9-cup 2018 ja 9-cupin losers cup 2018 -tulokset

Lauantaina 03.11.2018 Tampereen Galaxie Centerissä pelattiin Pirkanmaan 9-cup, jossa Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kauden 2018-2019 liigajoukkueet, niiden yhdistelmät ja ns. villit joukkueet pelasivat 9-palloa tasoituksilla. Mukana oli 30 joukkuetta, joten pelattavaa ja tunnelmaa riitti aamukymmenestä aina ilmamyöhäiseen saakka.

Pirkanmaan 9-cupin voittoon ylsi Playboys, jota päivän mittaan edustivat Aki Heiskanen, Kauko Keskinen, Jesse Kivelä, kilpailunjohtajanakin toiminut Markus Laurila, Juha Ristolainen ja Markus Sainio. Kuten nimilistasta voidaan huomata, liigahistorian ehdottomasti menestynein joukkue eli Playboys on kovasti uudistunut täksi kaudeksi. Kotisalillaan pelanneelle Playboysille Pirkanmaan 9-cupin voitto oli ensimmäinen laatuaan. Nimittäin kaikki aiemmat 9-cupit olivat menneet hallitsevalle liigamestarille, tamperelaiselle Hustlersille.

Loppuottelussa Playboys peittosi Puolivilli joukkue -nimellä kilpailuun osallistuneen ryhmittymän. Joukkueessa pelasivat Janne Hietanen, Playboysin liigapelaaja hänkin, ja Toni Pulliainen, joka on ollut voittamassa Playboysin menestyksekkään historian aikana lukuisia liigamestaruuksia ja muita palkintoja. Joukkueen täydensivät Jussi Lähteenmäki ja tällä kaudella FD Semaforissa 1. divisioonaa tahkoava Pentti Pekkanen.

Pronssiottelussa 2. divisioonan A-lohkon Pooligans kohtasi saman lohkon PPP 2:n. Jo mainitun Hustlersin mitalijahdista pudottanut Pooligans kohtasi PPP 2:n aiemmin samalla viikolla runkosarjassa, joten pronssiottelu sujui tutuissa merkeissä. Tosissaan kuitenkin pelattiin. Sen osoitti PPP 2:n Minna Väätäinen, joka pussitti ratkaisupallot varmasti ja piti joukkueensa mitalitoiveita yllä ottaen yllätyksekseen arvokkaan 5-4-kontravoiton - ja kenties päivän näyttävimmät tuuletukset olivat sen mukaiset! Lopulta kuitenkin keski-iältään vanhin tai ainakin toiseksi vanhin joukkue Pooligans otti tarvittavat erät ja pelit sekä Pirkanmaan 9-cupin kolmannen sijan. Pooligans-miehistöön kuuluivat Olli Järvinen, Asko Neijonen, Timo Penttinen ja Mika Salonen. PPP 2 pelasi loistavalla yhteishengellä hienosti neljänneksi.

Pirkanmaan 9-cupin ensimmäisellä kierroksella tai alkuvaiheessa hävinneille järjestettiin lisäksi losers cup, joka joukkuemäärästä johtuen pelattiin pareittain. Varsinaisen Pirkanmaan 9-cupin tapaan losers cupin voitto meni tällä kertaa mestaruussarjan joukkueelle. Finaalissa Piljardikerho oli Galaxie Losersia etevämpi ja nappasi losers cupin ykköspalkinnon. Voittoisan Piljardikerhon riveissä nähtiin Pirkka Korpisaari, Jan Morelius, Juho Saarikko, Miika Seppänen ja Jarno Virtanen.

Mainitaan vielä lopuksi, että Pirkanmaan 9-cupiin ja 9-cupin losers cupiin liigajoukkueen TVB Blues nimellä osallistunut joukkue on merkitty virallisiin tuloksiin nimellä TVB, koska todellisuudessa kyse oli joukkueiden TVB Blues ja BTV yhdistelmäjoukkueesta. 9-cupin losers cupiin osallistunut yhdistelmäjoukkue, jossa pelasi joukkueiden Tampereen A-Kilta ja Allaspojat pelaajia, on virallisissa tuloksissa nimellä A-Kilta.

9-cupin tulossivulle
9-cupin losers cupin tulossivulle