Osallistumiskutsu Pirkanmaan Pool-liigaan 2017-2018

Pirkanmaan Pool ry:n pyörittämää, pirkanmaalaisille avointa biljardiliigaa pelataan kaudella 2017-2018 edelleen neljän pelaajan joukkueilla. Joukkue voi olla mikä tahansa ryhmä, kunhan se ilmoittaa paikan, jossa pelaa kotiottelunsa.

Liigassa kolme sarjatasoa

Pool-liigan sarjatasot ovat mestaruussarja, 1. divisioona ja 2. divisioona. Liigakaudella 2017-2018 ei järjestetä 3. divisioonaa, joten uudet joukkueet aloittavat 2. divisioonasta.

Pöytävaatimukset eri sarjatasoilla

2. divisioonassa kelpaa 7, 8 tai 9 jalan mittainen pool-pöytä, 1. divisioonassa 8 tai 9 jalan mittainen pool-pöytä ja mestaruussarjassa 9 jalan mittainen pool-pöytä. Pelialue on 7-jalkaisella pöydällä 192 x 96 cm, 8-jalkaisella 224 x 112 cm ja 9-jalkaisella 254 x 127 cm.

Kaikilla sarjatasoilla pallokoko tulee olla noin 57 mm sekä pöydissä normaalit vallit, pussit ja verat. Kaikilla sarjatasoilla pelipöydän ympärillä on joka paikassa oltava vähintään sen verran tilaa, että lyöminen sääntöjen sallimalla kepillä onnistuu. Mestaruussarjassa pöydän ympärillä tulee olla pelitilaa noin 150 cm ympäriinsä. Rajatapauksissa pöytien pelikelpoisuudesta päättää PM-Poolin kilpailutoimikunta.

Jos omalla työpaikallasi tai pubissasi ei ole tällaista virallista pöytää, voi pelivuoron varaamisesta sopia jonkun salin tai toisen ravintolan kanssa. Samasta paikasta sallitaan useampia joukkueita.

Pelisysteemi ja -säännöt

Runkosarja jakautuu syys- ja kevätkauteen siten, että joukkueilla pelitahti on yleensä peli viikossa. Ottelut alkavat tiistaisin tai torstaisin klo 18:00. Otteluajankohtia voidaan kuitenkin joukkueiden keskinäisellä sopimuksella muuttaa. Runkosarjassa kaikki joukkueet kohtaavat toisensa kahdesti. Keväällä 2018 pelataan tuttuun tapaan finaalit ja karsinnat.

Pelaajille joukkueen vaihtaminen kesken kauden ei ole sallittua. Yksittäinen pelaaja voi pelata vain yhdessä joukkueessa saman kauden aikana.

Huom! Mestaruussarjassa pelataan 10-palloa, muilla sarjatasoilla pelimuoto on 9-pallo. Pool-liiga pelataan voimassaolevilla Suomen Biljardiliitto ry:n virallisilla kilpailusäännöillä.

Osallistumismaksut liigaan

Joukkuekohtainen osallistumismaksu on mestaruussarjaan 190 €, 1. divisioonaan 160 € ja 2. divisioonaan 130 €. Osallistumismaksu sisältää kyseisen kauden Biljardi-lehden tilauksen ja kauden pelit, mutta myös osallistumisen joulu-tammikuussa pelattavaan Pirkanmaan liigacupiin, joka on eri sarjatasojen joukkueiden yhteinen 8-pallon tasoituskilpailu. Muita maksuja ei kerätä. Myöskään pöytävuokria ei peritä ainakaan vierasjoukkueilta.

Ilmoittautuminen ja osanottomaksu 31.08.2017 mennessä

Ilmoittautuminen 28. Pirkanmaan Pool-liigan sarjakauteen tapahtuu 09.-31.08.2017 seuraavalla nettilomakkeella: www.pirkanmaanpool.fi/ilmoittautuminen.shtml

Pirkanmaan Pool-liigassa joukkueet voivat anoa villiä korttia haluamalleen sarjatasolle. Mahdolliset villi kortti -anomukset on tehtävä kirjallisesti Pirkanmaan Pool ry:n hallitukselle viimeistään torstaina 24.08.2017. Anomuksessa on oltava hyvät perustelut villille kortille ja vähintään neljän pelaajan nimi, jotka joukkueessa pelaavat, jos villi kortti myönnetään.

Ilmoittautuminen vahvistetaan ja osanotto-oikeus liigaan myönnetään vasta, jos osallistumismaksu on maksettu 31.08.2017 mennessä Pirkanmaan Pool ry:n tilille NORDEA-TAMPERE FI2411463000854056 (BIC/SWIFT: NDEAFIHH). Maksettaessa on mainittava joukkueen nimi.