Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoiminta ja koronavirus

(Viimeksi muokattu: 28.02.2021)

Joulukuussa 2019 Kiinassa todettiin keuhkokuumetapauksia, joiden aiheuttajaksi ilmeni koronavirus COVID-19. Sittemmin koronatapauksia on todettu maailmanlaajuisesti. Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronaviruksen maailmanlaajuiseksi pandemiaksi keskiviikkona 11.03.2020. Pandemialla tarkoitetaan yli maanosien leviävää epidemiaa.

Myös Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoiminnassa on suhtauduttava asiaan vakavasti, jotta toiminnassa mukana olevien terveys ei vaarantuisi tarpeettomasti ja koronavirus ei leviäisi.

Tästä johtuen Pirkanmaan Pool ry:n toimintaa, Pirkanmaan Pool-liigaa ja Pirkanmaan mestaruuskilpailuita yms. suunniteltuja biljarditapahtumia koskien on päätetty alla olevaa.

Jotta kaikki Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoimintaan ja koronavirukseen liittyvä tieto löytyisi mahdollisimman kattavasti yhdestä ja samasta paikasta, tätä tiedotetta tullaan päivittämään ja laajentamaan tarpeen vaatiessa.

Liiga- ja kilpailutauko vähintään 30.04.2021 ja mahdollisesti syksyyn asti

Suomessa ja Pirkanmaalla eletään hyvin epävarmoja aikoja. Korona ei ole hellittänyt otettaan vaan päinvastoin, tilanne heikkenee ja nopeasti. Myös Pirkanmaalla odotettavissa on ravintoloiden sulku viikkokausiksi ja muita rajoitustoimenpiteitä. Tämän kaiken keskellä Pirkanmaan Pool ry:n hallitus on päättänyt jatkaa liiga- ja kilpailutaukoa maalis- ja huhtikuun ajan, aina 30.04.2021 saakka.

Pirkanmaan Pool-liigan osalta tämä tarkoittaa sitä, että mikäli vielä pelaamatta olevia runkosarjan syyskauden otteluita ei pystytä pelaamaan toukokuun 2021 aikana, keskeytyy Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kausi 2020-2021 toukokuun alussa. Samalla loput syyskauden ja kaikki kevätkauden ottelut jäävät pelaamatta eikä loppupelitapahtumaa järjestetä, jo pelatut syyskauden ottelut tuloksineen jäävät voimaan ja kaikki joukkueet säilyttävät sarjapaikkansa liigakauteen 2021-2022 lähdettäessä. Jos liigakausi joudutaan keskeyttämään toukokuussa, toukokuussa päätetään joukkueiden ja pelaajien palkinnoista sekä osallistumismaksujen palautuksesta. Päätöksistä tiedotetaan jäsenistölle.

Jos taas Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 2020-2021 syyskautta päästään jatkamaan toukokuussa 2021, pelataan syyskauden rästiottelut ja muut vielä pelaamattomat syyskauden runkosarjaottelut. Tämän jälkeen Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kausi 2020-2021 päättyy. Toisin sanottuna runkosarjan kevätkautta sekä loppupelejä finaaleineen ja karsintoineen ei pelata vaan joukkueet säilyttävät sarjapaikkansa seuraavalla kaudella. Palkinnoista ja osallistumismaksujen palautuksesta päätetään sekä tiedotetaan jäsenistölle.

Mikäli liigakausi 2020-2021 keskeytyy, tulee Pirkanmaan Pool ry. sponsorisopimusten mukaisesti palauttamaan rahaa yhteistyökumppaneilleen.

Koronatauko 28.02.2021 saakka ja kauden jatkosuunnitelmat

Kun marraskuun 2020 lopulla Pirkanmaan Pool ry. keskeytti toiminnan niin liigassa kuin kilpailuiden osalta koronaviruksen takia, hallitus kuvitteli tilanteen olevan hetkellinen ja ohimenevä. Tarkoitus oli jatkaa toimintaa tammikuussa 2021. Tammikuun alkupuolella kuitenkin tartuntamäärät nousivat jälleen jyrkästi ja samaan aikaan parissa liigajoukkueessa oli ainakin karanteenitapauksia, joten Pirkanmaan Pool jatkoi taukoa.

