Kauden 2017-2018 finaalien ja karsintojen tulokset

Sekä joukkue- että pelaajamäärältään ennätyksellinen Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan sarjakausi 2017-2018 saateltiin päätökseensä Tampereen Galaxie Centerissä lauantaina 19.05.2018 järjestetyn loppupelitapahtuman ja palkitsemisten myötä. Finaali- ja karsintatapahtumaan oli määrä tulla 22 joukkuetta, mutta kolmen poisjäännin myötä päästiin 19 joukkueeseen. Mestaruussarjan liigafinaalien lisäksi pelattiin mestaruussarjan ja 1. divisioonan sarjapaikoista liigakaudeksi 2018-2019 sekä jo perinteiset 2. divisioonan jumbofinaalit.

Kun varsinaiset pelilliset velvoitteet saatiin hoidettua, illan palkintoseremoniassa palkintoja oli jaossa tavallista enemmän. Runkosarjan ja mestaruussarjan liigafinaalien palkintojen sekä Pirkanmaan Pool ry:n kausipalkintojen lisäksi palkittiin kolme yhdistyksen kunniajäsentä tyylikkäillä lasipalkinnoilla.

Kuvassa yleisnäkymää Galaxie Centerissä pidetystä palkintoseremoniasta

Mestaruussarjan Hustlersille täysi potti kaudella 2017-2018

Kolmatta kertaa mestaruussarjan liigafinaaleissa taisteltiin liigamestaruudesta runkosarjan kahdeksan parhaan joukkueen voimin. Tai no, runkosarjan kahdeksas PPN oli joukosta poissa, joten runkosarjavoittaja Hustlers pääsi avauskierroksella helpolla ja eteni luovutuksella semifinaaleihin. Semifinaaleihin tiensä selvittivät myös BC/X:n kukistanut NB-Team, PPP 1:n päihittänyt LYPP ja hallitseva mestari Playboys, joka kepitti avauskierroksella Piljardikerhon. Näin BC/X, Piljardikerho ja PPP 1 sekä joukosta syystä tai toisesta puuttunut PPN päättivät kautensa liigafinaalien viidennelle sijalle.

Semifinaaleissa ei nähty järin suuria yllätyksiä, sillä runkosarjan kärkikaksikko piti pintansa. Vihdoin ja viimein pelaamaan päässyt Hustlers näytti nokialaiselle NB-Teamille pelaamisen mallia ja eteni voitolla loppuotteluun. Viidellä miehellä reissussa ollut lempääläläinen LYPP kärsi tappion kotisalin Playboysille, joten loppuottelussa nähtiin kuin nähtiinkin Hustlersin ja Playboysin odotettu kohtaaminen. Pronssiottelussa puolestaan vastakkain olivat ei-tamperelaiset, ex-liigamestari NB-Team ja Lempäälän ykkösjoukkue LYPP.

Pronssiottelussa ensimmäiset peliparit pelasivat täysin ristiin, joten ratkaisua saatiin odotella kolmannen ja neljännen peliparin kohtaamiseen saakka. Lopulta liigamestaruudenkin voittaneen Olavi Virran johdolla NB-Team oli karvan verran etevämpi ja sijoittui kolmanneksi. Huonosti ei pelannut myöskään LYPP, sillä hyvästä joukkuehengestään tutuksi tullut joukkue ylsi kautta aikojen parhaaseen sijoitukseensa liigafinaaleissa. Lisäksi LYPP-pelaaja Harri Käpylä palkittiin mestaruussarjan henkilökohtaisen rankinglistan kolmosena.

