Pirkanmaan Pool -liigatiedote 9/2021

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liiga 2021-2022 menossa!

Kauan odotettu Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kausi 2021-2022, pääyhteistyökumppaneinaan Suomen Biljardikauppa Oy ja Galaxie Center, käynnistyi tiistaina 14.09.2021. 2. divisioona alkaa tiistaina 21.09.2021.

Liigaotteluita iltakuudelta kahdeksassa Pirkanmaan kunnassa

Edellinen liigakausi keskeytyi koronan takia, mutta kausi 2021-2022 on lähtenyt liikkeelle lupaavasti. Toivottavasti kausi saadaan pelata läpi. Mukana on 50 joukkuetta, joista 15 kpl pelaa mestaruussarjaa, 15 kpl 1. divisioonaa ja loput 20 kpl 2. divisioonaa. Liigakartalta löytyvät Akaa, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Tampere, Valkeakoski ja Ylöjärvi.

Runkosarjassa saman sarjatason ja/tai lohkon joukkueet kohtaavat kaksi kertaa eli kerran syys- ja kerran kevätkaudella. Ottelun voittava joukkue saa kolme pistettä. Tasapeli antaa pisteen. Koko ottelun luovutuksia sallitaan vain yksi ja toisesta joukkue suljetaan sarjasta.

Mestaruussarjasta jäi pois LYPP. Mukana ovat BC/X, BCA 1, BKS Sankarit, BKS Starat, Galaxie Losers, Multsun Pantterit, NB-Team, Piljardikerho, Playboys, Pooligans, PPN, PPP 1, PPP 3, Small Boys ja Theam Biljardiasennus (ex-Hustlers). Joukkueista Pooligans pelaa Tampereen Hyhkyssä, PPN Nokian Biljardiklubilla ja Theam Biljardiasennus Tampereen Irjalassa. Ylimmällä sarjatasolla pelataan 10-palloa ja pelivoittoon tarvitaan viisi erävoittoa. Kotietu- ja aloitussäännöt ovat samat kuin ennenkin. Break box -aloitussääntöä ei käytetä.

1. divisioonaan näytti tulevan 16 joukkuetta, mutta alustavien otteluohjelmien julkaisun jälkeen PPP 2 jäikin pois. Niinpä otteluohjelma sorvattiin osittain uusiksi. 15 joukkuetta ovat APR 1, Bar Backyard Pool, BCA 2, BKS Sisukkaat (villi kortti), Bäckkäri 1, FD Semafori, PC-Tasanne, Pool Fiction, Poolrollers, Ratsumestari 1, Suoraman Pub, Team Milla Magiat, TVB Blues, Underdogs ja VBK 1. APR 1 on siirtynyt Ravintola Artturiin ja Poolrollers Pool Roomin muuton myötä Hyhkyyn. 1. divisioonan otteluissa pelataan 9-palloa viiteen voittoon, pakoissa ysi laitetaan pisteelle ja aloituksissa ei käytetä kitchen rule -sääntöä.

2. divisioonassa samat säännöt, 9-palloa neljään voittoon, kahdessa kymmenen joukkueen lohkossa. A-lohkossa ovat APR 2, BC Penthouse, BKS Superit, KööGB, Pete Pool, Pispalan Köö, PPP 4, Ratsumestari 2, Tampereen A-Kilta ja Team Kädettömät. B-lohkoon arvottiin BowlPool21 (kotipaikka Kaupin Keilahalli), Jamon enkelit, Mestari, Musta Ysi, PB Diesel, Pikku Pete Pool, Poolers (muuttanut Hyhkyyn), Reilukerho, Vastavirta Pool ja VBK 2.

Päihteitä koskevat ja kaikki muutkin liigasäännöt ennallaan

Kaikki Pirkanmaan Pool-liigan säännöt ovat ennallaan. Esim. peliparien määräytymistä, tulosten ilmoittamista, otteluiden siirtämistä ja joukkueen vaihtamista kauden aikana koskevat säännöt voi lukea Pirkanmaan Pool ry:n Internet-sivuston Liigainfo-osiosta.

Jos pelipaikka on kieltänyt päihtyneenä pelaamisen ja/tai päihteiden tuonnin pelitilaan, mutta pelaaja rikkoo päihdekieltoa, esim. mestaruussarjassa pelaajalle kirjataan 0-5-häviö ja hänen vastustajalleen 5-0-voitto. Tällöin kotijoukkueella on oikeus estää selkeästi päihtyneen pelaajan pelaaminen ottelussa ja pyytää häntä poistumaan pelipaikalta. Jos poistumaan pyydetty pelaaja ei pyyntöä tottele, langettaa Pirkanmaan Pool hänelle pelikieltoa tapauksesta riippuen (vähintään kolmen ottelun pelikielto).

Pirkanmaan Pool-liigan maratontaulukko päivitetty 18.09.2021

Pirkanmaan Pool-liigan 31 runkosarjakautta huomioiva maratontaulukko on Pirkanmaan Pool ry:n nettisivuilla. Listan ykkösenä on 385 ottelua voittanut Aki Heiskanen (Playboys).

Aki Heiskaselle Suomen Biljardiliiton kultainen ansiomerkki!

Suomen Biljardiliitto ry. luovutti Aki Heiskaselle liiton kultaisen ansiomerkin (numero 15) 22.08.2021. Ansiomerkin myöntämisestä päätettiin jo 26.02.2020. Isot onnittelut Akille!