Pirkanmaan Pool -liigatiedote 5/2018

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigassa uusia ennätyksiä

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kausi 2017-2018 voidaan tiivistää yhteen sanaan: ennätyksellinen. Nimittäin runkosarjassa nähtiin kauden kuluessa 53 joukkuetta ja niissä yhteensä 461 eri pelaajaa. Joukkueita oli enemmän kuin koskaan aiemmin. Samaa voidaan sanoa pelaajista, sillä vanha ennätys (424 pelaajaa) suorastaan murskattiin. Kiitos kaikille!

Kausi on sujunut muutenkin mallikkaasti. Ilahduttavasti myös uudet, ensi kertaa järjestetyt Pirkanmaan mestaruuskilpailut (naisten 8-pallomestaruus, 50-vuotiaiden 10-pallomestaruus, 60-vuotiaiden 9-pallomestaruus ja senioriparien 9-pallomestaruus) keräsivät hyvin pelaajia. Jo 28. liigakauden päättävät Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan finaalit ja palkitsemiset ovat vuorossa Galaxie Centerissä lauantaina 19.05.2018.

Tuolloin palkitaan Pirkanmaan Pool ry:n uudet kunniajäsenet Kirsi Paasivirta (PPP 2), Vesa Paasivirta (PPP 1) ja Mika Salonen (Siimaseuran Säkittäjät). Lisäksi Pirkanmaan Pool ry:n kausipalkinnoin palkitaan kolme pelaajaa. Pitkän polun tallaaja 2017-2018 on Mikko Laakkonen (Pool Fiction), kauden 2017-2018 Pirkanmaan Pool-liigan tulokas on Eevertti Övermark (Bar Backyard Pool) ja liigakauden 2017-2018 arvokkain pelaaja on Jesse Huttunen (Bar Backyard Pool). Onnittelut!

Liigakauden 2017-2018 runkosarja sekä finalistit, nousijat ja karsijat

Mestaruussarjan runkosarjan voiton vei Hustlers, toiseksi pelasi Playboys ja kolmanneksi kiilasi LYPP. Liigafinaaleihin jatkavat myös neljänneksi tullut BC/X, viidenneksi sijoittunut NB-Team, kuudenneksi pussittanut PPP 1, seitsemänneksi sinnitellyt Piljardikerho ja kahdeksanneksi päätynyt PPN. Finaalien ulkopuolelle jäivät 9. Galaxie Losers, 10. Multsun Pantterit ja 11. Siimaseuran Säkittäjät. Sarjapaikastaan karsivat 12. BC Old Factory ja 13. Välibaari 1. Kaksi heikointa, Small Boys ja FD Semafori, putoavat suoraan 1. divisioonaan.

Bar Backyard Pool ja Siimaseuran Sankarit, 1. divisioonan runkosarjan kaksi parasta joukkuetta, pelasivat itsensä mestaruussarjaan kaudeksi 2018-2019. Kaksi seuraavaa, runkosarjan kolmonen Pool Fiction ja nelonen VBK, pääsevät pelaamaan noususta mestaruussarjaan. Keskikastissa sijaluvut jakautuivat seuraavasti: 5. TVB Blues, 6. Ratsumestari 1, 7. PPP 4, 8. Team Kädettömät, 9. BK Nekala 2, 10. Suoraman Pub 1 ja 11. Tampereen A-Kilta. Paikastaan 1. divisioonassa joutuvat karsimaan 12. GP Diesel ja 13. Old Bronx 1. 2. divisioonaan putoavat joukkueet sijoilta 14 ja 15 eli AP9 ja BC Penthouse.

2. divisioonan A-lohkosta 1. divisioonaan nousi kärkijoukkue Siimaseuran Sisukkaat. Bäckkäri 1 ja Ratsumestari 2 pääsevät karsimaan noususta 1. divisioonaan. Lohkon muut joukkueet päätyivät seuraavaan järjestykseen: 4. Team Milla, 5. PB Diesel, 6. PPP 2, 7. Musta Ysi, 8. Välibaari 2, 9. Old Bronx 2, 10. Bar Bertel ja 11. Pispalan Köö. Bar Bertel ja Pispalan Köö voivat niin halutessaan osallistua 2. divisioonan jumbofinaaleihin.

2. divisioonan B-lohkon voittaja PC-Tasanne nousi 1. divisioonaan kaudeksi 2018-2019. Toinen ja kolmas, PPP 3 ja Hätähousut, pääsevät nousukarsintoihin. Muut joukkueet sijoittuivat runkosarjassa seuraavasti: 4. Saluunan Sheriffit, 5. Pete Pool, 6. Suoraman Pub 2, 7. BTV, 8. TVB Reds, 9. Allaspojat, 10. Team Lato, 11. Puumat ja 12. KööGB. B-lohkon joukkueista Puumat ja KööGB saavat osallistua 2. divisioonan jumbofinaaleihin.

Mestaruussarjan runkosarjan pelaajien rankinglistan voiton vei nimiinsä Sami Somero (Hustlers), toiseksi pelasi Jesse Kivelä (Playboys) ja kolmanneksi ylsi Harri Käpylä (LYPP). 1. divisioonan rankinglistan ykköseksi pussitti Jesse Huttunen (Bar Backyard Pool), kakkoseksi Teemu Asplund (AP9) ja kolmoseksi Esa Niemi (Pool Fiction). 2. divisioonan A-lohkossa rankinglistan mitalisijat valtasivat Juha Kellokoski (Bäckkäri 1), Mika Kalho (PPP 2) ja Arttu Taponen (Siimaseuran Sisukkaat). 2. divisioonan B-lohkon listan kärkipaikat ottivat Jesse Mäkelä (Hätähousut), Olli Halme (PPP 3) ja Khaled Hammoud (Hätähousut).

