Alle 18-v. Pirkanmaan 9-mestaruuskisojen tulokset

Sunnuntaina 28.10.2018 oli nuorten aika jälleen kokoontua vihreän veran ääreen, mittelemään keskinäisistä taidoista biljardin 9-pallossa. Nokian Biljardi ry:n klubille saapui kahdeksan nuorta pelaamaan Pirkanmaan mestaruudesta. Yhdellä pelaajista oli kisakokemusta saman verran kuin oli kisailijoita eli melkoisen kokenut peluri. Ensikertalaisia oli kolme ja loput kisailijoista osallistuivat toisen tai kolmannen kerran.

Viisi pelaajaa oli Nokialta, yksi Pirkkalasta ja kaksi, kisan ainoa tyttö sekä poikaystävä, Tampereelta. Kannustusjoukkoja oli myös mukavasti paikalla ja löytyi isiä, veljiä, mummoja ja seuratovereita. Pelaajat arvottiin kahteen neljän pelaajan lohkoon, joissa jokaiselle pelaajalle tuli näin kolme ottelua.

Lohkopeleissä kisan nuorin osanottaja, 10-vuotias nokialainen Peetu Heiskanen, pelasi tosi hienon ottelun 17-vuotiasta tamperelaistyttöä Pinja Rontua vastaan ja vaiherikkaan pallottelun päätteeksi ottikin elämänsä ensimmäisessä kisassaan upean 4-2-voiton.

Toisessa lohkossa pelannut Nokian Aleksi Erola ylsi myös hyviin esityksiin, ollen kokenutta Pirkkalan pelaajaa Veka Virtasta takana jo 0-3, mutta kovalla yrityksellä ja mainioilla ratkaisuilla kiri ottelun tilanteeseen 3-3. Lopulta Aleksin oli tyydyttävä 4-3-tappioon, kokeneemmalle pelurille.

Kummastakin lohkosta pääsi jatkoon kaksi parasta eli A-lohkon jatkoonmenijät olivat ykköseksi tullut Nokian Konsta Kovala, puhtaalla pelillä eli kolme voittoa eikä yhtään häviötä. Lohkon kakkoseksi ylsi hieman yllättäen, eräsuhteen turvin, Nokian Atte Turpeinen. Lohko B:stä jatkoon pääsivät puolestaan lohkon ykkönen Veka Virtanen, niin ikään puhtaalla pelillä, ja lohkon kakkoseksi selvisi Tampereen Niklas Nieminen.

Ensimmäiseen semifinaaliotteluun vastakkain asettuivat Konsta Kovala ja Niklas Nieminen ja toiseen semifinaaliin asettuivat vastakkain Veka Virtanen ja Atte Turpeinen. Ensimmäisestä parista meni finaaliin Niklas, tiukan ja vaiherikkaan pelin päätyttyä tulokseen 4-3. Konstalla oli kyllä tilaisuutensa, mutta menetti ne, kun kahdessa erässä peräkkäin missasi 9-pallon. Toinen semifinaalipeli oli Vekan näytöstä ja päättyikin tylysti 4-0-lukemiin. Näin siis saivat Nokian pojat, Konsta ja Atte, tällä kertaa tyytyä pronssimitaleihin.

Tämänkertainen finaali käytiin pirkkalalaisen Vekan ja tamperelaisen Niklaksen välillä. Finaali lähti etenemään ensi alkuun tasaisissa merkeissä ja näyttikin jossain vaiheessa siltä, että Vekan kokemus riittäisi finaalin voittoon. Tasatilanteessa 2-2 tapahtui pelissä jotakin, mikä käänsi pelin kulun ja sinetöi lopulta Niklakselle hienon 4-2-voiton. Ensikertalainen Niklas Nieminen on nuorten 9-pallon alle 18v-vuotiaiden Pirkanmaan mestari vuonna 2018.

Kuvassa Atte Turpeinen, Konsta Kovala, mestari Niklas Nieminen ja Veka Virtanen

Teksti ja valokuva: kilpailunjohtaja Olavi Virta, Nokian Biljardi ry.

Lopputulokset

1.   Nieminen Niklas