9-cup 2021 ja 9-cupin losers cup 2021 -tulokset

Pirkanmaan Pool ry:n liigatoiminta käynnistyi kauden 2021-2022 osalta syyskuussa, jolloin päästiin pitkän koronatauon jälkeen pelaamaan runkosarjaotteluita. Lauantaina 16.10.2021 puolestaan päästiin jopa kahden vuoden tauon jälkeen taistelemaan Pirkanmaan 9-cupin mestaruudesta. Kyseessähän on liiga- tai muille joukkueille tarkoitettu 9-pallon tasoituskilpailu, jossa pelaajien tasoitukset määräytyvät sarjatason perusteella (väliltä 0-2 erää). Pirkanmaan Pool-liigaa pelaamattomien tasoitukset arvioidaan parhaan kyvyn mukaan.

Tampereen Galaxie Centeriin saapui 27 joukkuetta, mikä on hyvä osoitus siitä, että koronasta huolimatta biljardia halutaan jälleen pelata. Itse asiassa nyt kun tapahtumia voidaan taas järjestää ja viikonloppuja on kuitenkin rajattu määrä, osuvat monet biljarditapahtumat väkisinkin päällekkäin. Joka tapauksessa 27 joukkuetta oli ja on hyvä määrä, sillä varsinaisessa Pirkanmaan 9-cupissa ja alkuvaiheessa pudonneille järjestetyssä Pirkanmaan 9-cupin losers cupissa pelattavaa riitti iltamyöhäiseen asti.

9-cupissa liigajoukkueita ja niiden mielenkiintoisia yhdistelmiä

Lauantaina aamukymmeneltä arvottuun cup-kaavioon sijoitettiin edelliskerran parhaat joukkueet. Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 2021-2022 mestaruussarjan joukkueita mukana oli yhdeksän. Mestaruussarjasta nollan tasoituksella pelasivat BC/X, BKS Starat, Galaxie Losers, Multsun Pantterit, Piljardikerho, Playboys, PPP 1, Small Boys ja Theam Biljardiasennus, joka Hustlers-nimellä voitti viimeksi ja lähti nyt 9-cupiin ykkössijoitettuna.

Varsinaisten mestaruussarjajoukkueiden lisäksi ylimmän sarjatason pelaajia nähtiin joukkueissa PPP 2, Puuliguns ja ProPool. PPP 2 koostui PPP 1:n pelaajista ja yhdestä liigaa vielä pelaamattomasta, joten se tulkittiin ainoaksi ns. villiksi joukkueeksi. Yhdistelmäjoukkue Puuliguns (vielä lauantaina kisakaaviossa nimellä Pooligans) sen sijaan koostui kolmesta Pool Roomin Pooligans-joukkueen pelaajasta ja yhdestä 2. divisioonan KööGB-joukkueen pelaajasta. Koska KööGB-pelaaja ei saa pelata kauden aikana toisessa liigajoukkueessa (tässä tapauksessa Pooligans-joukkueessa) ilman siirtolupaa, nimettiin joukkue virallisiin tuloksiin Puuliguns-nimiseksi. Kyse ei ole liigajoukkueesta vaan niiden yhdistelmästä. Nokialaisten 9-cupissa edustama PPN on virallisissa tuloksissa nimeltään ProPool. Tässä tapauksessa kyse ei ole liigajoukkueesta PPN, koska mukana oli ainakin yksi pelaaja joukkueesta NB-Team.

Tuttuun tapaan Pirkanmaan 9-cupiin osallistui liigajoukkueita myös 1. ja 2. divisioonasta - itse asiassa kuusi molemmista. 1. divisioonan ykkösen tasoituksella pelanneet olivat FD Semafori, PC-Tasanne, Ratsumestari 1, Team Milla Magiat, TVB Blues ja Underdogs. Kakkosen tasoituksella puolestaan pelasivat 2. divisioonan joukkueet BowlPool21, PPP 4, Ratsumestari 2, Tampereen A-Kilta, Team Kädettömät ja Vastavirta Pool.

Jotta homma ei mennyt liian tylsäksi ja peräti yksitoikkoiseksi, omat lusikkansa Pirkanmaan 9-cupin soppaan löivät villi joukkue PPP 2 ja erilaiset yhdistelmäjoukkueet, jotka muodostuivat kahdesta tai useammasta liigajoukkueesta ja joissa kukin pelaaja pelasi sarjatasonsa mukaisella henkilökohtaisella tasoituksellaan. Näistä yhdistelmäjoukkueista ProPool ja Puuliguns tulivatkin jo mainittua. Ylöjärven Bar Backyard Poolin ja tamperelaisen KööGB:n risteytys pelasi nimellä Backyard Pool, joten tasoitukset olivat väliltä 1-2. Myös Akaa oli edustettuna, sillä lauantain kisakaaviossa näkyi nimi BCA 2. Sittemmin tuo nimi on vaihdettu Akaa-nimeksi, koska kyseessä ei ole yksi liigajoukkue vaan tosiasiassa joukkueiden BCA 2 ja BC Penthouse yhdistelmä. 27 joukkueen ryppään täydensi yhdistelmäjoukkue Pool Room.