Loppuottelussa Hustlers ja Playboys ottivat mittaa toisistaan. Hustlersilla oli kokoonpanossaan yksi Finnish Pool Tour -pelaaja ja Playboysilla kaksi, joten odotettavissa oli tasaväkistä vääntöä ja taidokkaita suorituksia. Erikoista kyllä, kaikki tähän mennessä pelatut mestaruussarjan liigafinaalien ottelut olivat päättyneet ennen kuin neljäskin arvottu pelipari oli saanut oman pelinsä pelattua. Loppuottelu ei tuonut poikkeusta tähän kaavaan, sillä ottelu keskeytettiin. Nimittäin Hustlersin Kimmo Kiiski onnistui voittamaan Playboysin Aki Heiskasen erälukemin 7-4 ja Jesse Gustafsson säesti peittoamalla Kauko Keskisen erin 7-3. Kun vielä Niko Myllymäki onnistui voittamaan kuusi erää ja Sami Somero kaksi, oli Hustlersin voitto varmistunut. Hustlers janosi ensimmäistä mestaruuttaan sen verran kovasti, että vuosien saatossa lähes kaiken voittaneen Playboysin oli tyydyttävä himmeämpiin mitaleihin, hopeaan.

Kuvassa liigamestarit eli Hustlers-pelaajat Somero, Myllymäki, Gustafsson ja Kiiski

Pirkanmaan Pool-liigan liigamestaruus on Hustlersille joukkueen ensimmäinen. Samalla Hustlersista tuli kautta aikojen ensimmäinen joukkue, joka on samalla kaudella onnistunut voittamaan mestaruussarjan runkosarjan, pelaajien rankinglistan, Pirkanmaan liigacupin ja Pirkanmaan 9-cupin. Historian menestynein joukkue niin Pirkanmaan Pool-liigassa kuin siihen liittyvissä kilpailuissakin on tamperelainen Playboys.

Sarjapaikkakarsinnoissa ei muutoksia joukkueiden sarjatasoihin

Mestaruussarjakarsinnassa 1. divisioonaan putoamista vastaan pelanneet BC Old Factory ja Välibaari 1 olivat vahvoilla. Välibaari 1 voitti mestaruussarjan karsinnan ja varmisti omalta osaltaan sen, että Lempäälässä voidaan pelata mestaruussarjan paikallisotteluita myös kaudella 2018-2019. Akaan kiistaton ykkösjoukkue BC Old Factory säilytti sekin paikkansa mestaruussarjassa. Tamperelainen Pool Fiction, jonka pelaajista Mikko Laakkonen palkittiin Pitkän polun tallaaja -kausipalkinnolla ja Esa Niemi 1. divisioonan rankinglistan kolmossijasta, oli karsinnan kolmas. Valkeakosken ylpeys VBK oli neljäs. Toisin sanoen Pool Fiction ja VBK voivat niin halutessaan osallistua 1. divisioonaan myös liigakaudella 2018-2019.

Kahdesta 1. divisioonan sarjapaikasta karsittiin viiden joukkueen kesken, sillä PPP 3 ei saanut joukkuetta. Niinpä karsinnan ykkösvaiheesta toiseen vaiheeseen etenivät Ratsumestari 2 luovutuksella ja GP Diesel pelaamalla. Kotisalillaan GP Diesel voitti Hätähousut ja jätti sen viidenneksi. Karsinnan kakkosvaiheessa GP Diesel oli etevin ja lunasti paikan 1. divisioonaan. Tämän myötä toiseksi ylintä sarjatasoa pelataan Galaxie Centerissä myös kaudella 2018-2019. Karsinnan toiseksi ja 1. divisioonaan selviytyi Old Bronx 1, joka ainoana akaalaisena voi pelata 1. divisioonaa ensi kaudella. Bäckkäri 1 sijoittui kolmanneksi, joten ylöjärveläiset nähtäneen 2. divisioonassa jatkossakin. Niukat tappiot olivat kova pala purtavaksi neljänneksi tulleelle Ratsumestari 2:lle, joka luovutti viimeisen ottelunsa ja voi niin halutessaan jatkaa 2. divisioonassa.

Jumbofinaaleissa kenties kauden komeimmat pelisuoritukset

Perinteikkäät ja perinteiseen tapaan hyvässä hengessä käydyt 2. divisioonaan jumbofinaalit tarjosivat tälläkin kertaa jännitystä ja nähtävää niin kanssapelaajille kuin yleisöllekin. Aina joskus kysytään, miksi tämmöistä jumbofinaalitapahtumaa täytyy oikein järjestää. Ensinnäkin jumbofinaalit tarjoavat pitkään, jopa vuosikymmeniä liigassa mukana olleille mukavan tavan päättää kausi, vaikka runkosarjakausi ei olisikaan mennyt pelillisesti täysin nappiin ja toivotulla tavalla. Monille jumbofinaalit ovatkin kauden kohokohta ja antavat intoa tulla mukaan jälleen seuraavalle liigakaudelle.

