Naisten Pirkanmaan 8-mestaruuskisojen tulokset

Kun kalenterista esiin kääntyi lauantai 13.11.2021, suuntasi toistakymmentä pelaajaa kohti Hervantaa, missä kilvoiteltiin 8-pallon Pirkanmaan mestaruudesta. Edellisestä kerrasta oli jo aikaa. Nimittäin joulukuussa 2019 eli miltei kaksi vuotta aiemmin Ravintola Peyton Placeen oli edellisen kerran keräännytty pelaamaan naisten Pirkanmaan 8-pallomestaruudesta.

Vuoden 2021 mustan kasin, "junttikuulan" tai ihan vaan 8-pallon mestaruustaistoon lähti lopulta yksitoista naista ja yksi 11-vuotias tyttö. Se, että tyttöjä on mukana Pirkanmaan mestaruuskisoissa - nyt puhutaan siis aikuisten mestaruuskisoista - on erittäin hieno asia, jos ajatellaan Pirkanmaan ja samalla myös koko Suomen biljardin tulevaisuutta.

Nimittäin nyt mukaan tullut tyttö taitaa kaikki edelliset vuodet ja vuosikymmenet huomioituina olla vasta toinen tyttöpelaaja, joka osallistuu aikuisillekin avoimiin Pirkanmaan mestaruuskilpailuihin, joita on järjestetty Pirkanmaan Pool ry:n alaisuudessa. Harvalla riittää rohkeutta ja innokkuutta tällä tavalla lähteä kilpailemaan aikuisia vastaan. Ja sitten kun jollakin kantti kestää, sitä täytyy ehdottomasti tukea ja kannustaa kaikin mahdollisin keinoin. Niin harvinaista se on, että junioreita - ja varsinkin tyttöjä - mukana on.

Mestaruuskilpailussa biljardi pääosassa - suurella valtaosalla

Valitettavasti täytyy antaa noottia käyttäytymisestä ja ajoittaisesta tilannetajun puutteesta, sillä vaikka suurin osa pelaajista oli tullut paikalle pelaamaan biljardia, oli havaittavissa myös bilemeininkiä. Kyseessä oli kuitenkin maakunnan mestaruuskilpailu, ei mikä tahansa pallonlätkintä eikä varsinkaan kostea illanvietto, vaikka ravintolassa pelattiinkin. Tiskillä voi toki käydä, jos senkin jälkeen osaa huomioida kanssapelaajat.

Se, että kaikille avoimeen mestaruuskilpailuun tulee innokas 11-vuotias juniori ja maajoukkuetason pelaajia eri puolilta Suomea, luulisi saavan kaikki huomaamaan, että kyse on biljardikilpailusta eikä biletyksestä. Kun kerran biljardikilpailussa ollaan, tulisi jokaisen itse toimia siten, että kanssapelaajat ja etenkään alaikäiset pelaajat eivät häiriinny vaan he saavat nauttia vain ja ainoastaan biljardista sekä pelikavereiden kannustuksesta ja seurasta. Listalla ei mainittu mekastusta tai huutelua, koska ne eivät mestaruudesta pelattaessa kuulu asiaan.

Jos toiset yrittävät toisissaan pelata ja keskittyä, mutta samalla täytyy seurata ja kuunnella toisenlaista showta, ei kaikki kuulosta biljardikilpailuun - ei ainakaan Pirkanmaan mestaruuskilpailuun - liittyvältä toiminnalta. Tuskin kenenkään tavoitteena on se, että porukan nuorimmainen poistuu peleihinsä vielä 110 % antaneenakin kisapaikalta murheellisin ja raskain mielin, vaikka tarkoituksena on ollut viettää kiva biljardipäivä, nähdä muiden pelaamista, ottaa oppia ja samalla kehittyä biljardissa.

