Liigacup 2018 ja liigacupin losers cup 2018 -tulokset

Pirkanmaan liigacup järjestettiin taas kerran joulutauon ratoksi. Tällä kertaa mukaan lähti ennätykselliset 34 joukkuetta, joista valtaosa osallistuu Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigaan sarjakaudella 2017-2018. Liigacupissa 8-palloa pelattiin pelaajien sarjatasojen mukaisilla tasoituksilla. Ensimmäisellä kierroksella pudonneille joukkueille järjestettiin losers cup, joten Galaxie Centerissä aamukymmeneltä alkanut biljardipäivä venyi pitkälle iltaan saakka. Kiitokset pitkästä rupeamasta mukana olleille ja tottahan toki kilpailunvetäjille!

Mestaruussarjan liigajoukkueiden pelaajat pelasivat nollan tasoituksella sekä antoivat erän verran tasoitusta 1. divisioonalaisille ja kaksi erää eteen 2. divisioonalaisille. Alimman sarjatason pelaajat saivat erän eteen 1. divisioonaa kuluvalla liigakaudella pelaavilta. Niin sanottuja villejä joukkueita oli yksi, TyBi, jonka pelaajien tasoitus oli pyöreä nolla. Mestaruussarjajoukkue Siimaseuran Säkittäjät oli paikalla kahdella joukkueella (Siimaseuran Säkittäjät 1 ja Siimaseuran Säkittäjät 2), joiden kaikki pelaajat olivat sarjatasonsa mukaisesti tasoitukseltaan nollia. Yhdistelmäjoukkue Suoraman Pubin, joka oli yhdistelmä 1. divisioonan Suoraman Pub 1:stä ja 2. divisioonan Suoraman Pub 2:sta, pelaajien tasoitus oli joko ykkönen tai kakkonen.

Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan mestaruussarjan joukkueista mukana olivat BC/X, FD Semafori, Galaxie Losers, Hustlers, Multsun Pantterit, NB-Team, Piljardikerho, Playboys, PPN, PPP 1, Siimaseuran Säkittäjät kahdella joukkueellaan ja Small Boys. Ykkösen tasoituksella pelasivat 1. divisioonan joukkueet Bar Backyard Pool, BC Penthouse, BK Nekala 2, GP Diesel, Old Bronx 1, Pool Fiction, PPP 4, Ratsumestari 1, Siimaseuran Sankarit, Tampereen A-Kilta ja VBK. Isoimmalla tasoituksella, kakkosella, kisasivat 2. divisioonan liigaporukat Allaspojat, Bäckkäri 1, Musta Ysi, PPP 2, PPP 3, Ratsumestari 2, Siimaseuran Sisukkaat ja Team Milla.

Kauan ei tarvinnut odotella ennen kuin nähtiin jotain erikoista. Nimittäin Pirkanmaan liigacupin voittoja ylivoimaisesti eniten vuosien - tai oikeammin nyt jo vuosikymmenten - saatossa kahminut tamperelainen Playboys putosi monien yllätykseksi pois ja joutui losers cupiin. Hallitsevan mestarin, ykkössijoitettuna liigacupiin lähteneen Playboysin, pudotti TyBi eli virallisemmin Tyrvään Biljardiklubi ry:n joukkue, joka osallistui liigacupiin ns. villinä joukkueena. TyBi eteni aina loppuotteluun saakka.

Loppuottelussa kohtasivat Hustlers, mestaruussarjan tämän hetken kuumin joukkue, ja jo mainittu TyBi. TyBi aloitti vahvasti Abbas AL-marayatin voittaessa oman pelinsä, mutta muissa peleissä Hustlers oli sen verran vahvempi, että loppuottelu keskeytyi. Hustlers oli edennyt tavoittamattomaan johtoasemaan ja Pirkanman liigacupin voittoon! Joukkuetta edustivat Jesse Gustafsson, Niko Myllymäki, Teemu Rossi ja Sami Somero.

Pronssiottelussa toisistaan mittaa ottivat 1. divisioonan Siimaseuran Sankarit ja Nokian Biljardi ry:n mestaruussarjajoukkue NB-Team, joka oli paras ei-tamperelainen. Tällä kertaa Biljardiklubi Siimaseura ry:n Siimaseuran Sankarit, jonka pelaajat saivat erän verran tasoitusta, nappasi kuin nappasikin pronssia. Näin nokialaisten oli tyytyminen neljänteen sijaan, joka sekin on kunnioitettava, sillä olihan nyt mukana ennätysmäärä joukkueita.

Spottipallokilpailuita myös Pirkanmaan liigacupin losers cupissa

Jos oli vääntö tiukkaa ja tasaista varsinaisessa Pirkanmaan liigacupissa, niin samaa voidaan sanoa alkuvaiheessa pudonneille järjestetystä liigacupin losers cupista. Losers cupin avauskierroksilla pelattiin 8-palloa neljään voittoon tasoituksin ja pareittain. Tosin Siimaseuran Säkittäjät 1:n ja Bar Backyard Poolin ottelussa oli havaittavissa pientä epätietoisuutta, mistä johtuen yksi peleistä ehdittiin pelata viiteen erävoittoon. Lopullisiin tuloksiin kaikki alkukierrosten otteluiden pelit on merkitty kuitenkin niin, että voittoon vaadittu erämäärä on neljä eikä suinkaan viisi.

Vasta semifinaaleissa ja finaalissa pelattiin viiteen erävoittoon. Mainitaan vielä sekin, että Suoraman Pub -yhdistelmäjoukkueen molemmat parit pelasivat ykkösen tasoituksella, vaikka mukana oli sekä 1. että 2. divisioonan pelaajia.

Toista kertaa järjestetyn Pirkanmaan liigacupin losers cupin voitti Playboys, joka sai näin losers cupin ykköspalkinnon. Finaalissa Playboys peittosi yhtä sarjatasoa alempana eli 1. divisioonassa Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigaa tahkoavan Pool Fictionin. Jaetulle kolmossijalle ylsivät Old Bronx 1 ja Ratsumestari 1, jotka täydensivät 1. divisioonan joukkueiden hyvää menestystä.

Liigacup-tulossivulle
Liigacupin losers cupin tulossivulle