Pirkanmaan Pool ry:n vastine Marko Salmelalle

Tämä vastine liittyy Marko Salmelan Pirkanmaan Pool ry:hyn ja sen hallitukseen kohdistuneeseen kirjoitukseen, joka löytyy yhdistyksen keskustelupalstalta seuraavasta osoitteesta: http://www.pirkanmaanpool.fi/forum/forum.cgi?kategoria=palaute&aih e=000079

Pirkanmaan Pool ry toimii yhdistyslain mukaisesti. Vuosikokouksessa valitaan seuralle hallitus, joka toimii seuran päättävänä elimenä. Meidän tapauksessa hallituksen toimikausi on kaksi vuotta. Aikaisemmin toimikausi on ollut vuoden mittainen. En henkilökohtaisesti muista tilannetta, että hallitukseen olisi ollut tulijoita niin, että oltaisiin jouduttu äänestämään hallituspaikoista eli tulijoita olisi enemmän kuin hallituspaikkoja. Sen sijaan on jouduttu suostuttelemaan ihmisiä hallitukseen, että siitä saataisiin päätösvaltainen.

Hallitus käytännössä tekee kaiken seuran hallinnollisen työn. Rakentaa ottelujärjestyksen, kerää osallistumismaksut, tekee kilpailukalenterin, määrittää liigan palkintomaksut, huolehtii seuran taloudesta ja toimii muutenkin seuran päättävänä elimenä. Näin toimitaan kaikissa rekisteröidyissä yhdistyksissä. Jos näin ei olisi, jouduttaisiin kutsumaan ylimääräiset yhdistyskokoukset päättämään jokaisesta asiasta erikseen. Lain mukaan yhdistyksen vuosikokoukseen koolle kutsumiseen pitää varata aikaa vähintään kaksi viikkoa. Joten päätöksenteko olisi sangen kankeaa, kun jokaista erillistä eteentulevaa asiaa varten pitäisi ylimääräinen vuosikokous kutsua erikseen.

Kun hallitus on nimitetty heillä on vastuu tekemistään päätöksistä. Tämä mitataan seuraavassa vuosikokouksessa. Tämä lyhykäisyydessään yhdistyksen hallinnosta.

Koronapäätös

Ennen päätöstä liigan keskeyttämisestä hallitukseen oli otettu yhteyttä useammankin pelaajan taholta. Samana päivänä annettiin ohjeet Tamperetta ja Pirkanmaata koskevista uusista rajoituksista. PM-Poolilla oli useita vaihtoehtoja toimia. Kun asiasta hallituksessa keskusteltiin, otettiin huomioon seuraavia asioita:

• Miten pystytään järjestämään rajoituksien vaatimat olosuhteet. Todettiin tämän olevan haastavaa ja valvontamahdollisuuksien olemattomat.

• Melkein kaikkia pelejä pitäisi siirtää joko uusiin pelipaikkoihin tai eri viikonpäiville. Todettiin tämänkin olevan sangen vaikeasti järjestettävissä lyhyessä ajassa. PM-Poolissa on paljon erilaisia pieniä pelipaikkoja, joiden pelejä oltaisiin jouduttu mahdollisesti siirtämään isompiin ja eri viikonpäiville (ma-pe).

• Mitä tapahtuisi, jos seuran tilaisuudesta tulisi altistumistapahtuma ja tauti leviäisi pelaajien keskuudessa. Ei ainakaan kovin hyvää mainosta lajille.

• Todettiin parhaaksi vaihtoehdoksi pistää toiminta tauolle joulukuun loppuun.

Sen verran taustaa vielä, että monet PM-Pooliin verrattavissa olevat seurat ovat pistäneet toimintansa jäihin. Lisäksi vetoaminen siihen, että laji ei ole kontaktilaji jne. on ainakin allekirjoittaneen mielestä turhaa kikkailua. Ei se puolentoista metrin etäisyyden pitäminen onnistu millään.

Tämä koronapäätöksestä.

Hallitusta ja sen jäseniä syytetään aseman väärinkäytöstä.

Puidaan nyt tämäkin läpi. Sinä aikana kun minä olen hallituksessa ollut, Mika Salonen on johdonmukaisesti jäävännyt itsensä niistä päätöksistä, jotka koskevat häntä henkilönä, hänen edustamaansa seuraa, pelipaikkaa tai yhtiötä. Tämän selvemmin asiaa on vaikea sanoa.