Pirkanmaan Pool-liigan liigapelit ovat sellaisia, että niihin alaikäisillä on mahdollisuus osallistua. Pirkanmaan mestaruuskilpailutkin ovat perinteisesti olleet samanlaisia kaikille avoimia tapahtumia. Jos tähän halutaan muutos, junioreilta sulkeutuu ovia moniin kilpailuihin, joissa heillä on mahdollisuus saada kokemusta ja kehittyä pelaajina vaikka miten hyviksi. Onko se sitten lajin nuorten harrastajien ja pirkanmaalaisen biljardin tulevaisuuden edun mukaista, jos kilpailuihin täytyy asettaa alaikäraja? Vai olisiko kuitenkin aikuisten tutkittava omaa käyttäytymistään, jotta myös alaikäisille kilpailutapahtumat olisivat mukavia kokemuksia tai peräti ikimuistoisia elämyksiä?

Jos ja kun kaikki arvostavat biljardia lajina, noudattavat pelaajien häirintään liittyviä kilpailusääntöjä ja huomioivat kanssapelaajansa baaritiskillä käytyäänkin, ei ongelmia juurikaan pitäisi olla.

Tälläkin kertaa kilpailu sujui pääosin mukavissa merkeissä, mutta bilemeininki häiritsi useampaakin pelaajaa, vaikka asiasta ei aina suoraan ilmoitettaisikaan kilpailunjohtajalle tai häiriötä aiheuttaville. Valtaosa kilpailijoista keskittyy täysillä pelaamiseen, omaan suoritukseensa, ja muiden käyttäytymistä mietitään tarkemmin vasta sitten pelien tauottua. Jotkut eivät tuntemuksiaan juuri ääneen muille kerro. Sanotaan nyt kuitenkin niin, että tällä kertaa häiriökäyttäytymisestä tuli viestiä ja sanomista niin monesta tuutista, että asia oli syytä ottaa esiin tässä kilpailuraportissa.

Tavoite on kuitenkin se, että näissä vain ja ainoastaan kerran vuodessa järjestettävissä, monien innolla odottamissa Pirkanmaan mestaruuskilpailuissa keskityttäisiin biljardiin eikä biletykseen. Hauskaa voi pitää myös kanssapelaajat huomioiden. Jatkossa täytynee pohtia, miten alkoholinkäyttöön liittyviä sääntöjä muokataan vai tehdäänkö muita muutoksia, jottei vastaavanlainen enää toistuisi vaan kilpailuissa voisi kaikessa rauhassa keskittyä kilpailemiseen. Niin se kuitenkin menee, että elleivät pelaajat itse arvosta lajiaan ja kilpailuitaan sekä toimi niiden arvon ja kanssapelaajien edun mukaisesti, niin hyvin vaikeaa on muidenkaan arvostaa biljardia tai siihen liittyviä tapahtumia.

Mitalikahinoissa maamme huippunaisia!

Kuten tuli todettua, naisten 8-pallon Pirkanmaan mestaruuskilpailu eteni Ravintola Peyton Placessa pääosin jouhevasti ja leppoisissa merkeissä. Aamupäivällä yhdentoista korvilla alkaneen pelipäivän päästessä iltaan asti oli enää neljä parasta pelaajaa jäljellä.

Cup-vaiheeseen olivat itsensä tappioitta voittajien puolelta pelanneet Johanna Vartiainen, Suomen maajoukkuepelaaja ja naisten rankingykkönen, sekä PPP 1 -liigajoukkueen Minna Väätäinen. Minnalle voisi melkeinpä innokkaimman pirkanmaalaisen naispelaajan tittelin antaa, sillä ensimmäistä mestaruussarjakauttaan Pirkanmaan Pool-liigassa pelaava Minna kiertää aktiivisesti esim. Suomen Biljardiliiton kilpailuita ja viikkokilpailuita. Voitaneen siis hyvin sanoa, että sekä Lappeenrannasta saakka kisaamaan saapuneelle Johannalle että Minnalle kova treeni tuotti tällä kertaa paikan neljän joukkoon ja palkinnoille.

