Alle 18-v. Pirkanmaan 9-mestaruuskisojen tulokset

Pirkanmaan Pool ry:n kilpailuihin lukeutuva alle 18-vuotiaiden Pirkanmaan 9-pallomestaruuskilpailu järjestettiin Café & Club Pool Roomilla - tutummin Resulttia Solutionsin pyörittämällä Pool Roomilla - lauantaina 14.05.2022. Tampereella Mika Salosen johdolla käytyyn kilpailuun oli ennakkoilmoittautuminen ja hetken näytti jo siltä, että pelaajamäärä ei yltäisi toivotunlaiseksi, mutta toisin kävi. Kaikille avoimeen junnukisaan ilmoittautui yhdeksän rohkeaa nuorta pelaajaa. Pelaajista kolme oli Tampereelta ja heistä yksi Pool Roomilta, viisi Nokialta ja yksi Vaasasta asti.

Kuvassa osallistujat Arttu, Darin, Risto, Matias, Tatu, Jesse, Konsta, Ville ja Topi

Valtaosa junioripelaajista Pirkanmaan mestaruuskisojen ensikertalaisia

Päihteettömän Pool Roomin Hyhkyn salin yksivuotisjuhlakilpailuksi hyvin laskettavissa olevan kilpailun myötä 11-vuotiaat tamperelaiskaverukset Topi Ala-Savikota ja Ville Välisalmi osallistuivat tiettävästi ensimmäiseen biljardikilpailuunsa ja pelasivat ensi kertaa 9-palloa. Sääntöjä oli opiskeltu ahkerasti ja nyt oli aika testata niitä käytännössä. Rohkea kaksikko pääsi hienosti kisafiilikseen ja muutenkin menoon mukaan, sillä kumpainenkin otti heti avausottelussaan erävoittoja kuin vanhat tekijät ja hävisivät vain niukasti 2-3. Systeemi oli se, että jokaisella oli vähintään kaksi ottelua, joten ei muuta kuin seuraamaan muiden otteluita ja hyvillä mielin kohti omia seuraavia otteluita!

Jos olivat Topi ja Ville rohkeasti lähteneet mukaan, niin samat sanat sopivat myös kilpailun nuorimpaan pelaajaan, Pool Roomin vasta 9-vuotiaaseen Arttu Rönkkö Artamaan. Arttu on tosin jo 8-vuotiaana syksyllä 2021 pelannut juniorien Pirkanmaan 8-pallomestaruuskisassa sekä Pool Roomin Poolers-joukkueessa Pirkanmaan 9-cupissa ja Pirkanmaan Pool-liigan 2. divisioonassa. Tällä kertaa Arttu aloitti 9-pallon mestaruuskisan makoisalla voitolla Nokian Matias Koskensalosta, joka pelaa Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigaa mestaruussarjajoukkue NB-Teamissa ja oli viimeksi junnujen Pirkanmaan 8-mestaruuskisassa kolmas.

Nokialta Tampereelle mestaruusjahtiin ja kilpasille olivat lähteneet Tatu Hietamäki sekä Nokian Biljardi ry:n junioreihin lukeutuva nelikko Matias Koskensalo, Risto Kuronen, Jesse Paldanius ja Darin Rostami. Heistä ainakin Matias on tätä kirjoitettaessa osallistumassa lauantaina 21.05.2022 juniorien MN18-sarjan 9-pallon SM-kilpailuun, joka Olavi Virran, Sami Saariahon ja Mika Salosen nokialais-tamperelaisella yhteistyöllä järjestetään Nokian Biljardiklubilla ja tarpeen vaatiessa Tampereellakin. Juniorien Pirkanmaan 9-pallomestaruuskisa toimi hyvänä testinä SM-kisaa varten.

Yhdeksäs pelaaja, itse asiassa ensimmäisenä ja kenties innokkaimpana mukaan ilmoittautunut, oli vaasalainen 12-vuotias Konsta Kiviniemi. Konsta nähtiin maaliskuussa Tampereella pelatussa juniorien rankingkilpailussa, joka oli The Club Billiards Vaasa ry:n (TCBV) edustajan ensimmäinen Suomen Biljardiliiton alainen juniorikilpailu. Kiviniemen otteet ja innokkuus biljardia kohtaan olivat sitä luokkaa, että toivottavasti into säilyy ja lupaava poika nähdään jatkossakin biljardin parissa niin Pirkanmaalla kuin muuallakin.

Konstalle tässä yhteydessä vielä erityismaininta reilusta pelistä, sillä vaikka yhdessä pelissä olikin epäselvä tilanne juuri ennen yhdeksikön lyöntiä ja hän sen havaitsi, antoi Konsta vastustajansa lyödä ysiä ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän huomioi esimerkillisesti sen, että vastustaja oli vähemmän pelannut eikä välttämättä tietoinen säännöstä.

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Itse asiassa mainittu tilanne sattui semifinaalissa, johon Konsta Kiviniemi selvitti tiensä puhtaalla pelillä voittajien puolelta. Toinen voittajien puolelta cup-vaiheeseen ja mitalipeleihin edennyt oli Risto Kuronen, joka päivän mittaan kunnostautui muillakin pelaamisen osa-alueilla kuin vain pussittelussa. Risto tuntui olevan safetypelaamisen ystävä - ja tämä siis vain ja ainoastaan hyvänä asiana tässä yhteydessä sanottakoon. On hienoa nähdä, että vaikka pelivuosia ei vielä montaa olekaan, löytyy silmää myös taktisemmalle pelaamiselle, mikäli pelitilanne sitä vaatii.