Kauan odotettu ja toivottu Pirkanmaan 9-cup - vihdoinkin!

Alussa tuli viitattua siihen, että mukavasta joukkuemäärästä päätellen biljardia halutaan taas koronatauon jälkeen pelata. Joukkuemuotoisessa Pirkanmaan Pool-liigassa tai tämmöisessä Pirkanmaan 9-cupin kaltaisessa joukkueturnauksessa vähäisin syy pelata biljardia ei ole ainakaan biljardin sosiaalinen puoli. Varmasti monet ovat koronatauolla haaveilleet paljon juurikin siitä, että saisivat jälleen nauttia rakastamastaan lajista ja tehdä sen hyvien pelikavereiden kanssa. Voidaankin sanoa, että lokakuisena lauantaina Galaxie Centerissä pelattu Pirkanmaan 9-cup toi monille helpotusta tähän koronan tuomaan tuskaan ja maailmanlaajuisen pandemian aiheuttamaan kilpailutaukoon.

Itse asiassa Pirkanmaan 9-cup sai ainakin tämän kilpailuraportin kirjoittajan miettimään sitä, miten erilaisia ihmisiä Pirkanmaan 9-cup ja Pirkanmaan Pool ry:n biljarditoiminta yhdistävätkään. Loistava esimerkki siitä, miten erilaisia ihmisiä biljarditoiminta saa liikkeelle ja yhdessä paikalle, on Pirkanmaan 9-cupiin Pool Room -nimellä osallistunut ryhmittymä. Jo tapahtumaan osallistumalla joukkue teki historiaa, sillä mukana oli vasta 8-vuotias Arttu Rönkkö Artama. Tämän tiettävästi kaikkien aikojen nuorimpana Pirkanmaan Pool ry:n biljarditoimintaan osallistuneen urheilun monilahjakkuuden kanssa joukkueen muodostivat veljekset Asko ja Seppo Neijonen - liigajoukkueinaan Poolrollers ja Poolers - sekä Poolrollersin liigajyrä Marko Rosenius.

Kuvassa Pool Roomin 8-vuotias Arttu Rönkkö Artama joukkuekavereineen

Ajatellaanpa vähän. Jos siis Pirkanmaan Pool ry:n toiminta saa liikkeelle 8-vuotiaan juniorin, seniori-ikään ehtineen tamperelais-jyväskyläläis veljeskaksikon ja uransa parhaita lyöntejä kohti menossa olevan innokkaan seniorin, voidaan miettiä, mistä kaikesta onkaan jääty koronatauon aikana paitsi. Tai mistä jäätäisiinkään paitsi, jos ei olisi Pirkanmaan Pool ry:tä, liigaotteluita ja Pirkanmaan 9-cupia?

Sanotaan vielä sen verran, että tämä kilpailuraportti on laadittu etänä Tampereen Lentävänniemestä, näkemättä yhtäkään pelisuoritusta koko Pirkanmaan 9-cupista. Kuitenkin pelaajien puheista, ennakko-odotuksista ja kaikesta muustakin on ollut aistittavissa, että tätä Pirkanmaan 9-cupia - ja ylipäänsä Pirkanmaan joukkuekisoja - on odotettu kuin kuuta nousevaa. Pitkään ja hartaasti. Ja kun se sitten vihdoin toteutui ja päästiin miltei 30 joukkueen voimin pelipöydille nautiskelemaan, oli kisapäivä varmasti hienoja hetkiä täynnä. Ja kuten tuli todettua, päivä oli historiallinen, mistä oheinen valokuva meitä jatkossa muistuttakoon.

Mutta sitten pois syvällisistä pohdinnoista, biljardin merkityksestä ja takaisin pelipöydille.

Pirkanmaan 9-cupin voittoon kotisalin Playboys

Pirkanmaan 9-cupissa lauantaina 16.10.2021 homman nimi oli se, että mestaruussarjan ja 1. divisioonan joukkueen kohdatessa 1. divisioonan pelaajat johtivat alussa 1-0, kun pelattiin 9-palloa viiteen erävoittoon. Mestaruussarjan ja 2. divisioonan joukkueen mitellessä keskenään alimman sarjatason pelaajat johtivat heti alussa 2-0. Kun 1. ja 2. divisioonalaiset ottelivat paremmuudestaan, antoivat 1. divisioonan pelaajat erän verran tasoitusta. Tasapelejä ei ollut vaan ottelut, joissa pelit päättyivät tasapeliin 2-2 ja erät menivät tasan, voittaja ratkaistiin spottipallokilpailulla. Ja niitähän päivän mittaan nähtiin useampikin!