Yhden tappion rasittamana cupiin ylsi Minnan joukkuekaveri PPP 1:stä, Mari Haapanen. Kangasalalainen lukeutuu niihin pelaajiin, jotka pelaavat Suomen kisoja ja ensimmäistä kauttaan Pirkanmaan Pool-liigassa. Neljäs neljän cupiin selviytynyt oli Johannalle alkuvaiheessa häviön kokenut Hyvinkään Laura Hartikainen, joka voitti samaisen Pirkanmaan mestaruuskilpailun edelliskerralla. Suomen maajoukkueessakin maailmalla esiintynyt Laura kuuluu tällä kaudella Poolrollers-joukkueen kokoonpanoon, muttei ole vielä ennättänyt avata kauttaan. Tämä naisten mestaruuskilpailu toimikin hänelle ikään kuin kisakauden avauksena.

Kuten voidaan huomata, kyseessä oli mukavan tasokas Pirkanmaan mestaruuskilpailu. Kärkinelikon lisäksi kilpailuun osallistui runsaasti muitakin, jotka panostivat täysillä siihen olennaisimpaan, pelaamiseen. Monet olivat tulleet pitkän matkan takaa saadakseen pelata biljardia ja kilpaillakseen Pirkanmaan mestaruudesta. Ja mitä pitemmälle päivä ja ilta etenivät, sitä kiivaammaksi mestaruusjahti kiihtyi ja sitä enemmän päähuomio kiinnittyi biljardiin.

Vartiaisen Johannalle semifinaalissa taipui Laura Hartikainen, joka oli kolmas. Koska PPP 1:n naisten välisessä semifinaalissa Mari Haapanen oli tällä kertaa vahvempi, jaetun kolmossijan mukainen pokaali matkasi myös Valkeakoskelle Minna Väätäisen matkassa.

Kuvassa pokaaleineen pronssinaiset Minna Väätäinen ja Laura Hartikainen

Semifinaaleista 4-2-voitoillaan finaaliin etenivät Johanna Vartiainen ja Mari Haapanen. Loppuottelussa erälukemat kirjattiin kontraerän jälkeen muotoon 4-3, sillä Johanna Vartiainen voitti Pirkanmaan mestaruuden ja Mari Haapanen sijoittui toiseksi! Nyt Johannalta jäivät väliin naisten kaisan SM-kilpailut, mutta lisätäytettä vitriiniinsä hän sai tästäkin kisareissusta. Marille tämä Pirkanmaan mestaruuskilpailu oli uran ensimmäinen, joten hän pääsi heti palkintojen makuun.

Kuvassa Pirkanmaan mestari Johanna Vartiainen ja hopealle yltänyt Mari Haapanen

Kilpailu saatiin pelattua ja palkinnot jaettua. Nyt oli palkittujen vuoro ottaa rennosti ja nauttia mitalihuumasta. Vaikka biletystä pelipäivän mittaan esiintyikin, todellinen juhlanaihe koitti vasta pelien päätyttyä. Nimittäin Pirkanmaan mestaruus, sepä se.

Pirkanmaan mestaruus on asia, minkä vuoksi monet ovat treenanneet ja kilpailleet vuosikymmeniä. Tehdään siis jatkossa parhaamme, jotta pelaajat saavat kaikessa rauhassa kilpailla, keskittyä ja tavoitella Pirkanmaan mestaruutta, joka saattaa monille hyvinkin olla se koko biljardiuran himoituin, halutuin, kaivatuin ja arvokkain asia. Jopa suuri unelma, mistä myös biljardijuniorit voivat haaveilla ja sen kenties jonain päivänä saavuttaa, jos ja kun heidänkin annetaan Pirkanmaan mestaruuskisoihin kaikessa rauhassa ja hyvillä mielin osallistua.

Lopputulokset

1.   Vartiainen Johanna
2.   Haapanen Mari, PPP 1
3.   Väätäinen Minna, PPP 1