Pirkanmaan Pool -liigatiedote 5/2019

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigassa jopa 482 pelaajaa

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan liigakaudella 2018-2019 vanhat ennätykset, 53 joukkuetta ja 461 eri pelaajaa, olivat paperia. Runkosarjassa kolmella eri sarjatasolla pelasi kauden kuluessa 54 joukkuetta ja niissä jopa 482 eri pelaajaa. Upeaa, kiitokset kaikille!

Kausi 2018-2019 on sujunut ilman suurempia kommelluksia. Kuten nettisivuilla olevasta kokouspöytäkirjasta ilmenee, sellainen harvinaisuus kuitenkin nähtiin, että yksittäinen pelaaja pelasi kahdessa eri joukkueessa kauden kuluessa. Joitakin otteluluovutuksia kirjattiin myös, mutta kaiken kaikkiaan kausi eteni mutkitta. Kaikki joukkueet pelasivat runkosarjakauden loppuun asti. Kauden päättävät Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan finaalit, karsinnat ja palkitsemiset järjestetään Galaxie Centerissä lauantaina 04.05.2019.

Pirkanmaan Pool ry:n kausipalkintojen saajat on päätetty. Palkitsemiset hoidetaan loppupelien yhteydessä 04.05.2019. Pitkän polun tallaaja 2018-2019 on Olavi Virta (NB-Team), Pirkanmaan Pool-liigan tulokas kaudella 2018-2019 on uusi joukkue Pooligans ja liigakauden 2018-2019 arvokkain pelaaja on Jesse Gustafsson (Hustlers). Onnittelut!

Runkosarjakausi 2018-2019 sekä finalistit, nousijat ja karsijat

Mestaruussarjan runkosarjan voitti selvästi Hustlers, toiseksi ylsi Playboys ja kolmanneksi taiteili PPP 1. Kahdeksan joukkueen liigafinaaleihin ylsivät myös neljänneksi tullut LYPP, viidenneksi pelannut Multsun Pantterit, kuudenneksi pussittanut NB-Team, seitsemänneksi selviytynyt Galaxie Losers ja runkosarjan kahdeksas Piljardikerho. Finaalien ulkopuolelle jäivät 9. BC Old Factory, 10. BKS Starat ja 11. ProPool. Sarjapaikastaan karsivat 12. BC/X ja 13. BKS Sankarit. Kaksi huonointa, Small Boys ja Välibaari 1, tippuvat 1. divisioonaan.

1. divisioonan runkosarjan hienosti voittanut VBK ja toiseksi tullut Ratsumestari 1 nousevat mestaruussarjaan kaudeksi 2019-2020. Runkosarjan kolmonen Bar Backyard 1 ja nelonen FD Semafori pääsevät pelaamaan noususta mestaruussarjaan. Muiden sarjasijoitukset ovat seuraavat: 5. PPP 3, 6. Bäckkäri 1, 7. GP Diesel, 8. BKS Sisukkaat, 9. Suoraman Pub, 10. TVB Blues, 11. Pool Fiction, 12. BK Nekala 2, 13. PC-Tasanne, 14. Old Bronx 1, 15. Tampereen A-Kilta ja 16. Team Kädettömät. Sarjapaikastaan joutuvat karsimaan PC-Tasanne ja Old Bronx 1. Tampereen A-Kilta ja Team Kädettömät putoavat 2. divisioonaan.

2. divisioonan A-lohkosta 1. divisioonaan nousee suvereeni lohkoykkönen Pooligans. Loppupeleissä nousua 1. divisioonaan pääsevät yrittämään PPP 2 ja Ratsumestari 2. Kärkinelikon takana sijat menivät näin: 5. Pete Pool, 6. Saluunan Sheriffit 2, 7. PB Diesel, 8. Old Bronx 2, 9. Allaspojat, 10. Pispalan Köö, 11. KööGB ja 12. Bertelin Jekku. A-lohkosta KööGB ja Bertelin Jekku ovat oikeutettuja osalistumaan 2. divisioonan jumbofinaaleihin.

Pooligansin lisäksi Team Milla nousee 2. divisioonasta suoraan 1. divisioonaan, sillä Team Milla voitti 2. divisioonan B-lohkon. Saman lohkon kakkonen Bertelin Pommi ja kolmonen Backyard Predators pääsevät karsimaan 1. divisioonaan noususta. Muut B-lohkolaiset sijoittuivat runkosarjassa seuraavasti: 4. BKS Superit, 5. Musta Ysi, 6. Saluunan Sheriffit 1, 7. BTV, 8. BC Penthouse, 9. Brick House, 10. Ratsumestari 3 ja 11. Ylävoima. B-lohkon joukkueista Ratsumestari 3 ja Ylävoima saavat osallistua 2. divisioonan jumbofinaaleihin.

Mestaruussarjan runkosarjan pelaajien rankinglistan kärkipaikan otti Jesse Gustafsson (Hustlers) ennen toiseksi tullutta Teemu Rossia (Hustlers) ja kolmanneksi tullutta Aki Heiskasta (Playboys). 1. divisioonan rankinglistan kärkisijat menivät ei-tamperelaisille: Pasi Myllykangas (Suoraman Pub) voitti, Jarkko Huovinen (VBK) oli toinen ja Juho Jokinen (Old Bronx 1) tuli kolmanneksi. 2. divisioonan A-lohkon rankinglistan ykkönen oli Marko Lunden (PPP 2), toinen Severi Savolainen (Saluunan Sheriffit 2) ja kolmas Pertti Salovaara (Välibaari 2). 2. divisioonan B-lohkon listalla ykköseksi saatiin Veka Virtanen (Team Milla), toiseksi Olli Halme (Saluunan Sheriffit 1) ja kolmanneksi Juha Järvinen (Team Milla). Hyvä!

