Pirkanmaan Pool -liigatiedote 1/2020

Pirkanmaan Pool-liigan 30. kausi kevätkauden kynnyksellä

30-vuotisjuhlakauden eli Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kauden 2019-2020 runkosarjakausi on puolivälissä. Tiistaina 14.01.2020 päästään käsiksi kevätkauden eli runkosarjan jälkimmäisen puoliskon avausotteluihin, jotka alkavat kaikilla sarjatasoilla klo 18:00. Pelattavaa riittää kevääseen 2020 ja aina huhti-toukokuun vaihteeseen saakka.

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 30-vuotisjuhlakauden loppupelit (liigafinaalit, karsinnat ja 2. divisioonan jumbofinaalit) ovat Galaxie Centerissä lauantaina 30.05.2020.

Pirkanmaan Pool-liigan 2019-2020 sarjatilanteet joulutauolla

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan mestaruussarjan runkosarja on kulunut pitkälti tamperelaisten määrätessä tahdin, sillä kärkikolmikko on Tampereelta. Viidentoista ottelukierroksen jälkeen sarjataulukko näyttää seuraavanlaiselta: 1. Hustlers, 2. Playboys, 3. Piljardikerho, 4. BCA 1, 5. NB-Team, 6. PPP 1, 7. BKS Starat, 8. LYPP, 9. BC/X, 10. VBK 1, 11. Multsun Pantterit, 12. PPN, 13. Galaxie Losers, 14. BKS Sankarit, 15. Ratsumestari 1 ja 16. Bar Backyard Pool. Pelaajien rankinglistaa johtaa vakuuttavasti pelannut Nico Granat (Playboys), joka on voittanut kaikki viisitoista pelaamaansa runkosarjaottelua.

Toiseksi korkeimmalla sarjatasolla 1. divisioonassa tappioitta pelannut Small Boys on kärjessä ja viiden pisteen karkumatkalla, mutta terävimmän kärjen takana sarja on hyvin tasainen. Torstaina 19.12.2019 päivätty syyskauden jälkeinen sarjataulukko on tämän näköinen: 1. Small Boys, 2. Suoraman Pub, 3. Underdogs, 4. Pooligans, 5. PPP 3, 6. Bäckkäri 1, 7. Pool Fiction, 8. FD Semafori, 9. TVB Blues, 10. PC-Tasanne, 11. BK Nekala 2 (yksi otteluluovutus), 12. Bar Bertel, 13. BKS Sisukkaat, 14. Välibaari, 15. Reilukerho ja 16. Team Milla. Henkilökohtaista rankinglistaa johtaa Pasi Myllykangas (Suoraman Pub).

2. divisioonan runkosarja on jaettu A- ja B-lohkoon. Kahdentoista joukkueen A-lohkossa kärkikolmikko on kokonaisuudessaan Tampereen ulkopuolelta ja sarjatilanne seuraava: 1. BCA 2, 2. LeTo, 3. Team Milla Magiat, 4. Ratsumestari 2, 5. PPP 4, 6. BKS Superit, 7. PB Diesel, 8. KööGB, 9. Pikku Pete Pool, 10. Team Kädettömät, 11. Bertel Kakkonen ja 12. Ylävoima. B-lohkossa puolestaan näyttää tältä: 1. PPP 2, 2. Tampereen A-Kilta, 3. Pete Pool, 4. Musta Ysi, 5. Poolers, 6. Old Bronx, 7. BC Penthouse, 8. VBK 2, 9. Veruke, 10. Ratsumestari 3, 11. Backyard Predators ja 12. Pispalan Köö. A-lohkon rankinglistaa johtaa Juho Jokinen (BCA 2). B-lohkon listaykkösenä joulutaukoaan viettää Mika Kalho (PPP 2).

Sarjanousijat ja -karsijat sekä loppupelitapahtuma 30.05.2020

Mestaruussarjan ja 1. divisioonan runkosarjassa sijoille 15 ja 16 jätetyt joukkueet tipahtavat suoraan sarjatasoa alemmas. Sen sijaan 1. divisioonan runkosarjan kaksi parasta joukkuetta, 2. divisioonan runkosarjan A-lohkon paras joukkue ja 2. divisioonan runkosarjan B-lohkon paras joukkue nousevat sarjatasoa ylemmäs kaudeksi 2020-2021.

Lauantaina 30.05.2020 Galaxie Centerissä mestaruussarjan liigafinaaleissa nähdään mestaruussarjan kahdeksan parasta joukkuetta. Voittaja on kauden 2019-2020 mestari.

Samaan aikaan kahdesta jaossa olevasta mestaruussarjapaikasta karsivat mestaruussarjan runkosarjan 13. ja 14. joukkue sekä 1. divisioonan joukkueet runkosarjan sijoilta 3 ja 4.

Kahdesta paikasta 1. divisioonaan kaudeksi 2020-2021 pelataan karsinta A ja karsinta B. Mukana ovat 1. divisioonan runkosarjan 13. ja 14. joukkue, 2. divisioonan A-lohkon 2. ja 3. joukkue sekä 2. divisioonan B-lohkon 2. ja 3. joukkue. Kolme joukkuetta per karsinta, samassa karsinnassa olevat kohtaavat toisensa ja karsintavoittajat 1. divisioonaan.

Lisäksi jumbofinaaleihin saavat osallistua 2. divisioonan runkosarjan A-lohkon kaksi huonointa ja B-lohkon kaksi huonointa runkosarjan loppuun asti pelannutta joukkuetta.

Saadakseen osallistumisoikeuden loppupeleihin pelaajan on pelattava kauden aikana vähintään kuusi (6) runkosarjaottelua. Jumbofinaaleihin riittää neljä (4) runkosarjaottelua.