Seniorien MN50 Pirkanmaan 10-mestaruuskisojen tulokset

Ravintola Peyton Place ja lauantai 30.10.2021 klo 11:00. Tämä yhdistelmä tai paremminkin merkintä oli varmasti jo pitempään ollut monen senioripelaajan kalenterissa. Tuona lokakuisena lauantaina päästiin vihdoin ja viimein pelaamaan 50 vuotta täyttäneiden Pirkanmaan pool-mestaruudesta - ja tällä kertaa 10-pallon herruudesta. Täysin miehisen 23-päisen osallistujakunnan kesken käydyn kilpailun tahtipuikkoa heilutti Pirkanmaan Pool ry:n kunniajäseneksikin nimetty Kirsi Paasivirta, kuten niin monesti Peyton Placessa ennenkin.

Perinteisesti kilpailutapahtumat alkavat kilpailunjohtajan alkuinfolla, mutta tällä kertaa aloitus ei mennyt tavalliseen tapaan. Nimittäin kilpailun alla pidettiin minuutin hiljaisuus ja itsekin pelaamassa ollut Harri "Hepsu" Hepo-oja lausui muistosanat. Pidetty biljardipersoona ja innokas senioripelaaja Vesa "Vekku" Pihkala oli poissa. Suustaan sukkelana ja hyvin pirkanmaalaiset biljardikuviot tuntevana "Hepsu" oli varmasti juuri oikea mies muistelemaan "Vekkua", toista pitkän linjan biljardimiestä.

Viimeiseksi jääneen Pirkanmaan Pool-liigan runkosarjaottelunsa Vesa Pihkala pelasi 1. divisioonassa tiistaina 12.10.2021 joukkueenaan PC-Tasanne. Kaiken kaikkiaan liigakausia kertyi kuusitoista ja runkosarjaotteluita 181 kpl. Osaavana pelaajana tunnetulla "Vekulla" saldo oli vahvasti plusmerkkinen, sillä otteluista voittoon päättyi 101 ottelua. Hänen loppuun saakka edustamansa PC-Tasanteen joukkueen kotipelipaikka tunnetaan nimellä Vekun luola, mikä kertoo omaa kieltään siitä, millainen rooli biljardilla oli hänen elämässään vuosikymmenten ajan. Toivottavasti pelipaikan nimi on ja pysyy jatkossakin Vekun luolana ja saamme näin itse kukin siellä vieraillessamme muistella Vesa Pihkalaa.

Kun sitten pelihommiin päästiin, oli jälki vakuuttavaa. Varsinkin Pirkanmaan mestaruuteen pelannut Janne Sallinen, joka pelaa kuluvalla kaudella Pooligans-joukkueessa mestaruussarjaa, oli hirmukunnossa. Kolme ottelua puhtaasti 5-0, joten päivän mestari ei jäänyt kenellekään epäselväksi. Janne Sallisen tahti ei hyytynyt finaalissakaan, jossa vastassa oli tasan kymmenen vuoden takainen 40-vuotiaiden EM-pronssimitalisti Porin Antti Rantanen, vaan Janne otti kaikki mahdolliset erät ja päätti loppuottelun lukemiin 5-0. Harmi vaan, ettei Vesa Pihkala ollut näkemässä tätä Pirkanmaan mestaruuskisojen arvolle sopivaa Sallinen-showta!

Kuvassa teikkaamassa mestari Janne Sallinen ja kova kilpakumppani Antti Rantanen

Kun Janne Sallinen vei Pirkanmaan seniorimestaruuden ja Antti Rantanen oli toinen, kolmansia olivat Rahiah Elmur ja Ville Rautiainen. Pool Roomin 1. divisioonan Poolrollersissa pelaava "Elmuri" taipui omassa semifinaalissaan Antti Rantaselle 2-5. Samoin lukemin Ville Rautiainen, joka pelaa ensimmäistä liigakauttaan ja heti mestaruussarjaa joukkueenaan BKS Starat, hävisi semifinaalinsa Janne Salliselle. Elmurille ja Rautiaiselle siis pronssia hyvin sujuneen kilpailun päätteeksi! Viimeksi mainitulle palkinto on ensimmäinen Pirkanmaan mestaruuskilpailuista.

Kuvassa palkitut Rabiah Elmur, Janne Sallinen, Ville Rautiainen ja Antti Rantanen

Kahdeksan cupiin ja lopulta jaetulle viidennelle sijalle - yhden ainoan otteluvoiton päähän mitalisijoista - ylsivät Juha Kellokoski (Bäckkäri 1), Jouko Pitkänen (Team Milla Magiat), Mikko Putaja (Pooligans) ja Riku Visakoivu (Small Boys). Tässä joukossa olivat siis Jouko ja "Kivari" 1. divisioonasta sekä Mikko ja "Riksa" mestaruussarjasta. Muilta sijoilta löytyi sekä tuttuja että tuntemattomia nimiä. Mukavaa nähdä, että Pirkanmaan mestaruuskilpailut houkuttelevat kilpa-areenoille myös uusia pelaajia, jotka eivät ole aiemmin osallistuneet Pirkanmaan Pool ry:n biljarditoimintaan.

Tiettävästi seuraavan kerran Ravintola Peyton Placeen keräännytään Pirkanmaan mestaruuskilpailuiden merkeissä lauantaina 13.11.2021, jolloin vuorossa on naisten 8-pallon Pirkanmaan mestaruuskilpailu. Kaudella 2021-2022 Peytonin pöydillä nähdään myös lisää seniorikilpailuita, jos ja toivottavasti kun korona pysyy aisoissa. Kannattaa seurata Pirkanmaan Pool ry:n Internet-sivuja ja kilpailukalenteria, joissa tulevista Pirkanmaan mestaruuskilpailuista infotaan.

Lopputulokset

1.   Sallinen Janne, Pooligans