Alle 18-v. Pirkanmaan 8-mestaruuskisojen tulokset

Sunnuntaina 18.02.2018 kokoontui kahdeksan nuorta Nokian Biljardi ry:n biljardiklubille pelaamaan Pirkanmaan mestaruudesta ja lajina oli tällä kertaa 8-pallo. Pelaajista neljä oli hyvin kokeneita kisailijoita ja kiertäneet monenlaisia kisoja, jo usean vuoden ajan. Toiset neljä oli puolestaan kokemattomia, 14-15-vuotiaita Nokian Biljardin kasvatteja, ja he osallistuivat ensimmäistä kertaa tämän tasoiseen kisaan. Kokemattomuudestaan huolimatta pojat lähtivät rohkeasti haastamaan kokeneita pelureita ja saivatkin hienoja pussituksia aikaiseksi, vaikka varmasti jännittivät tilannetta.

Pelaajat arvottiin kahteen neljän pelaajan lohkoon, joissa jokaiselle pelaajalle tuli kolme ottelua. Kummastakin lohkosta pääsi jatkoon kaksi parasta eli A-lohkon jatkoonmenijät olivat lohkon ykkönen Janne Leponiemi ja lohkon kakkonen Roni Haikara. Lohko B:stä jatkoon pääsivät lohkon ykkönen Mikael Haapaniemi ja lohkon kakkonen Laura Hartikainen.

Niukasti jatkoonpääsystä pudonnut Mikko Järvelä laittoi Lauran tiukoille ja johtikin peliä yhdessä vaiheessa jo 3-2 ja pääsi lyömään mustaa kasia, mutta harmikseen löi sen ohi pussista. Näin pääsi Laura tasoittamaan pelin 3-3:een. Viimeistä erää pelattiin myös ihan viimeisiin palloihin asti ja tälläkin kertaa Mikko pääsi ensin yrittämään kasin pussitusta, mutta ohilyönnit jatkuivat ja näin Lauralle avautui jälleen paikka pussittaa viimeiset omanväriset pallot ja lopulta kasi, mennen näin jatkoon.

Jatkopeleissä eli ensimmäiseen semifinaaliotteluun vastakkain asettuivat Janne Leponiemi Nokialta ja Laura Hartikainen Hyvinkäältä, ja toisessa olivat vastakkain Mikael Haapaniemi Huittisista ja Roni Haikara Tampereelta.

Ensimmäisestä parista meni finaaliin Laura, selvin lukemin 4-1, ja liekö vahvan esityksen taustalla edellinen, melko niukasti voitettu peli. Toinen semifinaalipeli alkoi vahvasti Ronin tahdissa ja hän pääsikin jo hyvään 2-0-johtoon ennen kuin Mikael ”heräsi” pelaamaan totuttuun tapaan, kääntäen pelin kulun itselleen suotuisaksi, ottaen lopulta 4-2-voiton. Jälleen kerran saivat Janne ja Roni tyytyä pronssimitaleihin, vaikka kirkkaammatkin olisivat kelvanneet.

Näin finaalissa nähtiin jälleen, ties monennenkohan kerran, vastakkain Laura ja Mikael. Finaali oli alkuun Mikaelin näytöstä ja partit seurasivat toisiaan, pelin ollessa hetkeä myöhemmin luvuissa 3-0 Mikaelille. Sitten Mikael herpaantui ja Laura piristyi, nousten hienojen peliesitysten myötä tasoihin. Lopulta Mikael kuitenkin osoitti vahvuutensa, voittaen finaalin luvuin 5-3. Näin hänestä tuli 8-pallon Pirkanmaan mestari vuonna 2018.

Kuvassa Roni Haikara, Laura Hartikainen, Mikael Haapaniemi ja Janne Leponiemi

Teksti ja valokuva: kilpailunjohtaja Olavi Virta, Nokian Biljardi ry.

Lopputulokset

1.   Haapaniemi Mikael