Alle 18-v. Pirkanmaan 9-mestaruuskisojen tulokset

Biljardiklubi Siimaseura ry:llä Tampereen Lamminpäässä lauantaina 21.10.2017 järjestettiin alle 18-vuotiaiden Pirkanmaan 9-pallomestaruuskilpailu. Osallistujia oli tällä kertaa hieman tavallista vähemmän, mutta sen ei annettu menoa haitata. Erämäärä oli korkein, mitä Pirkanmaan juniorimestaruuskisoissa on miesmuistiin nähty. Kaikki ottelut pelattiin kuuteen erävoittoon, mikä tiesi sitä, että ilmaiseksi mestaruutta ei tulisi kukaan voittamaan. Alkusarjassa kaikki pelasivat ottelun toisiaan vastaan. Mestari ratkaistiin loppuottelussa.

Kauden 2017-2018 ensimmäinen juniorien Pirkanmaan mestaruuskilpailu oli alusta asti hyvinkääläisen Laura Hartikaisen hallintaa. Tosin loppuottelussa Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan ja NB-Teamin mestaruussarjapelaaja Janne Leponiemi, jolta löytyy juniorimestaruuksia aiemmilta kausilta, johti pitkään ja esitti hyviä otteita. Jännittävien vaiheiden jälkeen Laura Hartikainen hallitsi kuitenkin hermonsa ja pussitti mestariksi voittamalla loppuottelun kontrassa eräluvuin 6-5.

Itse asiassa Laura Hartikainen, joka on tiettävästi ensimmäinen yleisessä sarjassa henkilökohtaisen Pirkanmaan mestaruuden voittanut tyttö- tai naispelaaja sekä kaikkien aikojen nuorin Pirkanmaan Pool-liigan tyttö- tai naispelaaja, tekaisi loppuotteluun harvinaisen näyttävän lopetuksen. Tilanne oli 5-5. Seuraavassa, viimeisessä erässä kahdeksikko jäi maskiin, mutta ei muuta kuin jengalla pallo säkkiin Amerikan malliin ja valkoinen lyöntipallo komeasti usean vallin kautta täydellisesti yhdeksikön päälle, mistä mestarin oli helppo työ sinetöidä ottelu ja uransa toinen Pirkanmaan mestaruus. Aiemmin tämä KööGB:n 17-vuotias liigapelaaja on voittanut naisten Pirkanmaan 9-pallomestaruuden vuonna 2017 ja useita palkintoja Pirkanmaan juniorikisoista.

Janne Leponiemi oli toinen sekä alkusarjassa että koko kilpailussa, joten hyvällä syyllä voidaan sanoa, että nokialaisjuniori oli kilpailun hyvä kakkonen. Kolmannen sijan jakoivat tamperelainen Roni Haikara, joka kuuluu Siimaseuran Säkittäjien mestaruussarjajoukkueen pelaajistoon ja tulee joukkuetta kauden aikana edustamaan, sekä liigakautensa mallikkaasti 2. divisioonan Team Millassa aloittanut Pirkkalan Veka Virtanen. Kiitos pelaajille ja yleisölle!

Tällä tietoa alle 18-vuotiaiden Pirkanmaan 10-pallomestaruuskilpailu pelataan Biljardiklubi Siimaseura ry:llä lauantaina 27.01.2018 ja alle 18-vuotiaiden Pirkanmaan 8-pallomestaruuskilpailu Nokian Biljardi ry:n biljardiklubilla sunnuntaina 18.02.2018.

Kuvassa Janne Leponiemi, mestari Laura Hartikainen, Roni Haikara ja Veka Virtanen

Lopputulokset

1.   Hartikainen Laura, KööGB