Yleisöäkään jumbofinaalit eivät jätä kylmäksi. Tarjolla on onnistumisen riemua aidoimmillaan, itsensä haastamista ja voittamista sekä pelikavereiden - ja myös vastustajien - kannustusta, jännitystä ja kaikkea sitä, mikä biljardissa kiehtoo ja mistä syystä Pirkanmaan Pool-liiga vuosittain kokoaa nelisensataa pirkanmaalaista biljardiharrastajaa. Jumbofinaalitapahtuma on paikkansa vakiinnuttanut ja ansainnut.

Tällä kertaa Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan 2. divisioonan jumbofinaaleissa oli neljän sijasta kolme joukkuetta. Edustettuina olivat A-lohkon Pispalan Köö sekä B-lohkon joukkueet KööGB ja Puumat. Harmi, että A-lohkon Bar Bertel oli joukosta poissa, mutta toivottavasti ensimmäisen liigakautensa pelannut joukkue nähdään liigakuvioissa kaudella 2018-2019.

Jumbofinaalit avasivat keskinäisellä ottelullaan Pispalan Köö ja Puumat. Puumat vei nimiinsä kaksi ensimmäistä peliä, mutta Pispalan Köö tasoitti pelit 2-2:een. Kiri oli sen verran tehokas, että erät menivät Pispalan Köölle 12-10. Voitettujen erien turvin pispalalaiset voittivat lopulta koko ottelun.

Jos oli avausottelu tasaväkinen, niin samaa voidaan sanoa seuraavastakin. KööGB ja Puumat tasasivat pelit ja erät, sillä pelit päättyivät 2-2 ja erät 12-12. Tasapelejä ei loppupelitapahtumassa tunneta, joten voittajan selvittämiseksi edessä oli spottipallokilpailu. Monille kokemus oli ensimmäinen laatuaan. Spottipallot putoilivat pusseihin siihen malliin, että KööGB pussitti yhden ja Puumat kaksi palloa. Toisin sanoen spottipallokilpailu päättyi Puumien hyväksi 2-1, mikä riitti otteluvoittoon.

Ennen jumbofinaalien viimeistä koitosta kaikki oli täysin avoinna. Se tiedettiin, että vastakkain olivat Pispalan Köö ja KööGB. Sekin oli jokseenkin selvää, että jos toinen joukkueista voittaisi 4-0 tai 3-1, olisi tuo joukkue jumbofinaalien voittajajoukkue. Jos taas pelit menisivät päivän muiden otteluiden tapaan tasan 2-2, menisi jumbofinaalien voittajan selville saaminen astetta vaikeammaksi.

KööGB:n Sari Ruokonen ja Elina Mattila voittivat omansa, joten Pispalan Köön oli voitettava loput pelit mieliäkseen jumbofinaalien mestariksi. Pispalan Köön Arto Patrikainen otti tarkoilla lyönneillä ja osittain onnetarten avustamana 4-0-voiton Emilia Neuvosesta, mikä kavensi pelitilanteen 1-2:een. Kaikki oli kiinni Pispalan Köön Reijo Tykkyläisen ja KööGB:n Kristiina Siurolan välisestä pelistä, jota liigakonkari "Repa" johti parilla erällä. Pitkään itsekin pelannut Kristiina ei takaa-ajoasemasta hetkahtanut vaan paransi otteitaan kaiken aikaa. Taidokkaalla restiysillä tilanne tasoittui 3-3:een. Kontrassa Kristiina osoitti luonteenlujuutta, putsasi pöydän kylmän viileästi joko kolmosesta tai nelosesta eteenpäin, voitti 4-3 ja ratkaisi jumbofinaalien voiton KööGB:lle. Ottelun päätyttyä KööGB:lle 3-1 Puumat oli toinen ja Pispalan Köö kolmas.

