Alle 18-v. Pirkanmaan 10-mestaruuskisojen tulokset

Lauantaita 27.01.2018 vietettiin Biljardiklubi Siimaseura ry:llä alle 18-vuotiaiden Pirkanmaan 10-pallomestaruuskilpailuiden merkeissä. Ilmoittautuneita oli viisi, mutta yhden poisjäännin myötä kilpailussa nähtiin loppujen lopuksi neljä pelaajaa. Paikalla oli kolme Pirkanmaan mestaruuskilpailuista tuttua junioria sekä yksi ensikertalainen, Nokian Biljardi ry:n 14-vuotias Konsta Kovala.

Heti kilpailun alkumetreistä alkaen Huittisten Mikael Haapaniemi, joka matkaa helmikuisiin Oslossa käytäviin alle 19-vuotiaiden poikien Pohjoismaiden mestaruuskilpailuihin, osoitti itseluottamuksen olevan kunnossa. Pelihommat sujuivat sen verran varmasti ja tasokkaasti, että Mikael voitti kaikki kolme pelaamaansa alkulohkon ottelua. Lohkokakkoseksi ylsi Nokian Janne Leponiemi, jonka kukisti ainoastaan Mikael. Kotisalillaan pelanneesta Roni Haikarasta, jonka Janne voitti keskinäisessä ottelussa, tuli lohkokolmonen. Hyviä pussituksia ja tarkkoja pitkiä lyöntejä esittänyt nokialainen Konsta Kovala sijoittui alkulohkossa neljänneksi.

Semifinaalissa kohtasivat alkulohkon ykkönen ja nelonen, Mikael Haapaniemi ja Konsta Kovala. Mikaelin kokemus oli kovaa valuuttaa ja kun vielä pelikin kulki mallikkaasti, Haapaniemi otti vauhdikkaasti 4-0-voiton ja jäi odottamaan toisen finalistin selviämistä. Finaalivastustaja tuli toisesta semifinaaliottelusta. Siinä Roni Haikaralla oli mahdollisuus kukistaa Janne Leponiemi, mutta alkusarjan tapaan Janne voitti enemmän eriä ja lopulta koko ottelun erätuloksella 4-1. Konsta Kovala ja Roni Haikara olivat kolmansia.

Pirkanmaan mestaruuden ratkaisseessa loppuottelussa Mikael Haapaniemi jatkoi siitä, mihin edellisessä ottelussaan jäi. Tekemisen taso oli hyvä ja sen myötä tuloskin oli hänelle suotuisa. Finaalivastustaja Janne Leponiemi teki voitavansa, mutta niin siinä vaan kävi, että vuonna 2017 mestaruuden voittanut Mikael Haapaniemi uusi Pirkanmaan mestaruutensa ja vei ykköspalkinnon Huittisiin saakka. Finaalin päättyessä tulostaulu näytti lukemia 5-1, joten pirkanmaalaisten juniorikisojen kestomenestyjä Janne Leponiemi nappasi tällä kertaa toisen sijan ja oli kilpailun paras nokialainen.

Kauden kolmannet ja samalla viimeiset alle 18-vuotiaiden Pirkanmaan mestaruuskilpailut järjestetään Nokialla, kun sunnuntaina 18.02.2018 Nokian Biljardi ry:n Biljardiklubilla taistellaan juniorien 8-pallomestaruudesta. Sitä ennen Mikael Haapaniemi ja nyt kisoista pois jäänyt Laura Hartikainen käyvät Norjan PM-kilpailuissa, joten tsemppiä sinne ja nähdään taas helmikuussa näiden pirkanmaalaisten mestaruuskilpailuiden merkeissä!

Kuvassa kolmannen sijan jakaneet Roni Haikara ja Konsta Kovala, toiseksi pelannut Janne Leponiemi ja mestari Mikael Haapaniemi (kuvaajana Olavi Virta)

Lopputulokset

1.   Haapaniemi Mikael
2.   Leponiemi Janne, NB-Team