Pirkanmaan Pool ry:n hallitus on miettinyt monia eri vaihtoehtoja siihen, mitä liigaotteluille ja kilpailuille tulisi tehdä sekä miten ne voitaisiin nykyisessä tilanteessa pelata. Kuten todettua, liigaa oli jo tarkoitus jatkaa tammikuussa ja oli olemassa hahmotelma otteluohjelmasta ajankohtineen, mutta tartuntamäärien kasvu ja joukkueiden koronatapaukset vesittivät tuon suunnitelman.

Nyt helmikuun alussa COVID-19 ei näytä laantuvan. Tästä johtuen Pirkanmaan Poolin liiga- ja kilpailutoiminnan tauko jatkuu ainakin 28.02.2021 saakka.

On aiheellista miettiä ja avata loppukauden suunnitelmaa. Tällä hetkellä mennään kuukausi kerrallaan. Tarkoituksena on pelata ainakin Pirkanmaan Pool-liigan runkosarjan syyskauden ottelut pois, heti kun pystytään. Kisapuolella pyritään järjestämään joukkuekilpailut Pirkanmaan liigacup ja Pirkanmaan 9-cup sekä mahdolliset liigan nousukarsinnat. Muiden kisojen osalta kaikki on vielä auki.

Mikäli Pirkanmaan Pool-liigan kevätkausi jää sarjakaudella 2020-2021 pelaamatta, mikä on tällä hetkellä enemmänkin kuin mahdollista, joukkueille hyvitetään puolet tulevan kauden osallistumismaksuista. Tämä siis minimissään.

Jos taas käy niin, ettei syyskautta pystytä pelaamaan loppuun, liiga pysyy suljettuna. Toisin sanoen tällöin joukkueet säilyttävät nykyiset sarjapaikkansa.

Liiga- ja kilpailutoiminta koronatauolla tammikuun 2021 loppuun asti

Pirkanmaan Pool ry:n hallitus on kuumeisesti yrittänyt löytää tapoja ja ratkaisuita siihen, että Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 2020-2021 syyskausi saataisiin pelattua loppuun ja voitaisiin aloittaa kevätkausi. Nyt tammikuun puolivälissä on kuitenkin ilmennyt, että joissakin liigajoukkueissa on koronatapauksia ja tämän lisäksi Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella tartuntamäärät ovat olleet viime päivinä voimakkaassa kasvussa.

Olosuhteiden pakosta Pirkanmaan Pool ry. jatkaa toimintansa koronataukoa ainakin 31.01.2021 saakka. Toivottavasti helmikuussa tilanne näyttää valoisammalta.

Pirkanmaan Poolin kilpailutoiminta tauolla ainakin 17.01.2021 saakka

Maanantaina 28.12.2020 Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on koronaepidemian kiihtymisvaiheessa. Koronatilanteen äkillinen heikentyminen on mahdollista koko maassa.

Vallitsevan tilanteen vuoksi Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoiminnan taukoa on päätetty jatkaa. Kaikki kilpailutoiminta on tauolla ainakin sunnuntaihin 17.01.2021 saakka. Tilanteen kehitystä seurataan tiiviisti. Jatkosta tiedotetaan mahdollisimman pikaisesti.

Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoiminta tauolla 31.12.2020 asti

Pirkanmaan koronavirustilanteesta marras-joulukuun vaihteessa 2020 johtuen Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kauden 2020-2021 runkosarjaottelut ovat tauolla 30.11.-31.12.2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki kyseiselle aikavälille merkityt syyskauden runkosarjaottelut on siirretty.

Myös kaikki muu Pirkanmaan Pool ry:n kilpailutoiminta on keskeytettynä ajalla 30.11.-31.12.2020. Toisin sanoen myöskään Pirkanmaan mestaruuskilpailuita ei pelata.

Pirkanmaan Pool ry:n hallitus seuraa koronatilannetta ja päättää myöhemmin, mitä kauden 2020-2021 liigaotteluiden ja mestaruuskilpailuiden kanssa tullaan tekemään. Hallituksen päätöksistä tiedotetaan heti, kun on jotain uutta tiedotettavaa asiaan liittyen.