Liigacup 2019 ja liigacupin losers cup 2019 -tulokset

Perinteikäs Pirkanmaan liigacup, liigajoukkueille ja muille joukkueille tarkoitettu 8-pallon tasoituskilpailu, pelattiin Tampereen Galaxie Centerissä lauantain 05.01.2019 ratoksi. Itse asiassa joukkueita oli sen verran runsaasti (33 kpl), että pronssiottelun ratkaisuhetket nähtiin ja loput palkinnot jaettiin seuraavan vuorokauden puolella.

Pirkanmaan liigacupissa pelattiin 8-palloa siten, että mestaruussarjan joukkueiden pelaajat antoivat yhden erän eteen 1. divisioonan ja kaksi erää 2. divisioonan liigapelaajille. Lisäksi 2. divisioonalaiset saivat yhden erän verran tasoitusta 1. divisioonan pelaajilta. Mukana oli myös pelaajia, jotka eivät olleet vielä pelanneet Pirkanmaan Pool-liigaa kaudella 2018-2019, jolloin heidän tasoituksensa arvoitiin parhaan mukaan. Lisäksi ottelupöytäkirjoista päätellen 1. divisioonan Bar Backyard 1:ssä liigacupissa pelannut Jesse Huttunen oli syystä tai toisesta tasoitukseltaan nolla.

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan mestaruussarjan joukkueita oli kaksitoista, sillä kaaviossa olivat BC Old Factory, BC/X, BKS Sankarit, BKS Starat, Galaxie Losers, Hustlers, Multsun Pantterit, NB-Team, Piljardikerho, Playboys, PPP 1 ja ProPool. Toiseksi korkeimmalta sarjatasolta eli 1. divisioonasta edustettuina olivat Bar Backyard 1, BKS Sisukkaat, GP Diesel, Pool Fiction, Suoraman Pub, Tampereen A-Kilta ja TVB Blues. 2. divisioonasta paikalla olivat A-lohkosta Allaspojat, PB Diesel, Pooligans ja Ratsumestari 2 sekä B-lohkosta Musta Ysi, Ratsumestari 3 ja Team Milla.

26 liigajoukkueen lisäksi mukana oli seitsemän muutakin joukkuetta. Kiuas muotoutui yhdestä Bar Backyard 1:n pelaajasta, yhdestä Bäckkäri 1:n pelaajasta ja kahdesta ex-liigapelaajasta, jotka eivät ole kaudella 2018-2019 liigassa pelanneet. Lärvit-joukkue rakentui joukkueiden PC-Tasanne, PPP 2 ja PPP 3 pelaajista. Musta Ysi 2 oli yhdistelmä liigajoukkueista Musta Ysi ja KööGB. Playboysin toinen joukkue pelasi nimellä Playboys Oldies. Nimellä Ratsumestari 1 kaaviossa nähty joukkue ei ole virallisissa tuloksissa minkään liigajoukkueen nimellä vaan nimellä Ratsumestarit, koska siinä pelasi pelaajia liigajoukkueista Ratsumestari 1 ja Ratsumestari 2. SekakööGB puolestaan sisälsi kolme pelaajaa KööGB:stä ja yhden BTV:stä. Team Puusilmät peluutti yhtä PPP 2:sta, yhtä Saluunan Sheriffit 1:stä, yhtä Saluunan Sheriffit 2:sta ja yhtä liigassa pelaamatonta.

Kotisalillaan loppuottelussa kohtasivat Galaxie Losers ja Playboys. Tällä kaudella jo Pirkanmaan 9-cupin voittanut ja nyt Pirkanmaan liigacupin loppuotteluun edennyt Playboys jatkoi hyviä otteitaan loppuottelussa. Playboys hankki tavoittamattoman johtoaseman miltei loppuottelun puolivälissä ja voitti Pirkanmaan liigacupin. Joukkueessa pelasivat Nico Granat, Jesse Kivelä, Aki Pöyhönen ja Juha Ristolainen. Galaxie Losersin oli tyytyminen hopeaan, mutta sille jo finaalipaikka itsessään oli voitto. Nimittäin Galaxie Losers eteni loppuotteluun spottipallokilpailun myötä sen jälkeen, kun se oli ensin semifinaalissa tasannut pelit ja erät Multsun Pantterien kanssa.

Pirkanmaan liigacupin jonkin matkaa sunnuntain puolella päättäneessä pronssiottelussa mestari-Playboysille semifinaalissa taipunut Pooligans sai vastaansa mestaruussarjan Multsun Pantterit. Täksi kaudeksi Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 2. divisioonaan perustettu tulokasjoukkue Pooligans aloitti pelivoitolla, mutta tilanne tasoittui hetkeä myöhemmin. Lopulta Pooligans eteni 2-1-johtoasemaan ja hankki samalla koko ottelun voittoon tarvittavat erät. Näin Pooligans oli Pirkanmaan liigacupissa kolmas ja Multsun Pantterit neljäs. Marraskuisessa Pirkanmaan 9-cupissa Pooligans oli niin ikään kolmas.

Varsinaisen Pirkanmaan liigacupin ensimmäisellä tai toisella kierroksella pudonneille järjestetyn losers cupin voitti NB-Team. Loppuottelussa vastassa oli Playboys Oldies. Kolmossijalle päätyivät BKS Starat ja Piljardikerho. Toisin kuin varsinaisessa liigacupissa, Pirkanmaan liigacupin losers cupissa kaikki kärkisijat menivät mestaruussarjalaisille.

Liigacup-tulossivulle
Liigacupin losers cupin tulossivulle