Kauden 2021-2022 finaalien ja karsintojen tulokset

Jo hyvän matkaa kesäkuun puolella, lauantaina 18.06.2022, Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan sarjakausi 2021-2022 päästiin kuin päästiinkin päättämään perinteisemmällä tavalla kuin pari aiempaa liigakautta.

Kaudella 2020-2021 runkosarjakauden jälkeisiä loppupelejä, jotka normaalisti päättävät kauden, ei pelattu lainkaan koronapandemian takia. Samaisesta syystä sitä aiemmalla kaudella eli 2019-2020 mestaruussarjan liigafinaalit ja 2. divisioonan jumbofinaalit jäivät täysin pelaamatta ja liigamestaruus jakamatta, mutta nousukarsinnat mestaruussarjaan ja 1. divisioonaan pelattiin poikkeuksellisesti joukkueiden kotipelipaikoissa.

Kaudella 2021-2022 palattiin jälleen normaaliin ja Tampereen Galaxie Centerin loppupelitapahtumaan, joka edellisen kerran kyettiin järjestämään kaudella 2018-2019.

Hallitseva liigamestari Playboys hallitsi jälleen liigafinaaleita

Ennakkoon ajateltuna Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan liigamestaruus oli kahden joukkueen otettavissa, Playboysin ja Theam Biljardiasennuksen. Ennakkoarvio ei osoittautunut vääräksi, sillä juuri tämä kaksikko pelasi liigafinaalien loppuottelussa.

Hallitseva liigamestari - siis kauden 2018-2019 liigamestaruuden voittanut - Playboys peluutti liigafinaaleissa ja myös loppuottelussa rankinglistan voittanutta Eevertti Övermarkia, yli 50 SM-mitalin Aki Heiskasta, Nico Granatia ja Kauko "Kake" Keskistä. Theam Biljardiasennuksen kokoonpano loppuottelussa oli Jesse Gustafsson, Sakari "Sakke" Räsänen, Sami Somero ja Toni Valkila, joten aiemmilla kierroksilla pelivuorossa ollut rankingkakkonen Kimmo Kiiski oli nyt sivussa. Heiskanen voitti Valkilan 7-3 ja Granat samoin lukemin Gustafssonin. Övermark oli karannut Räsästä vastaan 5-0-johtoon, joten ottelu keskeytettiin. Keskisen ja Someron pelitilanne oli tuossa vaiheessa 2-4. Playboys voitti liigamestaruuden ja Theam Biljardiasennus hopeaa! Theam Biljardiasennus oli toinen viimeksikin, silloin nimellä Hustlers.

Kolmanneksi mestaruussarjan liigafinaaleissa sijoittui akaalainen BCA 1, jota päivän mittaan edustivat tuore kunniajäsen Harri Käpylä sekä Jyri "Jysky" Fredriksson, Anssi Luoma ja Jani Saarinen. BCA 1 kukisti BKS Starat pronssiottelussa, joka päättyi 2-2 (17-16). Koska pelit menivät tasan, voittaja ratkesi niukasti erillä. BKS Starat oli liikkeellä miehistöllä, johon kuuluivat pyörätuolibiljardin moninkertainen maailmanmestari, kaarinalaisvahvistus Jouni Tähti, rankingkolmonen Sami Saariaho, Roni Haikara, Niki Lindgren ja Arttu Taponen. Parhaan mestaruussarjakautensa pelannut Taponen ei syystä tai toisesta kuulunut pronssiottelun kokoonpanoon.

BCA 1:n pronssi on Billiard Club of Akaan paras saavutus Pirkanmaan Pool-liigassa, joten entisillä LYPP-pelaajilla täksi kaudeksi vahvistunut BCA 1 pelasi hienon kauden! Neljännellä sijallaan BKS Starat sivusi kautta aikojen parasta siimaseuralaissaavutusta, sillä kaudella 2008-2009 Siimaseuran Säkittäjät oli niin ikään liigafinaalien neljäs. Kyseessä on sama joukkue, mutta eri nimellä ja Saariahoa lukuun ottamatta eri pelaajilla.

Mestaruussarjan liigafinaaleihin osallistui kahdeksan joukkuetta, joten ensimmäisellä kierroksella pudonneet BC/X, Galaxie Losers, Piljardikerho ja PPN sijoittuivat jaetulle viidennelle sijalle. Nokialainen PPN ja akaalainen BCA 1 olivat ainoat ei-tamperelaiset liigafinaaleihin yltäneet joukkueet, sillä kuusi joukkuetta kahdeksasta oli Tampereelta.