Mitä tulee ehdotuksiin, sanottakoon että isoa osaa Mikan ehdotuksia ei ole hyväksytty. Muiden hallituksen jäsenien ja itseni puolesta en oikein voi sanoa mitään, kun syytöksiä ei ole yksilöity. Hallitukselle ei makseta mitään palkkioita poislukien puheenjohtajalle maksettava 60e vuotuinen kulukorvaus sekä tulospäivityksestä maksettava korvaus. Joskus menneisyydessä hallitus on käynyt kerran vuodessa syömässä seuran tarjoamana. Tätä ei kuitenkaan ole tapahtunut enää pitkään aikaan.

Tulospalvelu

Tulospalvelun osalta voidaan sen olevan hinta/laatusuhteeltaan erinomainen. Kokonaan uuden tulospalvelun rakentaminen, siihen kuuluvien appien ohjelmointi ja sen ajan tasalla pitäminen ei ole helppoa saatikka halpaa. Mitään vaihtoehtoisia järjestelmiä ei ole meille tarjottu. Ylläpidostakin pitää maksaa ja tässäkin selvitään tällä hetkellä sangen huokeasti. Pitää muistaa, että joku automaattinen tulospalvelu ei aina muista kuka Repe tai Reiska kulloinkin on kyseessä.

Streamaus

Seurana meillä ei ole mahdollisuutta, tällä hetkellä, tarjota tätä palvelua. Jos joku haluaa ne streamata, niin siitä vain. Tämän osalta pitää sitten ottaa huomioon lainsäädäntö ja esim. Youtuben copyright-oikeuksia koskeva säännöstö. Että omalla vastuulla sitten.

Seuralla ei ole tarvittavaa kalustoa olemassa, joten sekin pitäisi sitten ostaa itse.

Tietosuojalaki

Pirkanmaan Pool ei ylläpidä mitään rekisteriä, jossa yksilöitäisiin pelaaja. Julkaisemme ottelutulokset ja ranking-listat, joissa on pelkkä nimi ja joukkue. Ei siis henkilötietoja. Joukkueiden yhteyshenkilöiltä on näkyvissä puhelinnumero ja pelipaikan osoite.

Seuran talous

Joka kevät on vuosikokous. Tässä yhteydessä esitetään seuran tilinpäätös ja pääkirja. Tilinpäätös on aina edelliseltä tilikaudelta, joka on kalenterivuosi. Hallitus päättää joukkueiden osallistumismaksut, kauden lopussa jaettavat palkintosummat sekä liiga- että 9-cupin palkintosummat. Seuran tulot koostuvat osallistumismaksuista ja mainosmyynnistä. Osallistumismaksut ovat pysyneet samana n. 10 vuotta ja tänä aikana ulosjaettava rahamäärä on kasvanut 9-cupin palkintorahojen verran. Muuten rahaa on käytetty seuran toimintaperiaatteiden mukaisesti, esim. Alex Lelyn valmennuksen kuluihin osallistuttiin.

Seura ei kokenut tarvetta julkaista tilinpäätöstä esim. nettisivuilla. Rahastonhoitajana toimiva Sami Saariaho vastaa mielellään taloutta koskeviin kysymyksiin. Seuran nimenkirjoitusoikeus on puheenjohtajalla ja rahastonhoitajalla. Seuralla ei ole ns. "kahvikassaa" vaan kaikki rahaliikenne poislukien palkintomaksujen jako, tapahtuu pankin kautta. Joitain satunnaisia rahaeriä esim. villien joukkueiden osallistumismaksut toimitetaan rahastohoitajalle kouraan. Näitä tapahtuu noin 0-2 kertaa per vuosi ja ovat määrältään vähäisiä.

Lopuksi

Itselleni ei ole tullut näitä huolenaiheita koskevia kyselyjä. Yhteystiedot ovat näkyvissä seuran sivuilla. Kovin vähissä ovat olleet myös kehitysideat. Kaikki kehitysideat, mitä on hallituksen tietoon tulleet on kuitenkin käsitelty. Monesti näistä ideoista löytyy jotain, mikä tekee niiden käyttöönotosta mahdottoman. Syinä useimmiten yhdenvertaisuusperiaate, puuttuvat resurssit, "keksitään pyörä uudelleen"-pohja ja joskus ihan pelkkä mottipäisyys. Tarkoituksena on ollut pitää seuran sääntökirja mahdollisimman yksinkertaisena ja välttää erilaisia alaviitteen alaviitteitä ja poikkeuksen poikkeuksia.

"Varmaan tekisi hyvää jos vaikka päättäjät valittaisiin ihan demokratian mukaan."

Yhdistyslain mukaan tässä on menty. Tervetuloa vuosikokoukseen.

"Onko kellään hallituksesta pokkaa edes vastata tähän viestiin"

On.

Markus Laurila,