Alle 18-v. Pirkanmaan 8-mestaruuskisojen tulokset

Sunnuntaina 07.11.2021 Nokian Biljardiklubilla oli sali täynnä tohinaa ja puolillaan innokkaita pelaajia, kun vuorossa oli juniorien 8-pallon Pirkanmaan mestaruuden tavoittelu. Tällä kertaa luvassa olikin melkoinen Nokian Biljardin ja tamperelaisen Pool Roomin välinen taisto, sillä pelaajista neljä oli Nokialta ja kolme roomilaisia, tamperelaisen pelipaikan edustajia. 2. divisioonan Poolers-joukkueessa Pirkanmaan Pool-liigassa ensimmäistä kauttaan pelaava Eino Autti on Vesilahden lahja Pool Roomille, joten jos tarkkoja ollaan, kilpailuun osallistui kolmen eri kunnan pelaajia.

Kuvassa nokialaiset Alex, Konsta, Risto ja Matias sekä Pool Roomin Arttu, Eino ja Aada

Nokian Biljardi ry:n Olavi Virta toimi kilpailunjohtajana ja Pirkanmaan Pool ry:n hallitukseen kuuluva Mika Salosen avusti tarvittaessa, joten jo tutuksi tulleeseen tapaan kisajärjestelyt sujuivat hyvän nokialais-tamperelaisen yhteistyön vallitessa. Eipä ihme, että pelipöydilläkin meno oli kaikkea muuta kuin tappelua sanan varsinaisessa merkityksessä. Pelaajien kesken vallitsi hyvä yhteishenki, joten myös tapahtumaa seuraamaan tulleille juniorit tuottivat mukavaa seurattavaa, mistä ei jännitystäkään puuttunut.

Alkupelit pelattiin yhdessä seitsemän pelaajan lohkossa, joten kaikki pelaajat pelasivat kertaalleen vastakkain. Neljälle parhaalle oli luvassa semifinaalipaikka ja samalla pääsy mitalipeleihin. Se, ketkä neljä selviytyivät semifinaaleihin, ei ollutkaan ihan selvä juttu. Nimittäin kärkikolmikosta kaikki olivat voittaneet viisi ottelua ja hävinneet yhden. Jotta pelaajien paremmuus saatiin selville, verrattiin eräsuhteita. Eräsuhteiden perusteella lohkovaiheen kolmen kärjen järjestys muotoitui seuraavaksi: 1. Konsta Kovala (eräsuhde +12), 2. Matias Koskensalo (+11) ja 3. Eino Autti (+9). Neljäntenä semifinaaleihin ylsi Alex Ohtonen, joka sekä voitti että hävisi otteluistaan kolme.

Pool Roomin Arttu Rönkkö Artama oli viides. Vasta 8-vuotias Arttu pelasi kerrassaan upeasti ja jäi vain yhden erän - ja itse asiassa vain yhden onnistuneen kasipallon pussituksen - päähän palkintosijoista, kun päätöskamppailussa Matias Koskensalo teki hienon loppukirin, rynni rinnalle ja ohi. Kuudenneksi sijoittui Nokian pojista Risto Kuronen, joka hänkin pelasi hyvän kilpailun. Seitsemäs ja kilpailun ainoa tyttöpelaaja oli Aada Salonen. Tiettävästi elämänsä toiseen biljardikilpailuun osallistunut Pool Roomin 11-vuotias Aada ei päästänyt poikia helpolla, kuten oheiset ottelutulokset osoittavat, ja otti ilon irti kisakokemuksesta poikien jännittäessä selvästi enemmän.

Kuvassa etualalla hopealle pelannut Eino sekä takapöydällä vastakkain Arttu ja Aada

Kun lohkovaihe ja pelaajien sijoitukset lohkossa oli saatu selville, alkoivat mitalipelit. Semifinaaleissa kohtasivat lohkovaiheen ykkönen ja nelonen, Konsta Kovala ja Alex Ohtonen, sekä kakkonen ja kolmonen, Matias Koskensalo ja Eino Autti. Konsta hallitsi ensimmäistä semifinaalia ja voitti sen erälukemin 3-0, joten Konsta finaaliin ja Alexille pronssia. Finaaliin Konsta sai vastustajakseen Einon, joka onnistui voittamaan omassa semfinaalissaan Matiaksen kontrassa 3-2. Nokian Biljardin tyylikkääseen pelipaitaan sonnustautunut Matias voitti pronssia.

Kuvassa 3. sijan jakaneet Nokian Biljardin juniorit Matias Koskensalo ja Alex Ohtonen

Loppuottelussa Pirkanmaan mestariksi pelasi Konsta Kovala, joka jätti hänet ainoana lohkopeleissä voittaneen Eino Autin hopealle. Piakkoin juniorikisoihin yli-ikäisen Konstan ja 15-vuotiaan Einon välisessä kultajahdissa nähtiin hyvätasoista biljardia. Eino johti 0-1, mutta Konsta rokotti pienistäkin virheistä ja vei lopulta 4-1. Onnittelut kaikille palkituille ja kiitos kaikille mukana olleille!

Kuvassa Pirkanmaan mestaruuskilpailun kakkonen Eino Autti ja mestari Konsta Kovala

Oli taas upeaa seurata päivän ajan innokkaita pelaajia ja täynnä yllättäviä käänteitä olevia otteluita. Ja mikä hienointa, mukana oli useita ensikertalaisia, jotka toivottavasti jatkavat biljardiharrastustaan. Kovana junioribijardiseurana tunnettu Nokian Biljardi ry. osoitti olevansa kova: kolme palkintoa neljästä kotiseuran pelaajille.

Lopputulokset

1.   Kovala Konsta