoituksia ja -suosituksia. Helmikuussa 2022 Suomen hallitus päätti, että rajoituksia ruvetaan asteittain purkamaan. Ystävänpäivänä 14.02.2022 voimaan tulee lievennyksiä, jotka koskevat esim. ruoka- ja anniskeluravintoloiden aukioloaikoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelipaikoissa on mahdollista pelata liigaotteluita.

Näin ollen Pirkanmaan Pool ry:n hallitus päätti sunnuntaina 06.02.2022, että Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 2021-2022 runkosarjan jälkimmäinen puolisko eli kevätkausi aloitetaan tiistaina 15.02.2022. Kevätkausi on tarkoitus pelata normaalisti loppuun saakka.

Toivon mukaan tautitilanne kehittyy suotuisasti, jotta kaikista ravintolarajoituksista voitaisiin luopua maaliskuun alussa, kuten suunnitelmissa on.

Pirkanmaan Pool ry:n hallitus seuraa tilannetta ja tekee kaikkensa, jotta mm. perinteinen Pirkanmaan liigacup ja muita Pirkanmaan mestaruuskilpailuita saataisiin järjestettyä. Kilpailukalenteria päivitetään sitä mukaa, kun selviää, millaisia muutoksia korona aiheuttaa lajiliitto Suomen Biljardiliiton kilpailukalenteriin ja miten nuo muutokset vuorostaan vaikuttavat sekä Pirkanmaan biljarditoimintaan että pelipaikkoihin.

Koronapassi käytössä joissakin liigapelipaikoissa marras-joulukuussa 2021

Koronatilanteen heikettyä leviämisalueen ravintolarajoitukset tulivat voimaan Pirkanmaalla keskiviikkona 17.11.2021. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jotkut ravintolat ovat ottaneet käyttöön koronapassin. Koronapassilla tarkoitetaan Omakannasta ladattavaa koronatodistusta, jonka saamiseen oikeuttavat täysi kahden rokotuksen sarja, negatiivinen koronatestitulos tai viimeisen puolen vuoden sisään sairastettu koronatauti.

Jotkut Pirkanmaan Pool-liigan pelipaikat saattavat koronapassia vaatia ja tällöin kotijoukkue on velvollinen ilmoittamaan asiasta vierasjoukkueelle. Tarvittaessa joukkueita kehotetaan pohtimaan ottelun siirtoa siten, että ottelu saadaan pelattua ennen kevätkauden alkua. Esim. niin, että syyskaudella ottelu pelataankin alun perin vierasjoukkueeksi merkityn joukkueen kotipelipaikassa ja vasta kevätkaudella toisinpäin. Ottelusiirto on ilmoitettava normaalisti.

Koronapassin vaikutus liigaotteluihin ja tapahtumiin 18.10.-16.11.2021

EU:n koronatodistusta, jonka voi ladata Omakannasta, käytetään Suomessa koronapassina 16.10.2021 alkaen. Koronapassin käyttö on vaihtoehto aiemmin käytössä olleille alueellisille koronarajoituksille. Käytännössä koronapassi mahdollistaa sisäänpääsyn erilaisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin, kun koronarajoituksia on voimassa. Ravintoloille ja muille toimijoille, joita koronarajoitukset koskevat, passin käyttöönotto on vapaaehtoista.

18.10.2021 tilanne on Pirkanmaalla se, että ravintoloita ja pelipaikkoja koskevia koronarajoituksia ei ole voimassa. Tästä johtuen koronapassi ei ole käytössä Pirkanmaalla. Toisin sanottuna passi ei vaikuta liigaotteluihin ja Pirkanmaan Poolin muihin tapahtumiin.

Pirkanmaan Pool ry:n hallitus seuraa tilannetta ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin, mikäli pelipaikkoja koskevia koronarajoituksia tulee ja koronapassia ruvetaan käyttämään.

PM-Poolin liiga- ja kilpailutoiminnan koronatauko päättyi syksyllä 2021

Kuten tätä 18.10.2021 kirjoitettaessa voidaan todeta, Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kausi 2021-2022 käynnistyi normaalisti syksyllä 2021 syyskauden runkosarjaotteluilla. Liigakauden alkamisen myötä päättyi Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutauko, joten joukkuekilpailuita ja Pirkanmaan mestaruuskilpailuita järjestetään kilpailukalenterin mukaisesti.