Syyskauden 2021-2022 alustavat otteluohjelmat julkaistu

Kauan odotetun Pirkanmaan Pool-liigan sarjakauden 2021-2022 alku on jo hyvin lähellä. Joukkueiden ilmoittautumiset ja villi kortti -anomukset halutulle sarjatasolle on käsitelty. Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan runkosarjakauden 2021-2022 avauspuolikkaan eli syyskauden alustavat otteluohjelmat on julkaistu lauantaina 11.09.2021. Kauden on määrä startata jo tiistaina 14.09.2021.

Liigakauden pääyhteistyökumppanit ovat Suomen Biljardikauppa Oy, jonka mukaan liiga on nimetty Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigaksi, ja Tampereen Galaxie Center. Tamperelaisen Suomen Biljardikaupan palveluihin ja tuotteisiin voi tutustua nettikaupassa osoitteessa https://www.biljardikauppa.fi.

Koronaviruspandemia ja liigakausi 2021-2022

Ennen kuin mennään itse asiaan, syyskauden otteluohjelmiin, sanotaan muutama sananen koronaviruspandemiasta. Siitähän tässä on jo pitkään puhuttu ja monien mielestä varmasti jo aivan riittävästi, mutta puhutaan vielä hieman lisää.

Tätä kirjoitettaessa valtakunnallinen biljardin lajiliitto Suomen Biljardiliitto ry. on jo aloittanut kilpailutoimintansa kaudella 2021-2022. Nyt syyskuussa 2021 liiton jäsenseura Pirkanmaan Pool ry. päättää koronataukonsa ja aloittaa kilpailukauden 2021-2022. Pirkanmaan mestaruuskilpailuista ei ole vielä kisakalenteria ja päätöksiä, mutta ainakin liigakausi aloitetaan syyskuussa.

Jos ja toivottavasti kun runkosarjaotteluita päästään Pirkanmaan Pool-liigassa taas tiistaista 14.09.2021 alkaen pelaamaan, muistetaan koronarajoitukset ja -suositukset koko Pirkanmaan maakuntaa koskien, mutta myös kuntakohtaisesti.

Koronatilanne tuntuu vaihtelevan säännöllisen epäsäännöllisesti ja rajoitukset sekä suositukset siinä mukana. Vielä on vaikeaa sanoa, mihin tässä koronahommassa lopulta päädytään. Muistetaan kuitenkin hyvä käsihygienia ja muut perusasiat - sekä omaa että pelikavereiden hyvinvointia ajatellen. Vältetään tarpeetonta fyysistä kontaktia (liiton kilpailuissakaan ei suositella kättelemistä). Ennen kaikkea pidetään huolta siitä, ettei sairaana tai oireisena mennä pelaamaan liigaotteluita.

Näin korona-aikana on syytä pitää mielessä se, että mikäli kotijoukkueen pelipaikassa koronarajoitusten vuoksi ei saa pelata, ottelua on mahdollista siirtää joukkueiden keskinäisellä sopimuksella. Myös aloittamisaikaa on hyvä pohtia, jos tuntuu siltä, että aukioloajat saattavat tulla vastaan. Otteluajankohdan lisäksi on mahdollista siirtää ottelu johonkin toiseen pelipaikkaan, missä on liigasääntöjen edellyttämä biljardipöytä.

Pirkanmaan Pool-liigaa järjestävä biljardiyhdistys Pirkanmaan Pool ry. on korona-ajan seurannut tilannetta ja sen kehitystä tarkasti. Tautitilanteen vaatiessa myös toimenpiteisiin on ryhdytty (esim. kauden 2020-2021 keskeytys koronatilanteen vaikeuden vuoksi) ja toimenpiteisiin tullaan jatkossakin ryhtymään, mikäli aihetta vähänkään ilmenee. Kuten pari edellistä kautta ovat osoittaneet, Pirkanmaan Pool ry. suhtautuu korona-asiaan vakavasti ja reagoi tilanteen mukaan.

Liigkaudella 2021-2022 mukana 28 pelipaikkaa ja 51 joukkuetta

Alustavat runkosarjan syyskauden otteluohjelmat on siis julkaistu. Mukana on 51 joukkuetta. Mestaruussarjasta pois jäi LYPP, joten joukkueita on 15 kpl. Villin kortin turvin 1. divisioonaan nousi BKS Sisukkaat, mikä tietää sitä, että toiseksi ylimmällä sarjatasolla on 16 joukkuetta. Joidenkin poisjääntien - mutta myös uusien joukkueiden mukaantulon - myötä 2. divisioonassa pelaa 20 joukkuetta siten, että runkosarjaottelut pelataan A- ja B-lohkossa. Molemmissa lohkoissa on kymmenen joukkuetta.

Joukkueiden kotipelipaikat löytyvät Pirkanmaan kunnista Akaa, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Tampere, Valkeakoski ja Ylöjärvi, joten liigakartta näyttää varsin tutulta. Pelipaikkamäärä on kuitenkin hieman alhaisempi kuin viime kaudella, mutta ilahduttavasti mukaan on saatu uusia pelipaikkoja.

Mestaruussarjaan osallistuvan Theam Biljardiasennus -nimisen joukkueen (ex-Hustlers) kotiottelut pelataan Tampereen Irjalassa toimivan The Biljardiasennus Oy:n tiloissa.