Liigafinaalien lisäksi sarjapaikkakarsinnat kaudelle 2022-2023

Mestaruussarjan liigafinaalien lisäksi liigakauden 2021-2022 loppupelitapahtumassa karsittiin kauden 2022-2023 sarjapaikoista. Lyhyesti tiivistettynä kaikki ne joukkueet, jotka olivat karsimassa välttyäkseen putoamasta sarjatasoa alemmas, pitivät pintansa ja säilyttivät sarjapaikkansa aiemmilla sarjatasoillaan.

Mestaruussarjan karsinnassa jaossa oli kaksi paikkaa mestaruussarjaan ja lopuille paikka 1. divisioonaan. 1. divisioonan runkosarjan nelonen Pool Fiction ei osallistunut mestaruussarjakarsintaan, joten se on oikeutettu 1. divisioonaan kaudella 2022-2023. Mestaruussarjassa kauden 2021-2022 pelanneet Small Boys ja PPP 1 olivat karsinnan kaksi parasta ja ne saavat jatkaa ylimmällä sarjatasolla kauden 2022-2023. Nähtäväksi jää, missä PPP 1 ja muut Peyton Place Pool ry:n joukkueet pelaavat kotiottelunsa kaudella 2022-2023, sillä joukkueiden monivuotinen kotipelipaikka Ravintola Peyton Place lopetti toimintansa toukokuussa 2022. Ylöjärveläinen Bäckkäri 1 oli mestaruussarjakarsinnan kolmas ja säilytti oikeuden 1. divisioonaan ensi kaudellakin.

Karsinta 1. divisioonaan pelattiin nyt samalla systeemillä kuin mestaruussarjakarsinta. Eli kaikki kaikkia vastaan, ei tasapelejä ja pelein 2-2 päättyvissä otteluissa enemmän eriä voittanut joukkue voittaa ottelun. Olennaista formaatissa on se, että kaikilla otteluilla, peleillä ja erillä on merkitystä lopputuloksiin eli sarjataulukkoon, joka muodostuu, kun kaikki ottelut on saatu pelattua. Tästä syystä ottelut on aina pelattava loppuun asti.

Näin ei kuitenkaan tapahtunut PC-Tasanteen ja Ratsumestari 2:n välisessä ottelussa, jossa kolmas ja neljäs peli jäivät pelaamatta loppuun. Ratsumestari 2 luovutti ottelun kaksi vielä kesken ollutta peliä, joten Risto Laaksosen ja Melissa Vainion tilanteessa 3-4 ollut kolmas peli on kirjattu virallisiin tuloksiin muotoon 5-4. Neljännen pelin, Juha Nurmisen ja Aleksi Ortizin tasatilanteessa 4-4 olleen, lopputulos on luovutuksen takia 5-4. Lisäksi Mika Nykäsen ja Kari Vainion tuloksesta oli hieman epäselvyyttä - oliko se Nykäselle 5-3 vai 5-4 - ja tätä kirjoitettaessa kyseinen tulos on tulospalvelussa 5-3.

Tällä kertaa kävi hyvä tuuri, sillä keskeytyt pelit eivät lopulta vaikuttaneet kauden 2022-2023 sarjatasoihin. PC-Tasanne voitti 1. divisioonan karsinnan ja saa jatkaa 1. divisioonassa kaudella 2022-2023. Sinne se saa seurakseen karsinnassa toiseksi tulleen APR 1:n, joka hävisi karsinnoissa vain PC-Tasanteelle ja piti paikkansa 1. divisioonassa.

Loppujen lopuksi 1. divisioonan karsinnan kolmas oli Ratsumestari 2, jonka paikka on jatkossakin 2. divisioona. Karsinnan neljänneksi tulleella ja jatkossa 2. divisioonaan oikeutetulla Poolersilla oli silläkin sanansa sanottavanaan, sillä vaikka joukkue hävisikin kaikki ottelunsa, olivat lukemat 1-3. Mainitaan, että jopa kilpailuraportin laatijan korviin asti kantautuneita kanssapelaajien kehuja otteillaan kerännyt Poolersin Jarno Nieminen voitti kaikki ottelunsa 5-1 ja osoitti, että 2. divisioonan B-lohkon rankingnelonen ei ollut kesäterässä vielä kesäkuun puolivälin tienoillakaan.

2. divisioonan jumbofinaalit jälleen osa loppupelitapahtumaa

Kuten kilpailuraportin alussa tuli mainittua, edellisen kerran 2. divisioonan jumbofinaalit järjestettiin Pirkanmaan Pool-liigan kauden 2018-2019 päätteeksi. Perinteisesti juuri jumbofinaalit ovat monille joukkueille odotettu tapa päättää liigakausi, joten hienoa, että ne saatiin järjestettyä kauden 2021-2022 loppupelitapahtuman yhteydessä. Ikävä kyllä A-lohkon Pete Pool joutui jäämään pois, mutta paikalla oli kolme muuta innokasta joukkuetta tavoittelemassa 2. divisioonan jumbofinaalien voittopalkintoa.