Playboys, joka on liigahistorian eittämättä menestynein joukkue, oli tällä kertaa muita etevämpi. 9-cupissa sen finaalivastustaja Theam Biljardiasennus on aiempina vuosina Hustlers-nimellä tottunut menestymään Pirkanmaan 9-cupissa, mutta nyt Playboys oli askeleen edellä. Osasyynä tähän voitaneen pitää sitä, että kilpailun aikana Playboys-miehistöön liittyi kukapa muukaan kuin miltei kaiken mahdollisen ja vieläpä moneen kertaan voittanut Aki Heiskanen. Samu Koivisto pelasi joukkueen avausottelun. Sen jälkeen voittajajoukkueen pelivastuun kantoivat Heiskasen lisäksi Janne Hietanen, Jesse Kivelä ja Eevertti Övermark. Hyvä sekoitus kokemusta ja nuorta intoa.

9-cupin kakkoseksi pelasi Theam Biljardiasennus. Sakari Räsäsen johdolla joukkue esiintyi edukseen kokoonpanolla Räsänen, Einari Autero, Kimmo Kiiski ja Toni Valkila. Kolmanneksi, pronssiottelun voittamalla, ylsi Galaxie Losers. Sen kokoonpanosta voitaneen nostaa esiin Severi Savolainen, jonka joukkueiden Saluunan Sheriffit, Saluunan Sheriffit 2 ja Poolers kautta alkanut ja nyt Galaxie Losersin riveissä jatkuva nousujohteinen liigaura sai makoisan välipysähdyksen, Pirkanmaan 9-cupin palkintosijan. Myös Ville Lahdella ura on noususuuntainen, joten pronssi maistunee hänellekin. Muut Galaxie Losersin pronssipelaajat olivat Toni Karppanen, Markku Lahti ja Sami Räisänen.

Neljänneksi Pirkanmaan 9-cupissa päätyi Multsun Pantterit, joka peluutti läpi turnauksen miehistöä Sakari Alanen, Klaus Jylhä, Timo Jylhä ja Kalle Poussa. Paras ei-mestaruussarjalainen, 1. divisioonasta tuttu Pirkkalan ylpeys Team Milla Magiat, löytyy jaetulta viidenneltä sijalta. Samalle sijaluvulle päätyivät mestaruussarjapoppoo BC/X sekä yhdistelmäjoukkueet Akaa ja ProPool. Näin ollen kahdeksan parhaan sakkiin saatiin joukkueita Akaasta, Nokialta, Pirkkalasta ja Tampereelta. Tämä kertoo omaa kieltään siitä, että taitoa ja tasoa löytyy ympäri Pirkanmaata.

Losers cup varsinaisesta 9-cupista pudonneille

Pirkanmaan 9-cupin alkuvaiheessa hävinneille järjestetyn Pirkanmaan 9-cupin losers cupin voitti Ratsumestari 1, joka joutui matkalla finaaliin yhteen spottipallokilpailuun, mutta sieltä vaan raivattiin tie eteenpäin, aina finaaliin ja losers cupin voittoon asti! Parikisamuotoisessa losers cupissa toiseksi tuli PPP 1. Kolmannen sijan jakoivat FD Semafori ja kotisalillaan pelannut Underdogs. Kärkinelikosta kolme joukkuetta oli 1. divisioonasta ja PPP 1 ainoana mestaruussarjasta.

Erämäärää laskettiin lopussa yksissä tuumin, jotta ehdittiin semifinaalit ja finaali pelata. Ratsumestari 1:n voittoisaa nelikkoa Teemu Narvinen, Jonne Pylkki, Petteri Pärssinen ja Juha Tanhuanpää erämäärämuutos ei ainakaan haitannut vaan he ottivat losers cupin voittoon tarvittavat pelit, erät ja spottipallot. Finaalissa etenkin pari Juha Tanhuanpää ja Petteri Pärssinen oli vahvalla pelipäällä voittaen oman pelinsä erälukemin 3-0.

Kiitokset Galaxie Centeriin ja kisavetäjille sekä kaikille joukkueille ja pelaajille! Tästä on hyvä jatkaa liigakautta runkosarjaotteluiden merkeissä. Liigajoukkueittain ja tasoituksilla pelattava 8-pallon hyvinkin perinteikäs Pirkanmaan liigacup on tällä tietoa luvassa tammikuussa 2022. Jo tiedossa olevat Pirkanmaan mestaruuskilpailut löytyvät nekin Pirkanmaan Pool ry:n kisakalenterista ja lisää mestaruuskisoja ilmoitellaan, kunhan sopivia päivämääriä löytyy.

9-cupin tulossivulle
9-cupin losers cupin tulossivulle