Toinen uusi pelipaikka, Kaupin Keilahalli, onkin jo monille tuttu hieman toisenlaisesta aktiviteetista eli keilailusta, mutta nyt siellä pelataan myös biljardia ja Pirkanmaan Pool-liigaa. Kaupin Keilahalli on 2. divisioonan B-lohkossa pelaavan BowlPool21-joukkueen kotipaikka.

Mainitaan tässä yhteydessä liigapelipaikoista vielä sen verran, että aiemmin Tampereen Kalevassa toiminut Pool Room toimii nykyään Hyhkyssä. Joukkueet Pooligans, Poolrollers ja Poolers pelaavat siis Hyhkyssä, Pispalan valtatien varrella. Pool Roomille on sisäänkäynti asiakasparkkipaikkojen puolelta ja kun ovi aukeaa, ovat edessä alakertaan johtavat pitkähköt rappuset. Hissiä ei ole käytettävissä. Toisin sanottuna tämä päihteetön pelipaikka ei ole esteetön ja sinne kulkeminen saattaa aiheuttaa ongelmia joillekin.

Nokian suunnalla on sielläkin tapahtunut muutoksia, sillä PPN-nimellä mestaruussarjaan osallistuva joukkue on siirtynyt kotiotteluineen Nokian Biljardiklubille. Tämä tarkoittaa sitä, että nokialaisjoukkueet PPN ja NB-Team pelaavat kotiottelunsa saman katon alla Nokian Välikadulla. Nokian Biljardiklubilla puitteet ovat entistä ehommat, joten mestaruussarjan otteluita ja nyt myös paikallispelejä voidaan hyvillä mielin pelata.

Kotipelipaikkaa on vaihtanut niin ikään tamperelainen APR 1, joka pelaa 1. divisioonan kotiottelunsa Ravintola Artturissa Tampereen Kauppakadulla. Vielä viime kaudella joukkue esiintyi Galaxie Centerissä, mutta nyt sekä APR 1 että APR 2 pelaavat Ravintola Artturissa. Tämä onkin loogista, koska lyhenne APR muodostuu sanoista Artturi Pool Raccoons. Käytössä on yksi 8-jalkainen pelipöytä, joka täyttää myös 1. divisioonan vaatimukset.

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigaan 2021-2022 osallistuvien joukkueiden yhteystiedot, kuten myös pelipaikkojen tiedot saapumis- ja ajo-ohjeineen, löytyvät joukkuesivulta http://www.pirkanmaanpool.fi/joukkueet.shtml.

Kauden 2021-2022 ensimmäiset runkosarjaottelut jo tiistaina 14.09.2021

Tuttuun tapaan Pirkanmaan Pool-liigan runkosarja on tarkoitus pelata kaksinkertaisena sarjana. Syyskaudella saman sarjatason ja/tai lohkon joukkueet kohtaavat toisensa kertaalleen ja kevätkaudella toistamiseen. Pelisysteemi on täysin sama kuin edelliskaudella.

Jos alustaviin otteluohjelmiin ei tule muutoksia, alkaa liigakausi neljällä ottelulla tiistaina 14.09.2021 klo 18:00. Valtaosa mestaruussarjan ja 1. divisioonan joukkueista avaa kautensa joko silloin tai päivää myöhemmin pelattavilla otteluilla. Sen sijaan A- ja B-lohkoon jaetun 2. divisioonan syyskausi alkaa viikolla 38, tarkkaan ottaen tiistaina 21.09.2021 klo 18:00.

Syyskaudella joukkueiden ottelutahti on 1-2 ottelua viikossa. Koska 2. divisioonassa joukkuemäärä on pienempi ja sarjakierroksia tästä johtuen vähemmän, 2. divisioonassa ottelutahti on jonkin verran verkkaisempi ja siellä ottelut ovat stopissa koululaisten syysloman ajan.

Otteluajankohtia päätettäessä on huomioitu mm. opiskelijatapahtuma Hämeenkadun Appro ja monta muuta seikkaa. Toisin sanottuna joukkueiden ja pelipaikkojen toivomukset on huomioitu mahdollisuuksien mukaan, kun runkosarjan syyskauden otteluohjelmia on tehty.

Syyskauden viimeiset runkosarjaottelut on määrä saada pelattua 2. divisioonassa joulukuun alkupäivinä ja kahdella ylemmällä sarjatasolla joulukuun puolivälissä.

Runkosarjan jälkimmäisen puoliskon eli kevätkauden on tarkoitus alkaa joulutauon jälkeen tiistaina 18.01.2022. Luvassa on siis hieman pitempi joululoma, mikä antaa enemmän pelivaraa, jos esim. koronasta johtuen pelaajia sairastuu tai joutuu karanteeniin, joudutaan siirtämään runsaasti otteluita tai koko liigatoiminta on laitettava tauolle. Jos kuitenkin kaikki menee suunnitellusti ja korona ei kiusaa liiaksi, kevätkausi ja samalla koko runkosarja saadaan pelattua pääsiäiseen mennessä.

Nyt julkaistut syyskauden 2021-2022 otteluohjelmat ovat alustavia ja ne saattavat sisältää virheitä. Pyydämmekin ottamaan yhteyttä Internet-vastaava Mika Saloseen viimeistään maanantaina 13.09.2021, mikäli virheitä esiintyy. Internet-sivuilla oleviin otteluohjelmiin tehdään korjauksia tarvittaessa.

Ottelut syyskaudella 2021-2022