Pirkanmaan Pool-liigan runkosarjassa 2018-2019 palkittavat

Mestaruussarjan runkosarja:
1. Hustlers, Tampere
2. Playboys, Tampere

1. divisioonan runkosarja:
1. VBK, Valkeakoski
2. Ratsumestari 1, Tampere
3. Bar Backyard 1, Ylöjärvi

2. divisioonan runkosarja, A-lohko:
1. Pooligans, Tampere
2. PPP 2, Tampere
3. Ratsumestari 2, Tampere

2. divisioonan runkosarja, B-lohko:
1. Team Milla, Pirkkala
2. Bertelin Pommi, Tampere
3. Backyard Predators, Ylöjärvi

Mestaruussarjan rankinglista:
1. Gustafsson Jesse, Hustlers
2. Rossi Teemu, Hustlers
3. Heiskanen Aki, Playboys

1. divisioonan rankinglista:
1. Myllykangas Pasi, Suoraman Pub
2. Huovinen Jarkko, VBK
3. Jokinen Juho, Old Bronx 1

2. divisioonan rankinglista, A-lohko:
1. Lunden Marko, PPP 2
2. Savolainen Severi, Saluunan Sheriffit 2
3. Salovaara Pertti, Välibaari 2

2. divisioonan rankinglista, B-lohko:
1. Virtanen Veka, Team Milla
2. Halme Olli, Saluunan Sheriffit 1
3. Järvinen Juha, Team Milla

Liigakauden finaalit, sarjapaikkakarsinnat ja jumbofinaalit 04.05.2019

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan mestaruussarjan liigafinaalit, sarjapaikkakarsinnat ja 2. divisioonan jumbofinaalit ovat Galaxie Centerissä jo pian, lauantaina 04.05.2019. Tiedotteen ohessa on kutsu ja lista joukkueiden edustuskelpoisista pelaajista (vähintään 6 ottelua ja 2. divisioonan jumbofinalisteilla vähintään 4 ottelua).

Mestaruussarjan liigafinaaleissa on mukana kahdeksan joukkuetta. Pelimuoto on 10-pallo. Avauskierroksen klo 10:00 alkavat ottelut kaaviojärjestyksessä: Hustlers - Piljardikerho, Multsun Pantterit - LYPP, PPP 1 - NB-Team ja Galaxie Losers - Playboys. Voittajat etenevät semifinaaleihin, joiden voittajat jatkavat finaaliin ja häviäjät pronssiotteluun. Tasapelejä ei ole, joten sekä pelien että erien mennessä tasan voittaja ratkeaa spottipalloilla. Otteluissa peliparit arvotaan. Finaalien voittaja on liigamestari. Neljä parasta joukkuetta palkitaan.

Mestaruussarjan kahdesta jaossa olevasta sarjapaikasta karsivat klo 10:00 alkaen Bar Backyard 1, BC/X, BKS Sankarit ja FD Semafori. Karsinnoissa kaikki joukkueet pelaavat 10-palloa toisiaan vastaan ja viiteen erävoittoon. Jokaisella pelillä ja erällä on merkitystä, joten kaikki karsintaottelut pelataan loppuun asti. Tasapeli ei ole mahdollinen. Jos pelit päättyvät 2-2, enemmän eriä voittanut joukkue voittaa ottelun. Jos erätkin menevät tasan, otteluvoittajan ratkaisee spottipallokilpailu. Karsinnan paras ja toiseksi paras joukkue saavat oikeuden osallistua Pirkanmaan Pool-liigan mestaruussarjaan kaudella 2019-2020.

Kahdesta 1. divisioonan sarjapaikasta karsii kuusi joukkuetta pelaten 9-palloa viiteen voittoon. Tasapelejä ei ole vaan tasan 2-2 päättyvässä ottelussa, jossa erätkin menevät tasan, voittaja selviää spottipalloilla. Ensimmäisen vaiheen klo 10:00 alkavat ottelut ovat PPP 2 - Backyard Predators ja Bertelin Pommi - Ratsumestari 2. Kakkosvaiheessa on neljä joukkuetta: ykkösvaiheen otteluvoittajat sekä 1. divisioonan runkosarjan 13. PC-Tasanne ja 14. Old Bronx 1. Nelikolla on kolme ottelua per joukkue. Tasapelejä ei ole edelleenkään.

2. divisioonan jumbofinaalit aloitetaan klo 10:00. Osallistumisoikeutettuja ovat Bertelin Jekku, KööGB, Ratsumestari 3 ja Ylävoima. Joukkueet pelaavat 9-palloa neljään voittoon ja kerran toisiaan vastaan. Tasapelejä ei ole. Jumbofinaalien voittajajoukkue palkitaan.

Pirkanmaan Pool ry:n 30-vuotishistoriikki päätetty toteuttaa

Pirkanmaan Pool ry:n hallitus on päättänyt toteuttaa 30-vuotishistoriikin. Kirjoittajaksi on valittu kunniajäsen Mika Salonen, joka on hallituksen jäsen ja Internet-vastaava.

Edustuskelpoiset finaaleissa ja karsinnoissa 04.05.2019

Backyard Predators