Alle 18-v. Pirkanmaan 10-mestaruuskisojen tulokset

Seitsemän innokasta keppitaituria saapui sunnuntaina 04.10.2020 Nokian Biljardiklubille esittelemään taitojansa, ja huikeita suorituksia pelaajilta nähtiinkin. Kyseessä oli nuorten alle 18-vuotiaiden Pirkanmaan mestaruuskisa, biljardin 10-pallossa.

Edellisen kerran pelattiin viime helmikuussa. Koska koronapandemia on vähän haitannut turnausten pitämistä, niin olikin jo aika nuorten päästä mittelemään taitojansa vihreän veran äärelle.

Yksi pojista oli Vesilahdelta ja loput Nokialta. Nuorin pelaajista oli 12-vuotias ja vanhin 16-vuotias. Ikäerot eivät poikia haitanneet ja se kyllä näkyi pelillisissä suorituksissa, sillä nuoremmat saivat aikaan hyvin tasaisia pelejä vanhempien pelaajien kanssa. Erityismaininta pitää antaa Matias Koskensalolle (12 v.), joka on uusi tulokas Nokian biljarditaivaalla. Hän on pelannut vasta puolitoista kuukautta ja pisti vanhemmat pelaajat koville, ottaen jopa yhden pelivoitonkin.

Pelit pelattiin ensin, kaikki kerran toisiaan vastaan, kolmeen voittoon. Näistä neljä parasta pääsivät semifinaalivaiheeseen, josta voittajat menivät finaaliin. Konsta Kovala (16 v.) selvitti tiensä semiin puhtaalla pelillä eli ei hävinnyt yhtään ottelua. Aleksi Myllymäki (15 v.) joutui "taipumaan" Konstalle eli kärsi vain yhden tappion alkupeleissä. Jani Laukkanen (16 v.) voitti kolme ja hävisi kolme peliä. Neljäs oli lopulta Eino Autti (14 v.), Vesilahdelta, joka voitti kaksi ja hävisi neljä peliä.

Semifinaalipareiksi tulivat Konsta ja Eino sekä Aleksi ja Jani. Ottelut olivat tasaisen tiukkoja, vaikka toisen ottelun tulos ei numeerisesti siltä näytäkään. Eino voitti oman ottelunsa tiukasti 3-2 ja Aleksi vei omansa peräti 3-0. Näin finaaliin menivät Aleksi ja Eino.

Finaali lähti rullaamaan Einon tahdissa ja pian oltiinkin tilanteessa 2-0, mutta Aleksi ei tästä säikähtynyt vaan pisti uuden vaihteen päälle ja alkoi kiriä eroa umpeen. Lieneekö Einolle iskenyt pieni paniikki jännityksen muodossa, kun peli olikin kohta jo 2-2. Viimeisessä erässä pelattiin paljon turvapeliä. Lopulta, monien pussitusten jälkeen, Eino päästi Aleksin pöydälle, jossa pussitusta odotti enää kaksi palloa. Aleksi osoitti oikean pelimiehen otteita ja pussitti rohkeasti molemmat, suhteellisen hankalat pussitukset ja otti näin ensimmäisen Pirkanmaan mestaruutensa.

Kuvassa nokialaismestari Aleksi Myllymäki ja Pool Roomin hopeajuniori Eino Autti

Teksti ja valokuva: kilpailunjohtaja Olavi Virta, Nokian Biljardi ry.

Lopputulokset

1.   Myllymäki Aleksi