Kauden 2016-2017 finaalien ja karsintojen tulokset

27. sarjakausi Pirkanmaan Pool-liigassa päätettiin loppupelitapahtumaan Tampereen Galaxie Centerissä lauantaina 29.04.2017. Tällä kertaa Pirkanmaan Biljardikauppa.fi Pool-liigan kauden 2016-2017 loppuhuipennukseen otti osaa ennätysmäärä joukkueita, sillä mestaruussarjan liigafinaaleissa, sarjapaikkakarsinoissa ja 2. divisioonan jumbofinaaleissa nähtiin 22 joukkuetta. Tapahtuman yhteydessä palkittiin liigakauden parhaat joukkueet ja pelaajat sekä kausipalkintojen saajat.

Mestaruussarjan runkosarjan kärkikaksikko kärjessä liigafinaaleissakin

Nyt toista kertaa mestaruussarjan liigafinaaleita pelattiin kahdeksan joukkueen kesken. Suorana cupina pelatussa tapahtumassa nähtiin myös loppu- ja pronssiottelu. Runkosarjavoittaja Playboys kohtasi Taka-9:n ja passitti paikallisvastustajansa kotimatkalle. Peyton Place Pool ry:n ykkösjoukkue PPP 1 kohtasi BC/X:n, mutta kotisalillaan pelannut BC/X vei voiton ja jatkoi toiselle kierrokselle. Toiselle kierrokselle eteni myös Boltsiboys, joka voitti Galaxie Losersin. Multsun Pantterit sai vastaansa runkosarjassa toiseksi pelanneen Hustlersin, mikä tiesi multisiltalaisille tappiota ja Hustlersille mestaruusjahdin jatkumista.

Mestaruussarjan liigafinaalien toinen kierros, semifinaalivaihe, meinasi tarjota pienoisen yllätyksen. Nimittäin Playboysin ja BC/X:n kohtaamisessa BC/X oli lähellä yllättää ennakkosuosikit. Pelivoitot menivät tasan 2-2 ja erät jakaantuivat 16-15. Jos erätkin olisivat menneet tasan, olisi voittaja ratkaistu spottipallokilpailulla. Mutta nyt Playboysilla oli yksi erävoitto enemmän, minkä ansiosta se voitti niukasti koko ottelun. Toisessa semifinaalissa nokialaisen Boltsiboysin oli tunnustettava Hustlers paremmakseen pelivoitoin 1-3.

Loppuottelussa Playboys oli pysäyttämätön ja ottelu Hustlersia vastaan keskeytettiin jo ennen neljättä peliparia. Tällä kertaa Playboysista liigafinaalitapahtumassa pelaamassa olivat Janne Hietanen, Jesse Kivelä, Mika Määttä ja Aki Pöyhönen sekä loppuotteluun ikään kuin voiton takuumieheksi tullut Aki Heiskanen. Pronssiottelussa Boltsiboys varmisti, että kaikki palkintosijat eivät jääneet Tampereelle. Boltsiboys voitti BC/X:n ja pronssia. BC/X oli neljäs. Viidensiä olivat Galaxie Losers, Multsun Pantterit ja Taka-9.

Tasaväkiset sarjapaikkakarsinnat ja 2. divisioonan jumbofinaalit

Kahdesta kauden 2017-2018 mestaruussarjapaikasta karsivat mestaruussarjalaiset BC Old Factory ja Siimaseuran Säkittäjät sekä 1. divisioonan BC Penthouse ja Siimaseuran Sankarit. Heti pelipäivän alussa Pyhäjärven Siimaseura ry:n joukkueiden Siimaseuran Sankarien ja Siimaseuran Säkittäjien keskinäisessä ottelussa voittaja selvisi vasta spottipallokilpailussa. Itse asiassa peräti kaksi kolmesta Siimaseuran Säkittäjien ottelusta ratkesi vasta spottipalloilla. Viimeisiä karsintaotteluita pelattaessa jokaisella joukkueella oli mahdollisuus päästä kahden parhaan joukkoon ja lunastaa paikka mestaruussarjaan. Lopulta mestaruussarjajoukkueet olivat vahvimpia. Akaalainen BC Old Factory voitti kaikki ottelunsa ja muut joukkueet yhden. Siimaseuran Säkittäjät sijoittui toiseksi, kiitos pluspelien. Kolmanneksi päätyi BC Penthouse ja neljänneksi Siimaseuran Sankarit.

Tiettävästi toista kertaa karsinta 1. divisioonaan pelattiin kuuden joukkueen kesken. Ensimmäisessä vaiheessa 2. divisioonan joukkueet yrittivät voittaa ottelunsa päästäkseen toiseen vaiheeseen. AP9 tasasi peli- ja erävoitot PPP 2:n kanssa, mutta PPP 2 voitti spottipallokisan ja samalla koko ottelun. Ratsumestari 2 taipui Space Invadersin käsittelyssä, joten AP9 ja Ratsumestari 2 olivat viidensiä. Neljän parhaan joukkoon ylsivät PPP 2 ja Space Invaders sekä 1. divisioonasta karsimaan joutuneet Backyard Pool 3 ja PPP 4. 1. divisioonaa pelattaneen Ylöjärvellä myös kaudella 2017-2018, sillä Backyard Pool 3 voitti karsinnat ja osallistumisoikeuden. Toiseksi sijoittui PPP 4, jolla on oikeus jatkaa 1. divisioonassa tulevalla kaudella. PPP 2 oli kolmas ja Space Invaders neljäs, joten ne eivät tällä kertaa nousseet 1. divisioonaan.

2. divisioonan jumbofinaaleissa oli pelaamassa runkosarjan neljä huonointa joukkuetta. Allaspojat aloitti päivän rupeamansa vain kolmella pelaajalla, mutta sai neljännen pelaajan ja oli lopulta erittäin lähellä voittaa jumbofinaalit. Mutta vain lähellä, sillä PPP 3 oli tällä kertaa ylitse muiden. PPP 3 voitti ja palkittiin. Muista joukkueista Allaspojat tuli toiseksi, Pispalan Köö oli kolmas ja nelossijalle päätyi Köö Girls.

Onnittelut palkituille sekä kiitokset kilpailunjohtaja Markus Laurilalle! Suurkiitokset kaikille loppupelitapahtumassa mukana olleille ja Pirkanmaan Pool ry:n biljarditoimintaan kaudella 2016-2017 osallistuneille!

Kauden 2016-2017 finaalien ja sarjapaikkakarsintojen tulokset