2. divisioonan jumbofinaalien voittoon pelasi A-lohkon Vastavirta Pool, jossa liigakauden kuluessa pelasi paljon ensimmäistä kauttaan pelanneita pelaajia. Jumbofinaaleissa joukkueen puolesta palloja voittoisasti pussittelivat Rudolf Rosenberg, Mili Salmi, Veli-Pekka Saxen ja Tuukka Sihvola.

B-lohkon PB Diesel sijoittui toiseksi pelaajinaan Pentti Hepo-oja, Antti Karimaa, Maris Kiviaid-Rantanen ja Markku Kaakkomäki. Terassi-Pub Yläkerrassa Pispalassa Vastavirta Poolin tapaan kauden kotiottelunsa pelannut perinteikäs Pispalan Köö oli tällä kertaa jumbofinaalien kolmonen. A-lohkon Pispalan Köötä edustivat kunniajäsen Reijo Tykkyläisen ohella Tero Ahoniemi, Tapio Turunen ja Hannu Suuronen.

Palkintoja kunniajäsenille ja muille liigakauden palkittaville

Kun kaikki ottelut oli saatu pelattua, palkittiin liigakauden parhaat joukkueet ja pelaajat sekä Pirkanmaan Pool ry:n kausipalkintojen saajat ja kunniajäsenet. Tosin suuri osa palkittavista ei ollut vastaanottamassa palkintoaan, mutta joka tapauksessa palkintoja oli tarjolla tavallista runsaammin.

Galaxie Centerissä lauantaina 18.06.2022 pelatusta loppupelitapahtumasta palkittiin mestaruussarjan liigafinaalien kärkinelikko sekä 2. divisioonan jumbofinaalien voittajoukkue. Toisin sanottuna palkintojen makuun pääsivät Playboys, Theam Biljardiasennus, BCA 1 ja BKS Starat sekä jumbofinaalien voittajana Vastavirta Pool.

Loppupelitapahtuman palkintojen lisäksi jaettavana olivat kaikki runkosarjan palkinnot. Mestaruussarjan runkosarjasta palkittiin kaksi parasta joukkuetta, 1. divisioonasta kolmen kärki ja 2. divisioonan kummastakin lohkosta kolme parasta joukkuetta. Eri sarjatasojen ja lohkojen pelaajien henkilökohtaisten rankinglistojen kolme parasta pelaajaa eivät hekään jääneet palkinnoitta. Niinpä palkintonsa sai mm. kunniakkaan 75 ikävuoden rajapyykin ylittänyt KööGB:n Matti "Masa" Järvinen, joka oli kertakaikkisen komeasti kolmas 2. divisioonan A-lohkon rankinglistalla. Palkituin pelaaja Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan sarjakauteen 2021-2022 liittyen oli Playboysin Eevertti Övermark, joka voitti mestaruussarjan henkilökohtaisen rankinglistan, mestaruussarjan runkosarjan ja liigafinaalit, kuten myös joukkueiden Pirkanmaan 9-cupin!

Pirkanmaan Pool ry:n kausipalkinnotkin luovutettiin. Kaudella 2021-2022 Pitkän polun tallaaja -palkinto meni FD Semaforin Pekka "Peksi" Ahoselle. Liigakauden 2021-2022 arvokkaimpana pelaajana palkittiin PPP 3:n Jussi Rajala. Kauden tulokaspalkinto Poolers-joukkueen 9-vuotiaalle Arttu Rönkkö Artamalle jäi lauantaina noutamatta ja näyttävä, helposti särkyvä lasipalkinto toimitettiinkin seuraavana päivänä suoraan Artulle.

Pirkanmaan Pool ry:n uusista kunniajäsenistä Reijo "Repa" Tykkyläinen vastaanotti palkintonsa jo lauantaina. Toinen uusista kunniajäsenistä eli Harri "Hate" Käpylä oli pokkaamassa BCA 1:n liigafinaalien kolmospalkintoa, mutta kunniajäsenen suurikokoinen palkintolautanen jäi vielä odottamaan noutajaansa. Käpylälle ja muillekin palkintonsa noutamatta jättäneille on yritetty laittaa viestiä mahdollisuuksien mukaan, jotta palkinnot noudettaisiin Galaxie Centeristä ja ne päätyisivät palkituille asti.

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Onnittelut palkituille sekä kiitos loppupelitapahtumaan ja Pirkanmaan Pool ry:n toimintaan kaudella 2021-2022 osallistuneille!

Kauden 2021-2022 finaalien ja sarjapaikkakarsintojen tulokset