Pirkanmaan Pool-liigan runkosarjassa 2017-2018 palkittavat

Mestaruussarjan runkosarja:
1. Hustlers, Tampere
2. Playboys, Tampere

1. divisioonan runkosarja:
1. Bar Backyard Pool, Ylöjärvi
2. Siimaseuran Sankarit, Tampere
3. Pool Fiction, Tampere

2. divisioonan runkosarja, A-lohko:
1. Siimaseuran Sisukkaat, Tampere
2. Bäckkäri 1, Ylöjärvi
3. Ratsumestari 2, Tampere

2. divisioonan runkosarja, B-lohko:
1. PC-Tasanne, Tampere
2. PPP 3, Tampere
3. Hätähousut, Lempäälä

Mestaruussarjan rankinglista:
1. Somero Sami, Hustlers
2. Kivelä Jesse, Playboys
3. Käpylä Harri, LYPP

1. divisioonan rankinglista:
1. Huttunen Jesse, Bar Backyard Pool
2. Asplund Teemu, AP9
3. Niemi Esa, Pool Fiction

2. divisioonan rankinglista, A-lohko:
1. Kellokoski Juha, Bäckkäri 1
2. Kalho Mika, PPP 2
3. Taponen Arttu, Siimaseuran Sisukkaat

2. divisioonan rankinglista, B-lohko:
1. Mäkelä Jesse, Hätähousut
2. Halme Olli, PPP 3
3. Hammoud Khaled, Hätähousut

Liigakauden finaalit, sarjapaikkakarsinnat ja jumbofinaalit 19.05.2018

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan mestaruussarjan liigafinaalit, sarjapaikkakarsinnat ja 2. divisioonan jumbofinaalit pelaillaan Galaxie Centerissä lauantaina 19.05.2018. Tiedotteen ohessa on kutsu ja lista joukkueiden edustuskelpoisista pelaajista (vähintään 6 ottelua ja 2. divisioonan jumbofinalisteilla vähintään 4 ottelua).

Mestaruussarjan liigafinaaleissa pelataan 10-palloa kahdeksan joukkueen kesken. Avauskierroksen ottelut alkavat klo 10:00. Kaaviojärjestyksessä ne ovat Hustlers - PPN, NB-Team - BC/X, LYPP - PPP 1 ja Piljardikerho - Playboys. Otteluiden voittajat jatkavat semifinaaleihin. Niiden voittajat menevät finaaliin ja häviäjät pronssiotteluun. Tasapelejä ei ole, joten sekä pelien että erien mennessä tasan voittaja ratkeaa spottipalloilla. Otteluissa peliparit arvotaan. Finaalien voittaja vie mestaruuden ja neljä parasta joukkuetta palkitaan.

Mestaruussarjan kahdesta sarjapaikasta ryhtyvät klo 10:00 karsimaan BC Old Factory, Pool Fiction, VBK ja Välibaari 1. Karsinnoissa kaikki joukkueet pelaavat 10-palloa toisiaan vastaan ja viiteen erävoittoon. Jokaisella pelillä ja erällä on merkitystä, joten kaikki karsintaottelut pelataan loppuun asti. Tasapeli ei ole mahdollinen. Jos pelit päättyvät 2-2, enemmän eriä voittanut joukkue voittaa ottelun. Jos erätkin menevät tasan, otteluvoittajan ratkaisee spottipallokilpailu. Karsinnan paras ja toiseksi paras joukkue ovat oikeutettuja osallistumaan Pirkanmaan Pool-liigan mestaruussarjaan kaudella 2018-2019.

Kuusi joukkuetta karsii kahdesta 1. divisioonan paikasta ja pelaa 9-palloa viiteen voittoon. Tasapelejä ei ole vaan tasan 2-2 päättyvässä ottelussa, jossa erätkin menevät tasan, voittaja selviää spottipalloilla. Ensimmäisessä vaiheessa klo 10:00 nähdään ottelut Bäckkäri 1 - Hätähousut ja PPP 3 - Ratsumestari 2. Toisessa vaiheessa on neljä joukkuetta: ykkösvaiheen otteluvoittajat sekä 1. divisioonan runkosarjan 12. GP Diesel ja 13. Old Bronx 1. Nelikolla on kolme ottelua per joukkue. Tasapelejä ei edelleenkään ole olemassa.

2. divisioonan jumbofinaaleihin klo 10:00 osallistumisoikeutettuja ovat Bar Bertel, KööGB, Pispalan Köö ja Puumat. Joukkueet pelaavat 9-palloa neljään voittoon ja kerran toisiaan vastaan. Tasapelejä ei ole. Tuttuun tapaan jumbofinaalien voittajajoukkue palkitaan.

Suomen Biljardiliitto ry:n ansiomerkki Kaivoselle ja Laurilalle

Suomen Biljardiliitto ry. on myöntänyt pronssisen ansiomerkin Tero Kaivoselle ja Markus Laurilalle. Tero on Pirkanmaan Pool ry:n hallituksen jäsen ja Markus sen puheenjohtaja.

Edustuskelpoiset finaaleissa ja karsinnoissa 19.05.2018

Bar Bertel