Juurikin Ristolle pääsystä cupiin hävinnyt Arttu Rönkkö Artama sai uuden mahdollisuuden päästä mitalikahinoihin. Se edellytti voittoa Darin Rostamista. Turhia jännittämättä 9-vuotias Arttu voitti 4-2 ja eteni neljän parhaan joukkoon. Kertaalleen hävinneistä toisen cup-paikan itselleen lunasti Matias Koskensalo, joka voitti tunteikkaassa ja viimeiseen palloon saakka jännittävässä ottelussa Jesse Paldaniuksen lukemin 4-3. Matias johti ottelua jo 3-1, mutta Jesse rynni rinnalle ja 3-3:een, kunnes Matiaksen taidokas ysipussitus päätti trillerin.

Upea kisa vasta 10-vuotiaalta Jesse Paldaniukselta, joka yhdessä Darin Rostamin kanssa jakoi viidennen sijan. Seitsemänsiä olivat Topi Ala-Savikota ja Ville Välisalmi. Yhdeksänneksi pelasi kahden niukan 2-3-kontratappion myötä Tatu Hietamäki.

Mitalipeleissä 9-vuotias Tampereelta, kaksi junioria Nokialta ja yksi Vaasasta

Kärkinelikko oli selvillä. Kunhan nuoret pelaajat olivat saaneet tankattua ja syötyä, oltiin valmiita aloittamaan mitalipelit. Neljän pelaajan cupissa eli semifinaalivaiheessa peliparit olivat Risto Kuronen ja Matias Koskensalo sekä Konsta Kiviniemi ja Arttu Rönkkö Artama. Kilpailu oli edennyt mukavaa tahtia, joten voittoon vaadittu erämäärä nostettiin viiteen.

Kuvassa yhteistyössä Olavi Virran sekä Suomen Biljardikaupan kanssa jaetut palkinnot

Ykköspöydällä nokialaisten semifinaalissa Risto ja Matias päätyivät lopputulokseen 1-5, joten Kuroselle heltisi hienon kisarupeaman päätteeksi pronssia ja Koskensalolle finaalipaikka. Kakkospöydällä, joka on peräisin Saksasta itse Oliver Ortmannilta, Konstan ja Artun semifinaalissa TCBV-paitainen voitti Pool Room -paitaisen, sillä Vaasan ja Tampereen poikien välisessä "väännössä" Konsta oli hallitsevampi osapuoli ja voitti 5-2. Väännöstä sanan varsinaisessa merkityksessä ei voida puhua, koska pelaaminen oli sen verran nopeatempoista ja hyökkäysvoittoista. Arttu ylsi pronssille ja palkinnoille kaikkien aikojen nuorimpana, jos lasketaan kaikki Pirkanmaan Pool ry:n alaiset Pirkanmaan mestaruuskilpailut. Konsta jatkoi Matiasta vastaan pelattuun finaaliin.

Kuten todettua, kaikille alle 18-vuotiaille avoimen Pirkanmaan 9-pallomestaruuskilpailun loppuottelussa toisiaan vastaan asettuivat nokialainen Matias Koskensalo ja vaasalainen Konsta Kiviniemi. 13-vuotiaan Matiaksen mielessä oli varmasti aiemman 8-mestaruuskisan pronssin kirkastaminen ja nyt kun kerran finaalia pelattiin, oli tavoite täyttynyt. Toki nälkä kasvaa syödessä ja mestaruus on aina mestaruus, joten molemmat finalistit vetivät täysillä loppuun asti.

Tällä kertaa Pirkanmaan mestariksi pelasi 12-vuotias Konsta Kiviniemi, joka isänsä, kanssapelaajien ja muun yleisön seuratessa jatkoi hyviä otteitaan, hallitsi hermonsa ja päätti loppuottelun erälukemiin 5-3. Komeassa Nokian Biljardin peliasussa Matias Koskensalo pelasi komean turnauksen ja jatkoi junnumestaruuskisojen mitaliputkeaan hopealla, joten treenaus tuottaa hyvää ja tasaista tulosta.

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Kiitokset pelaajille ja yleisölle sekä onnittelut hyvästä kisasta kaikille pelaajille, niin palkituille kuin muillekin! Se, että kisaamaan tulee ensi kertaa uusia junioreita, biljardipöydät täyttyvät innokkaista nuorista pelaajista ja kaikille läsnäolijoille kisapäivä tarjoaa mukavaa yhdessäoloa biljardin parissa, on kisavetäjälle se paras mahdollinen palkinto. Pool Room haluaakin tässä yhteydessä välittää erityiskiitokset yhteistyöstä Nokian Biljardi ry:n Olavi Virralle ja palkintolahjakorteista Suomen Biljardikauppa Oy:lle. Tamperelais-nokialainen yhteistyö junioribiljardin hyväksi jatkukoon!

Lopputulokset

1.   Kiviniemi Konsta