Naisten Pirkanmaan 9-mestaruuskisojen tulokset

Ennakkoilmoittautuminen Ravintola Peyton Placessa lauantaina 20.01.2018 järjestettyyn naisten Pirkanmaan 9-pallomestaruuskilpailuun päättyi perjantai-iltana. Määräaikaan mennessä kisaamaan ilmoittautui kaiken kaikkiaan ennätykselliset viisitoista naista. Heistä yksi joutui valitettavasti jättäytymään pois varsinaisesta kilpailusta, joten tositoimissa ja Pirkanmaan mestaruutta jahtaamassa nähtiin neljätoista pelaajaa.

Ykkössijoitettuna mestaruustaistoon lähti hyvinkääläinen Laura Hartikainen, joka voitti viimeksi. Hän on kauden kuluessa pelannut Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigaan osallistuvassa KööGB:ssä. Parhaillaan helmikuisiin, Norjassa pelattaviin naisten PM-kilpailuihin valmistautuva Laura voitti hiljattain naisten SM-pronssia 10-pallossa, mikä on kova suoritus vasta 17-vuotiaalta nuorukaiselta. Hallitsevan naisten Pirkanmaan 9-pallomestarin lisäksi mukana olivat viimeksi kolmannen sijan jakaneet Maris Kiviaid-Rantanen ja Sari Levänaho, jotka molemmat edustavat PB Dieseliä Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigassa. KööGB:n ja PB Dieselin ohella edustettuina olivat liigajoukkueet BTV, PPP 2, Ratsumestari 2 ja Team Lato. Hieman yllättäen Puumat-joukkueen, jonka pelaajista valtaosa on naisia, pelaajia ei kaaviosta löytynyt.

Neljän KööGB:n pelaajan ja muiden Pirkanmaan mestaruudesta aiemminkin pelanneiden lisäksi mukana oli tuntemattomampia naispelaajia. Nokian Biljardi ry:n pelaajistoon kuuluva Elina Mattila osallistui uransa ensimmäisiin Pirkanmaan mestaruuskilpailuihin ja esiintyi heti edukseen. Elinan lisäksi ensikertalaisia oli paikalla muitakin, sillä ainakin Sari Säkkinen, Ratsumestari 2:n Emilia Sillanpää ja Team Ladon Janna Tukia olivat tiettävästi ensi kertaa tavoittelemassa Pirkanmaan biljardimestaruutta. Kilpailuun otti osaa myös aiemmilta liigakausilta ja mestaruuskilpailuista tuttu Piia Hanhioja, joka ei ole tällä kaudella liigassa pelannut.

Tuloksellisesti naisten Pirkanmaan 9-pallomestaruuskilpailu vuosimallia 2018 muistutti vuodentakaista mestaruusjahtia. Nimittäin kolme neljästä vuoden 2017 mitalistista nähtiin nytkin semifinaalivaiheessa eli mitalipeleissä. Hallitseva mestari Laura Hartikainen ja edellisvuoden pronssinainen Sari Levänaho etenivät neljän pelaajan cup-vaiheeseen ilman otteluhäviöitä. Suoraan toiselle kierrokselle päässyt Laura avasi kilpailunsa voittamalla Piia Hanhiojan 5-0 ja eteni cupiin kepittämällä Maarit Rissasen 5-1. Sari puolestaan kukisti ensitöikseen Emilia Sillanpään 5-1, jatkoi voittamalla kaimansa Sari Säkkisen 5-2 ja varmisti mitalin 5-3-voitollaan Maris Kiviaid-Rantasesta. Yhdellä tappiolla neljän parhaan joukkoon ylsivät pronssiaan puolustamassa ollut Maris ja BTV:hen täksi kaudeksi siirtynyt Maarit Rissanen. Niukasti mitalipelien ulkopuolelle ja jaetulle viidennelle sijalle jäivät Elina Mattila ja Team Ladon Mirka Kivikkö.

Seuraavaksi alkoivat mitalipelit, semifinaalit. Koska Sari Levänaho ja Maris Kiviaid-Rantanen sekä Laura Hartikainen ja Maarit Rissanen pelasivat vastakkain voittajien puolella pääsystä cupiin, muodostuivat cupin peliparit ilman arpomista. Nimittäin ainoat mahdolliset peliparit olivat Laura Hartikainen ja Maris Kiviaid-Rantanen sekä Sari Levänaho ja Maarit Rissanen. Ensiksi mainitun kaksikon kohtaamisessa Laura oli hallitseva osapuoli. Eipä aikaakaan, kun hän tekaisi yleisön riemuksi aloitusparttin, piti taktisella osaamisellaan Mariksen poissa mukavuusalueeltaan ja napsi erän toisensa jälkeen voittaen lopulta 5-1. Toisessa semifinaalissa Sari esitti hyviä pussituksia, mutta viimeiset pallot jäivät lähes poikkeuksetta Maaritille, joka käytti paikkansa ja eteni loppuotteluun voittamalla 5-3. Maris Kiviaid-Rantanen ja Sari Levänaho uusivat viimevuotiset pronssimitalinsa.

Laura Hartikaisen ja Maarit Rissasen välinen loppuottelu oli viihdyttävää seurattavaa. Jonkin verran taisi pitkä kisapäivä painaa, mutta sen ei annettu pahemmin haitata vaan palloja painettiin pussiin oikein tosissaan. Olihan nyt kyse Pirkanmaan mestaruuden tuovasta ottelusta eikä mistä tahansa pallonpyörityksestä. Koko kilpailun ajan lähes ilman erähäviöitä pelannut Laura säilytti finaalissa tasonsa, malttoi mielensä ja osoitti, että tuore SM-mitalisti on tasaisen varmassa kunnossa. Yksi erä kirjattiin Maaritille, mutta Laura piti kuin pitikin hankkimansa etumatkan ja päätti loppuottelun voittolukemiin 5-1. Vasta 17-vuotias Laura Hartikainen voitti toistamiseen naisten Pirkanmaan 9-pallomestaruuden! Maarit Rissanen pelasi komeasti kakkoseksi.

Kiitokset kilpailunjohtajille, pelipaikalle ja kilpailijoille sekä tottahan toki myös yleisölle! Seuraavan kerran naiset mittelevät Pirkanmaan mestaruudesta lauantaina 17.02.2018, jolloin Ravintola Peyton Placessa kilvoitellaan naisten Pirkanmaan 8-pallomestaruudesta.

Kuvassa Maris Kiviaid-Rantanen, Maarit Rissanen, Laura Hartikainen ja Sari Levänaho

Lopputulokset

1.   Hartikainen Laura, KööGB
2.   Rissanen Maarit, BTV