Liigacup 2020 ja liigacupin losers cup 2020 -tulokset

8-pallon joukkuekilpailussa Pirkanmaan liigacupissa, joka kaudella 2019-2020 pelattiin Galaxie Centerissä lauantaina 18.01.2020, oli mukana tasan kaksikymmentä joukkuetta. Joukkuemäärä oli tällä kertaa yllättävän alhainen, sillä vuosi takaperin liigacupiin osallistui 33 joukkuetta. Itse asiassa joukkuemäärä on ollut kaksikymmentä tai sen alle viimeksi kaudella 2010-2011, jolloin Pirkanmaan liigacup pelattiin kahdeksantoista joukkueen kesken.

Pelaajakohtaiset tasoitukset, jotka olivat 0, 1 tai 2, määräytyivät pelaajien sarjatason mukaan. Kaikki Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kauden 2019-2020 mestaruussarjalaiset pelasivat nollan tasoituksella, 1. divisioonan joukkueiden pelaajat ykkösellä ja 2. divisioonan kakkosella. Mestaruussarjan puolia pitivät BC/X, BKS Sankarit, BKS Starat, Hustlers, Multsun Pantterit, NB-Team, Playboys, PPN ja PPP 1. Pool-liigan 1. divisioonan joukkueista liigacupiin tulivat Bäckkäri 1, Pool Fiction, Pooligans, Small Boys ja Underdogs. 2. divisioonan A-lohkosta ei kokonaisia joukkueita näkynyt ja B-lohkosta mukana olivat ainoastaan Musta Ysi ja Tampereen A-Kilta.

Varsinaisten liigajoukkueiden lisäksi liigacupiin otti osaa nippu sekalaisia yhdistelmäjoukkueita, jotka oli muodostettu useammasta kuin yhdestä liigajoukkueesta. KööDeessä pelasi sekä KööGB:n että PB Dieselin pelaajia. PPPoolers oli puolestaan yhdistelmä joukkueista Poolers ja PPP 2. Ratsumestarit-nimellä kisasivat Ratsumestari 1:n ja Ratsumestari 2:n liigajoukkueiden edustajat. Lisäksi joukkueessa Tuhmat Luistimet nähtiin pelaajia joukkueista Piljardikerho ja Suoraman Pub.

Kilpailukaavioon sijoitettiin liigacupissa vuonna 2019 voittoon yltänyt Playboys ja kolmanneksi silloin sijoittunut Pooligans. Muut joukkueet arvottiin kaavioon kilpailua vetäneen Markus Laurilan ja Heikki Laikkamaan toimesta.

Kun pelit etenivät ja päästiin loppuotteluun saakka, Pirkanmaan liigacupin voittoon pelasi Playboys, jossa päivän kuluessa edukseen esiintyivät Nico Granat, Jesse Kivelä, Aki Pöyhönen ja Markus Sainio. Toiseksi sijoittui loppuottelussa taipumaan joutunut BC/X. Pronssiottelu pelattiin myös ja siinä Hustlers oli vahvempi kuin Multsun Pantterit. Toisin sanoen Multsun Pantterit oli neljäs ja sijoittui palkintosijojen ulkopuolelle.

Kuvassa Playboys-joukkueen Jesse Kivelä, Nico Granat, Markus Sainio ja Aki Pöyhönen

Kuvassa BC/X:ssä pelanneista Ahonen, Ristolainen, Myllymäki, Karjalainen ja Vuorela

Varsinaisesta Pirkanmaan liigacupista alkuvaiheessa pudonneille järjestetyn Pirkanmaan liigacupin losers cupin, joka pelattiin paripelinä ja tasoituksilla, voiton korjasi yhdistelmäjoukkue Tuhmat Luistimet. Joukkueessa pelasivat Piljardikerhon Pirkka Korpisaari ja Juho Saarikko sekä Suoraman Pub -joukkueen Jussi Hirvonen ja Pasi Myllykangas. Losers cupin voittaja selvisi vasta spottipallokilpailussa, koska loppuottelussa pelit päättyivät tasan 1-1 ja erät tasan 9-9. Spottipallot Tuhmat Luistimet voitti kuitenkin 5-4 ja rohmusi itselleen losers cupin ykköspalkinnon.

Kuvassa Pirkka Korpisaari, Juho Saarikko, Jussi Hirvonen (alhaalla) ja Pasi Myllykangas

Liigacup-tulossivulle
Liigacupin losers cupin tulossivulle