Alle 18-v. Pirkanmaan 8-mestaruuskisojen tulokset

Järjestyksessään toinen Pirkanmaan junioriturnaus vuonna 2019 pidettiin jälleen Nokian Biljardi ry:n klubilla Nokialla sunnuntaina 28.04.2019. Tällä kertaa vuorossa oli 8-pallo. Kisaan osallistui seitsemän pelaajaa, joiden iät vaihtelivat 11 vuodesta 17 vuoteen. Ikäeroista huolimatta pelit olivat kuitenkin hyvin tasaisia. Nokian Biljardia edusti neljä pelaajaa ja kolme muuta pelaajaa edustivat tamperelaiseuroja.

Kisan nuorin pelaaja, 11-vuotias Peetu Heiskanen näytti vanhemmille pelaajille taitojaan ja selvitti hienosti tiensä alkulohkosta semifinaaliin ollen lohko B:n kakkonen. Samoin selvitti tiensä semifinaaliin myös 15-vuotias Aleksi Myllymäki, joka voitti lohko B:n puhtaalla pelillä eli voitti kaikki pelinsä 3-0. Ehdottomasti he olivat tämän kisan isoimmat ja positiivisimmat yllättäjät.

Lohko A:n ylivoimainen voittaja oli tamperelainen 17-vuotias Roni Haikara, joka voitti molemmat lohkopelinsä puhtaasti 4-0. Toiseksi sijoittui 15-vuotias Jani Laukkanen, joka hävisi Ronille, mutta voitti samassa lohkossa pelanneen Ossi Nurmisen, 17-vuotiaan tamperelaisen, erittäin jännittävässä ja tiukassa pelissä lopulta 4-3. Näin selvittivät tiensä semifinaaliin myös Roni ja Jani.

Semifinaaleista toiseen vastakkain asettuivat A-lohkon 1. Roni Haikara ja B-lohkon 2. Peetu Heiskanen. Ottelussa Roni jatkoi samalla tavalla kuin aiemmin eli otti voiton ylivoimaisesti luvuin 4-0. Peetu yritti kyllä parhaansa, mutta ei voinut paremmalleen mitään.

Toiseen semifinaaliin asettuivat B-lohkon 1. Aleksi Myllymäki ja A-lohkon 2. Jani Laukkanen. Tämä semifinaaliottelu lähti Aleksin komennossa. Oltiin ottelun ratkaisutilanteessa, lukujen ollessa jo 3-0 Aleksille, kun Jani alkoi ottaa komentoa pelistä ja pääsi myös erävoittojen makuun. Lieneekö jännitys tehnyt Aleksin pelistä takkuilevaa, kun vastustaja lähestyi erissä, vai alkoiko Janilla vain peli kulkea paremmin, mutta pian oltiinkin tilanteessa 3-3. Viimeinen ratkaisuerä oli sekin tiukkaa "vääntöä", mutta ottelu kääntyi lopulta Janin voitoksi 4-3.

Näin olivat tiensä finaaliin selvittäneet Roni Haikara ja Jani Laukkanen eli Tampere vastaan Nokia. Roni ei finaalissakaan antanut vastustajalle kauheasti mahdollisuuksia ja jatkoi lähes samaan tyyliin, voittaen finaalin lukemin 4-1. Jani kyllä yritti parhaansa, mutta lieneekö pitkä ja raastava ottelu Aleksia vastaan vienyt isoimman terän pelaamisesta. Janin oli näin tyytyminen toiseen sijaan.

Kuvassa Jani Laukkanen, mestari Roni Haikara, Aleksi Myllymäki ja Peetu Heiskanen

Teksti ja valokuva: kilpailunjohtaja Olavi Virta, Nokian Biljardi ry.

Lopputulokset

1.   Haikara Roni, BKS Starat