Päätösottelussa ankkuri Kristiina Siurola pelasi varmasti kauden parhaat eränsä juuri oikeilla hetkillä. Ja mikä parasta, joukkueena KööGB otti kauden avausvoittonsa juuri silloin, kun sitä eniten tarvittiin. Ei voi muuta sanoa kuin, että olipahan komea ja viihdyttävä kauden lopetus Elina Mattilalta, Emilia Neuvoselta, Sari Ruokoselta, Carita Seliniltä ja Kristiina Siurolalta. Juuri tätä jumbofinaalit ovat parhaimmillaan. Paljon olisi jäänyt näkemättä ja kokematta, ellei jumbofinaaleita järjestettäisi lainkaan.

Kuvassa Sari Ruokonen, Kristiina Siurola, Elina Mattila, Carita Selin ja Emilia Neuvonen

Biljardipöydän täydeltä palkintoja liigapelaajille ja kunniajäsenille

Kun liigamestaruus oli ratkennut, siirryttiin jakamaan palkintoja. Eri sarjatasojen runkosarjan parhaat joukkueet palkittiin. Mestaruussarjasta palkittiin kärkikaksikko Hustlers ja Playboys. 1. divisioonasta palkittiin kärkikolmikko Bar Backyard Pool, Siimaseuran Sankarit ja Pool Fiction. 2. divisioonan A-lohkon kolme parasta eli Siimaseuran Sisukkaat, Bäckkäri 1 ja Ratsumestari 2 saivat omat palkintonsa. 2. divisioonan B-lohkosta puolestaan palkittiin PC-Tasanne, PPP 3 ja Hätähousut.

Runkosarjan rankinglistan kärkipelaajiakin muistettiin palkinnoin. Mestaruussarjan rankinglistan ykköseksi pelasi Sami Somero (Hustlers), toiseksi Jesse Kivelä (Playboys) ja kolmanneksi Harri Käpylä (LYPP). 1. divisioonan rankinglistan ykköspalkinto meni Jesse Huttuselle (Bar Backyard Pool), kakkospalkinto Teemu Asplundille (AP9) ja kolmospalkinto Esa Niemelle (Pool Fiction). 2. divisioonan A-lohkosta palkittiin kärkikolmikko Juha Kellokoski (Bäckkäri 1), Mika Kalho (PPP 2) ja Arttu Taponen (Siimaseuran Sisukkaat) sekä B-lohkosta Jesse Mäkelä (Hätähousut), Olli Halme (PPP 3) ja Khaled Hammoud (Hätähousut).

Seuraavaksi vuorossa olivat Pirkanmaan Pool ry:n kausipalkinnot. Pitkän polun tallaajana kaudella 2017-2018 palkittiin Mikko Laakkonen (Pool Fiction), kauden arvokkaimpana pelaajana  Jesse Huttunen (Bar Backyard Pool) ja kauden tulokkaana Eevertti Övermark (Bar Backyard Pool).

Palkintoja jakaneella Pirkanmaan Pool ry:n puheenjohtaja Markus Laurilalla oli vielä kolme palkintoa yhdistyksen uusille kunniajäsenille. Ensimmäisen näyttävistä lasipalkinnoista sai Mika Salonen (Siimaseuran Säkittäjät), joka on vuosikausia toiminut Pirkanmaan Pool ry:n hallituksessa, Internet-vastaavana ja tulospäivittäjänä. Seuraavaksi kunniajäsenenä palkittiin Kirsi Paasivirta (PPP 2) ja hänen jälkeensä Vesa Paasivirta (PPP 1), jotka molemmat ovat vuosien saatossa vahvasti ja esimerkillisesti vaikuttaneet Ravintola Peyton Placen ja Hervannan biljarditoimintaan sekä koko Pirkanmaan juniori-, nais- ja senioribiljardiin.

Kuvassa Pirkanmaan Pool ry:n kunniajäsenet Kirsi ja Vesa Paasivirta sekä Mika Salonen

Onnittelut kaikille palkituille sekä kiitokset kaikille liigafinaalitapahtumaan ja Pirkanmaan Pool ry:n biljarditoimintaan kaudella 2017-2018 osallistuneille!

Kauden 2017-2018 finaalien ja sarjapaikkakarsintojen tulokset